חלק מהרופאים במערכת הבריאות הציבורית בישראל ישבתו הבוקר (יום ד') למשך שעתיים בהתאם להחלטת ההסתדרות הרפואית, אבל כפי שפרסמנו אמש לראשונה, קופות החולים מכבי ומאוחדת לא ישלמו שכר לשובתים. הנהגת ההסתדרות הרפואית הודיעה אתמול בצהריים - בעיצומו של "יום ההתנגדות" - על שביתת מחאה בין השעות 08:30 בבוקר עד 10:30 בבוקר בניסיון לטרפד את ביטול עילת הסבירות. לנוכח הבלגן המסתמן, למטופלים רצוי לבדוק עם מוקד קופת החולים אם התור שנקבע עבורם אכן רלוונטי.
לאחר החלטת ההסתדרות הרפואית להשבית את הפעילות בבתי החולים ובקופות החולים למשך שעתיים בעקבות התקדמות החקיקה לביטול עילת הסבירות, הודיעה מאוחדת שלא תשלם שכר לשובתים השכירים והעצמאים, ואילו במכבי הסתפקו בהודעה שלפיה לרופאים ניתן החופש לשבות - אך בשל מבנה ההעסקה הנשען בעיקר על עצמאים, לא ישולם שכר לשובתים.
2 צפייה בגלריה
 מחאה בתל אביב
 מחאה בתל אביב
מחאה בתל אביב. ההסתדרות הרפואית החליטה, קופות החולים עושות כרצונן
(צילום: רויטרס/Corinna Kern)
קראו עוד:
לאחר הכרזת ההסתדרות שיגר לרופאי מכבי ד"ר יגאל מדג'ר, יו"ר ארגון הרופאים של הקופה, הודעה שלמעשה מתירה לרופאיה שלא לשבות. "ארגון הרופאים הנו גוף מקצועי א-פוליטי אך חברי הארגון המבקשים לשבות כהזדהות רשאים להצטרף ללא מורא", נכתב בהודעה.
ממאוחדת נמסר בתגובה: "אנחנו מכבדים את זכותו של כל עובדת או עובד לשבות, אבל בהתאם להנחיות הממונה על השכר באוצר, כגוף ציבורי לא נוכל לשלם על שעות שצוות רפואי בוחר לשבות. רוב רופאי הקופה הם רופאים עצמאיים ולא חברים בהסתדרות הרפואית ולכן לא שובתים".
קופת החולים כללית - הגדולה בקופות בישראל - לא מיהרה למסור הנחיות לגבי יישום השביתה, אך בתשובה לפניית ynet, הבהירו שיפעלו לפי המתווה של ההסתדרות הרפואית.
בלאומית - הקופה הקטנה ביותר - הבטיחו שיעשו הכל על מנת למזער את נזקי השביתה, אך בפועל בשעתיים הללו, למעט מקרים דחופים, רופאיה ישבתו.
"טיפולים וניתוחים שבהם הוחל קודם לתחילת שביתת המחאה לא יידחו אלא יתקיימו כמתוכנן. כמו כן, מטופלים שיגיעו לטיפולים ולפרוצדורות רפואיות, אשר לא ניתנה להם הודעה על דחייתם, יקבלו את הטיפול"
אמש פרסמה ההסתדרות הרפואית הנחיות מדויקות: השביתה תיערך למשך שעתיים בלבד בין השעות 08:30 ל-10:30. "מתוך אחריות, אנו הרופאים, נעשה כל שביכולתנו על מנת למנוע את הפגיעה בציבור המטופלים", נכתב בהנחיות. עוד צוין כי "במסגרת זו, טיפולים וניתוחים שבהם הוחל קודם לתחילת שביתת המחאה לא יידחו אלא יתקיימו כמתוכנן. כמו כן, מטופלים שיגיעו לטיפולים ולפרוצדורות רפואיות, אשר לא ניתנה להם הודעה על דחייתם, יקבלו את הטיפול".
בהודעה הובהר כי "טיפולי חירום - שירותי דיאליזה, טיפול נמרץ, חדרי מיון, חדרי לידה, פגיות, טיפול IVF (הפריה) וטיפולים אונקולוגיים - יפעלו במהלך השביתה. מנכ"לים, מנהלי בי"ח, רופאי צה"ל, משרד הביטחון, משטרת ישראל ושרות בתי הסוהר – לא ישבתו".
2 צפייה בגלריה
בית חולים איכילוב
בית חולים איכילוב
"ייתכנו שיבושים". בית חולים איכילוב
(צילום: shutterstock)
עם זאת, גם בבתי החולים תמונת המצב לא ברורה לחלוטין. בבית החולים איכילוב עדכנו בהמשך להודעת ההסתדרות הרפואית כי ייתכנו שיבושים בין השעות 10:00-08:00. עם זאת, יתקיימו ניתוחים דחופים ללא שינוי. הפעילות תחזור לסדרה החל מהשעה 10:00".

ארגון המתמחים בירך, יו"ר ועדת הבריאות תקף

יש לציין כי על אף הנחיות ההסתדרות, בחלק מבתי החולים והמכונים הפועלים בהם עשויים לעבוד כרגיל. כפי שנחשף ב-ynet, לאחר שהוכרזה על ידי ההסתדרות הרפואית בחודש ינואר האחרון שביתה בעקבות שני אירועי אלימות קשים נגד חברי הצוותים הרפואיים – חלק מהמכונים בבית החולים איכילוב פעלו כרגיל. יש לציין כי בעוד בבתי החולים הממשלתיים או בבתי החולים שבבעלות קופת החולים כללית עשויה השביתה לצאת לפועל בהיקפים נרחבים יותר, בבתי החולים הציבוריים שממומנים רק חלקית על ידי הממשלה – ייתכן כי ההיענות להנחיות ההסתדרות תהיה נמוכה יותר.

החלטה זו מתקבלת על רקע לחץ כבד מצד רופאים רבים במטרה להחריף את ההתנגדות להתקדמות החקיקה לעבר הקריאות השנייה והשלישית של ביטול עילת הסבירות.
ארגון הרופאים המתמחים "מרשם" חיזק את ההחלטה של ההסתדרות הרפואית לנקוט צעדים ארגוניים. יו"ר מרשם ד"ר ריי ביטון אמרה כי "ביטול עילת הסבירות מעמיד את מקצוע הרפואה בסכנה, ומשום כך את הרופאים ואת המטופלים גם יחד. מרגע שהובהר שהפגיעה היא מוחשית, אסור לשבת על הגדר".
ד"ר ריי ביטון מדברת לאחר פגישת המתמחים עם ניצן הורוביץד"ר ריי ביטון צילום: גיל יוחנן

לדברי ד"ר ביטון, "ההסתדרות הרפואית קיבלה את ההחלטה הנכונה ואף המתחייבת ואני סבורה שאם מהלך החקיקה לא יעצר יש לנקוט בצעדים חריפים יותר ולהודיע על מעבר לעבודה במתכונת חירום עד להודעה חדשה. ארגון הרופאים המתמחים מרשם ימשיך להילחם למען הרפואה הציבורית, ולמען הזכויות של כולנו, מטופלים ומטפלים כאחד כדי שנוכל להמשיך לתת טיפול שוויוני ומיטבי לכל אזרחי מדינת ישראל, תוך הגנה על זכויותיהם של הרופאות והרופאים בישראל".
מנגד, יו"ר ועדת הבריאות ח"כ אוריאל בוסו (ש"ס) יצא במתקפה חריפה על ההסתדרות הרפואית: "בקליניקות הפרטיות ובבתי החולים הפרטיים הרופאים ממשיכים לתת שירותים מלאים. לא ייתכן שתרכבו ותנהלו את המחאה על גבם של אזרחי ישראל בדגש על המוחלשים ,כיו"ר ועדת הבריאות אני מודיע מי שישחק פוליטיקה ברפואה הציבורית ובמטופלים הזקוקים לה, ימצא מולו את כל חברי הוועדה עם הטלת סנקציות ככל שידרשו,מאזן השיתוף פעולה בין ההסתדרות הרפואית לוועדה ישתנה".
פורסם לראשונה: 18:57, 18.07.23