האומיקרון בירידה, BA.2 בעלייה: ארגון הבריאות העולמי הכריז היום (ג') שהזן החדש יחסית, BA.2, הוא זן הקורונה הדומיננטי בעולם כיום ומהווה את הרוב המכריע מכלל הריצופים הגנטיים שבוצעו בדגימות מחולי קורונה.
קראו עוד:
זן BA.2 מייצג כעת כ-86% מכלל הריצופים הגנטיים. הוא מידבק יותר מזנים אחרים, אבל בדרך כלל לא גורם למחלה קשה. ידוע שהחיסונים יעילים נגדו פחות מאשר נגד הזנים הקודמים של הקורונה, וההגנה יורדת עם הזמן. עם זאת, על פי נתונים של סוכנות הבריאות הבריטית, ההגנה משוחזרת באמצעות מנות דחף, במיוחד למניעת אשפוז ומוות.
העלייה במקרי BA.2 נצפתה בעיקר בסין ובמדינות אירופה, אולם לאחרונה חלה עלייה איטית יותר במספר המקרים החדשים, ובחלק מהמדינות יש ירידה מסוימת.
BA.2 כונה "וריאנט התגנבות", מכיוון שקשה לעקוב אחריו יותר מאשר אחר הזנים הקודמים. אחת הדאגות המרכזיות שקשורות בו היא ביכולתו להדביק מחדש אנשים שכבר חלו בזן BA.1 - הוא האומיקרון המקורי: במספר מדינות נדבקו אנשים זמן קצר אחרי שהחלימו. עם זאת, נתונים מבריטניה ומדנמרק הראו שבעוד אומיקרון יכול להדביק מחדש אנשים שנדבקו בזנים קודמים כמו דלתא - רק מעטים חלו ב-BA.1 ולאחר מכן נדבקו ב-BA.2.
1 צפייה בגלריה
צוותי רפואה במחלקת קורונה בברזילי
צוותי רפואה במחלקת קורונה בברזילי
מחלקת קורונה בבית החולים ברזילי. הווריאנט החדש מדבק פחות
(צילום: גדי קבלו )

הווריאנט החדש: סיבה לדאגה?

בתחילת החודש מסר ארגון הבריאות העולמי שהוא עוקב אחר תת-זן נוסף ממשפחת האומיקרון - BA.3. על פי הידוע עד כה, הוא מידבק פחות מקודמיו ואינו מסוכן יותר. ידוע גם כי BA.3 אינו כולל מוטציות חדשות בחלבוני המעטפת, בניגוד לקודמיו: המוטציות שעליו הן שילוב של הזנים BA.1 ו- BA.2. בישראל הוא התגלה בחולה אחד בלבד, וגם בעולם אין דיווחים על הדבקה המונית בו. הסיבה לכך, לדעת החוקרים, היא שהזן החדש "איבד" שש מוטציות מזן BA.1, או שרכש שתי מוטציות מ-BA.2 המונעות ממנו להתפשט במהירות.
עדיין לא בוצעו ניסויים על מידת ההגנה של החיסונים נגד הזן החדש, אולם על פי מה שידוע מהזנים ה"אחים" – אומיקרון ו- BA.2 - החיסונים מונעים הדבקה בשיעור של כ-30% בלבד, אבל יעילים בכ-90% במניעת מחלה קשה ותמותה. מסיבה זו, ולנוכח העלייה במקדם ההדבקה בישראל בשבועות האחרונים, יצא לאחרונה משרד הבריאות בקמפיין הקורא למאות האלפים שטרם השלימו את כל שלושת החיסונים, ולעשרות האלפים שטרם קיבלו את המנה הרביעית ונמצאים באוכלוסיית הסיכון - להתחסן בהקדם.

למה הווריאנטים ממשיכים להיווצר?

הווריאנטים של נגיף הקורונה ימשיכו להיווצר ולהתפשט משום שנגיפים, ובמיוחד כאלה מסוג RNA, כמו נגיפי הקורונה, מבצעים טעויות רבות במהלך השכפול שלהם. הם אינם יכולים לתקן את הטעויות הללו, המכונות בשם המוכר יותר "מוטציות", והתוצאה היא וריאנטים חדשים. למעשה, נגיף הקורונה כבר יצר מאות מוטציות כאלה.
אז מדוע שמענו עד כה רק על מעט וריאנטים? הסיבה היא שרובם פשוט נעלמים: אין להם כל יתרון בהדבקה ובהתפשטות ועל כן רק אלה בעלי יכולת הישרדות גבוהה נותרים. כאלה היו הווריאנטים אלפא, בטא, גמא ודלתא, וכזה הוא גם האומיקרון הידוע כבעל מעל 50 מוטציות, 30 מהן בחלבון המעטפת "ספייק".
האומיקרון הוכרז כווריאנט מעורר דאגה ב-26 בנובמבר 2021 על ידי ארגון הבריאות העולמי, משום שהמוטציות הרבות שלו העניקו לו יתרונות רבים בהיצמדות לתא המאכסן, כלומר תא גוף האדם וגם יכולת להתחמק מהנוגדנים האמורים לנטרל אותו ומתאי ה-T האמורים לחסל אותו לאחר החדירה לתא. למזלנו, האומיקרון התגלה כאלים הרבה פחות מזן הדלתא: הוא עדיין גורם לתחלואה רבה בעולם וגם בישראל, אך לפחות תחלואה נשימתית. האומיקרון נוטה להדביק יותר את הלוע ואת מערות האף, ומתביית פחות על מערכת הנשימה.