תאונת דרכים אחת גרמה לה להחליט שחייבים לעשות משהו כדי לסייע לנפגעים. זה קרה ב-2017. פארן רז הייתה אז נערה שהתנדבה כחובשת במד"א. במסגרת הפעילות הזאת נחשפה לתאונות רבות וקשות, אבל אותה תאונה קטלנית בכביש החוף חידדה את הבעיה עבורה.
קראו עוד:
"בתאונה הזו היו מעורבים בני זוג, בעל ואישה", היא מספרת. "הוא נפצע קל, והיא נפצעה קשה, נשארה משותקת. אני זוכרת שאחרי שקרתה התאונה, הבעל הזיז את אשתו ממקומה, ואנחנו צעקנו לו, 'אל תיגע בה!'. הרי זה נורא מסוכן. פתאום הבנתי שאנשים פשוט לא יודעים מה צריך לעשות ומה לא בדקות הראשונות שאחרי התאונה, שהן הכי קריטיות. האנשים שמעורבים בתאונה נמצאים בלחץ, ואנשים בחוץ עומדים ומסתכלים ולא עושים כלום. החלטתי שצריך ללמד את הציבור מה עושים".
התוצאה - "ערכת הזהב" שיזמה רז ושכוללת חמישה פריטים שיכולים להציל חיים. לפני מספר שבועות זכתה הערכה בפרס ראשון וב-50 אלף שקל בתחרות יוזמות חברתיות בשם "XLerator TEN" שיזם מותג משקאות האנרגיה XL TEN. אתמול (ד') נערכה ההשקה שלה בדיזנגוף סנטר בתל אביב, והשאיפה של היזמת הצעירה היא שהערכה תיכנס לכל רכב בארץ ובחו"ל.
3 צפייה בגלריה
פארן רז
פארן רז
פארן רז עם הערכה. "ללא מטרות רווח"
(צילום: דור נדלר)

איך לא חשבו על זה?

פארן רז (23), ששמה הפרטי המיוחד ניתן לה כמחווה לנחל פארן שבדרום ("אמא שלי שירתה באזור הזה בצבא"), היא חברת מושב ניר עציון שבאזור חוף הכרמל ועובדת כעורכת רשתות חברתיות ב-ynet. בגיל 15 התבקשה בבית הספר לבצע פעילות התנדבותית, והבחירה שלה הייתה להתנדב כחובשת בתחנת זיכרון יעקב של מד"א.
"הייתי שם שש שנים", היא אומרת, "שש שנים שבהן נחשפתי לתאונות קשות. התחנה שלנו ממוקמת ליד כביש 4, והייתי מוקפצת עם ניידת טיפול נמרץ למקרים הכי קשים. ראיתי משפחות שמתפרקות לי מול העיניים. התמונות שהכי זכורות לי הן של כבישים ספוגים בדם. ראיתי גם איברים קטועים. שאלתי את עצמי, איך אפשר למנוע את זה? בעקבות זאת התחלתי לחקור את הנושא של תאונות הדרכים.
"הייתי מוקפצת עם ניידת טיפול נמרץ למקרים הכי קשים. ראיתי משפחות שמתפרקות לי מול העיניים. התמונות שהכי זכורות לי הן של כבישים ספוגים בדם. ראיתי גם איברים קטועים"
"נפגשתי עם רופאים, מומחים לטראומה, שהסבירו לי שדקות הזהב, הדקות הראשונות אחרי התאונה, הן הכי קריטיות; הן יכולות להכריע אם הפצוע ייצא מהתאונה חי או מת, אלא שאנשים לא יודעים מה עושים בזמן הזה".
המחקר שלה בנושא נמשך שש שנים, שכללו גם את שירותה הצבאי כמפקדת מחלקה ביחידת חילוץ והצלה. "כל הזמן עבדתי על זה", אומרת רז, "עד שהגעתי למסקנה שצריך להכין ערכה שתשמש אנשים באותן דקות קריטיות שאחרי תאונה. התברר לי שאף אחד לא חשב קודם על הרעיון הזה, ושאין ערכה כזו בשום מקום בעולם".
3 צפייה בגלריה
פארן רז ערכת הזהב
פארן רז ערכת הזהב
"ערכת הזהב" שלה. "אין ערכה כזו בשום מקום בעולם"

פגישות עם ח"כים, ביקור באו"ם

הערכה כוללת חמישה פריטים שנבחרו בהתייעצות עם מומחים:
  1. מספריים חזקים לחיתוך חגורה.
  2. מנפץ שמשות לרכב, למקרה שיש לכודים
  3. תחבושת אישית
  4. חוסם עורקים
  5. זוג כפפות
בנוסף, יש בה עלון הדרכה לשימוש בחמשת הפריטים, ובו גם ברקוד המאפשר צפייה בסרטון הדרכה.
רז עבדה קשה על קידום הפרויקט. בין השאר, נפגשה עם ח"כים, בהם איתן כבל ובועז טופורובסקי, על הצעת חוק שתחייב את הכנסת הערכה לכל כלי רכב בישראל והכללה של לימודי עזרה ראשונה בחומר התיאורטי שנלמד לצורך הנפקת רישיון נהיגה. "ניסיתי לשתף פעולה בנושא עם כל מיני ארגונים, אבל זה נפל בין הכיסאות", היא אומרת. היא הגיעה גם לאו"ם כדי לבדוק שיתוף בינלאומי, אבל גם זה עוד לא קרם עור וגידים.
את הדחיפה המשמעותית קיבלה בזכות תחרות יוזמות. "לפני כמה חודשים חשבתי לקחת הלוואה כספית כדי לקדם את ייצור הערכה, אלא שבדיוק אז קראתי ברשת על התחרות הזאת, נרשמתי אליה, זכיתי בה וקיבלתי סכום כסף שבזכותו לא הייתי צריכה לממן את הערכה מכיסי".
3 צפייה בגלריה
ערכת הזהב פארן רז מד"א
ערכת הזהב פארן רז מד"א
נציג מד"א מלמד את השימוש בערכה, אתמול (ד') בהשקה
(צילום: אקסטרים סימוליישן)
עכשיו הערכה כבר מופצת לציבור דרך אתר האינטרנט של חברת ס.מדיק, היצרנית. המחיר לצרכן הוא 115 שקל, לכיסוי העלויות בלבד. "כל הפרויקט הוא ללא מטרות רווח", מדגישה רז. "המטרה היא להציל חיים. אם בזכות הערכה הזו נציל חיים אפילו של אדם אחד בלבד - עשינו את זה. עשינו הכול. ואני בטוחה שאפשר להציל חיים בזכות הפריטים האלו".
ועכשיו מה? לימודי רפואה? "לא יודעת אם אהיה רופאה, אבל זה נוגע בי. מאז ומתמיד התעניינתי בתחום הזה. לכן בחרתי להיות חובשת במד"א. אולי בעתיד אלמד רפואה. אני מתעניינת גם ביזמות ובתקשורת".