"יום השיבוש" גם במערכת הבריאות: ביקורת חריפה נמתחה הבוקר (ג') בכינוס הרופאים ביום המחאה - נגד ההסתדרות הרפואית והעומד בראשה, פרופ' ציון חגי. מאות הרופאות והרופאים שהתכנסו במוזיאון תל אביב טענו כי פרופ' חגי והנהגת ההסתדרות לא נוקטים עמדה איתנה נגד קידום המהפכה המשפטית וביטול עילת הסבירות.
חלק מהנוכחים כינו את הסיטואציה "קו פרשת המים מבחינת היחסים בין הרופאים להסתדרות הרפואית". פרופ' חגי לא הגיע לכינוס מאחר שהוא שוהה מחו"ל, ובמקום נכחה מזכ"לית ההסתדרות, לאה ופנר. "נציג ההסתדרות הרפואית בכנס איכזב אותנו", אמרה רופאת המשפחה ד"ר רות גופן, שהגיעה לכנס, "הוא הודיע שמועצת ההסתדרות הרפואית תתכנס לקבל החלטות רק בעוד יומיים, וגם אז לא ברור אילו החלטות הם יקבלו. וזאת אחרי שעורכי הדין הסבירו לנו כיצד מערכת הבריאות הציבורית נמצאת בסכנה ממשית".
עוד בנושא:
כנס המחאה של הרופאים נערך תחת הכותרת: "ביטול עילת הסבירות - מצב חירום במערכת הבריאות", כחלק מ"מחאת החלוקים הלבנים". לדבריו של פרופ' דורון קופלמן, נציג החלוקים הלבנים, "אין רפואה הומנית, חומלת ומתקדמת במשטרים דיקטטוריים. הרפואה הישראלית לא יכולה להרשות לעצמה הדרת נשים, עיגולים שחורים על תמונות של נשים, הפרדה ובהמשך גם איסור מינוי נשים. הרפואה הישראלית לא יכולה להרשות לעצמה הדרת טיפול בלהט"ב או חס ושלום טיפולי המרה פרמיטיביים או חדרים נפרדים ליולדות מדת מסוימת עם צבע עור מסוים".
3 צפייה בגלריה
קפלן תל אביב
קפלן תל אביב
המחאה בקפלן תל אביב
(צילום: יובל חן)
3 צפייה בגלריה
מחאת הרופאים
מחאת הרופאים
"בושה". מחאת הרופאים בתל אביב
(צילום: אדיר ינקו)
ד"ר הדס שהרבני-סיידון, נציגת בריאות הנפש, קראה: "פרופ' ציון חגי וארנון בר דוד - אתם צריכים להשבית את המשק. אם לא תשביתו את המשק היום - ישביתו את כולנו מחר. עבודה במתכונת חירום זה צו השעה". לשמע הדברים פרצו המשתתפים בקריאות "בושה". לאה ופנר, מזכ"לית ההסתדרות הרפואית, לא הגיבה לבקשת ynet לדברים.
יו"ר ארגון רופאי המדינה, ד"ר זאב פלדמן, אמר: "עילת הסבירות עומדת לצדנו, הרופאות והרופאים, מול החלטות שלטוניות וקיום השבועה שלנו. מערכת הבריאות פועלת על פי חוק ולכאורה הכול חוקי. כשאני רואה חולים שישנים בלילה על הרצפה, זה לא סביר. כשאני רואה שני חולים ששוכבים 'כפיות' על מיטה אחת, זה לא סביר. את זה אסור שיקחו מאיתנו. כבר שמענו מפי שרים וחברי כנסת שהחלטותיהם לא יהיו נתונים עוד לביקורת. שאפשר יהיה להפריד בין חולים או שיש להגביל טיפול רפואי לאסירים ולאפשר הפרדה מגדרית בכנסים. בקו המחשבה הלא-סביר הזה, מי יודע, יהיו גם מי שירצה לתעדף טיפול בצעירים על פני מבוגרים, כי המשאבים מוגבלים".
3 צפייה בגלריה
בילינסון
בילינסון
צוותים רפואיים מבית החולים בילינסון גם בהפגנה היום בירושלים

איכילוב: "מי שירצה למחות - יעשה זאת על חשבון זמנו"

בבית החולים איכילוב הבהירו לעובדים: "מי שירצה למחות שיעשה זאת על חשבון זמנו - בית חולים אינו גוף פוליטי". ארגון הרופאים המתמחים "מרשם" מסר מוקדם יותר היום: "ביטול עילת הסבירות עושה אותנו חולים ומעמיד את מערכת הבריאות בסכנה. רק דבקות בערכי הדמוקרטיה תמנע את החלשת המערכת והפגיעה בבריאות הציבור ובאיכות הרפואה. אנחנו מאחלים החלמה מהירה לכל הרופאות והרופאים שיהיו חולים היום, ודורשים עבודה במתכונת חירום עד שנבריא פה. ארגון 'מרשם' יסייע לכל רופא/ה שייקחו חלק במחאה היום".
לדבריה של נעמה כהן מ"מרשם", "הישיבה על הגדר, למרות האמירה הברורה של השטח, היא בלתי נסבלת. יש לארגוני עובדים תפקיד לאומי-חברתי - זה הרגע לעשות את מה שנכון, להיאבק על פני המדינה ולא לשבת על הגדר".

מד"א: אפשרו לאמבולנסים לנסוע

בתוך כך, במד"א פונים לציבור לאפשר ככל הניתן תנועה חופשית לאמבולנסים גם בכבישים החסומים. החל משעות הבוקר המוקדמות פועלים במד"א בהערכות מיוחדת והכוחות תוגברו באמבולנסים, בניידות טיפול נמרץ וברכבי חירום. למרות זאת, נרשמים עיכובים משמעותיים בתנועת האמבולנסים בדרכם למקרי חירום ובצירים המובילים לבתי החולים.