לוחם נפטר לאחר שנדבק בפטריה מסוכנת ברצועת עזה. לפני עשרה ימים חשפנו ב-ynet כי חיילים שבו משדה הקרב עם חיידקים עמידים וזיהומים שונים.
כפי שדווח הבוקר (יום ג') בכאן רשת ב', הלוחם הגיע עם פציעה קשה בגפיים לבית החולים אסותא באשדוד, שם זיהו כי נדבק בשדה הקרב בפטריות עמידות לטיפולים. הרופאים ניסו כל טיפול אפשרי, כולל טיפולים ניסיוניים מחו"ל, והביאו כל מומחה שיכלו. לבסוף הפטריה השתלטה על איברים בגופו של הפצוע, עד שנקבע מותו. לפי הידוע, כ-10 לוחמים שנפצעו נדבקו בפטריות דומות. ייתכן שמקורן בזיהום הקרקע במי ביוב.
1 צפייה בגלריה
תמונות מהלחימה של כוחות צה״ל ברצועת עזה
תמונות מהלחימה של כוחות צה״ל ברצועת עזה
לוחמים ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל )
משרד הבריאות מסר בהתייחסו לפטירת החייל, כי "מערכת הבריאות מטפלת במסירות בפצועים הרבים המגיעים מהלחימה, חלקם עם פציעות מורכבות מאוד. פציעות רב-מערכתיות מסוג זה פוגעות גם ביכולת החיסונית, דבר המעלה סיכון להתפתחות זיהומים. זו תופעה מוכרת לעולם הרפואי והיא מתרחשת גם במקרים שאינם פציעות במתאר צבאי. בפציעות קשות ומורכבות בשטח עלולים להיות זיהומים שמקורם באדמה, ואולם לא מדובר בתופעה חדשה שאופיינית לרצועת עזה".
יו"ר האיגוד למחלות זיהומיות, פרופ' גליה רהב, אמרה ל-ynet לפני כמה ימים כי בקרב חיילים שנפצעו, בעיקר פציעות בגפיים, אובחנו זיהומים פטרייתיים וחיידקיים עמידים. "אנחנו יודעים שבעזה יש חיידקים מאוד עמידים. המידע הזה נצבר במחקרים שעשינו בעבר עם רופאים משם, ואנחנו מכירים את החיידקים האלה גם מילדים שהועברו לטיפול בישראל מבתי חולים בעזה". צפו בדבריה ובדברי פרופ' סיריל כהן בנושא:

יש לציין כי חלק גדול מהזיהומים שאובחנו בקרב החיילים הפצועים מתגלים מעת לעת גם בישראל, אך הם נמצאים אצל אנשים שנחשפו לחיידקים האלה במהלך אשפוזים בבתי החולים, ולא לפני כן. "כאן אנחנו רואים את זה בקרב חיילים שחזרו ממש עכשיו משדה הקרב", אמרה פרופ' רהב, "המגע עם האדמה והבוץ שם גורם לחשיפה לחיידקים עמידים כאלה, וגם לעובשים".
לדבריה, "ישנה עוד תופעה שאנחנו רואים בשכיחות גבוהה, שלא הכרנו במלחמות קודמות, הרבה זיהומים פטרייתיים, זיהומים עם עובשים שכנראה מגיעים מהאדמה, עובשים שלא רגילים לראות אותם באנשים מהשטח, אלא באמת אחרי אשפוזים ממושכים בבתי חולים".
ברקע הדברים, גובר החשש בעולם מהמצב התברואתי המידרדר ברצועת עזה. בימים האחרונים העריכו בארגון הסיוע של האו"ם יוניס"ף כי ילדים בדרום הרצועה מקבלים ליטר וחצי עד שני ליטרים מים ביום, מתחת לרף המומלץ למחיה שמוגדר שלושה ליטרים מים ביום. לפי הסטנדרטים המקובלים, אדם זקוק לכ-15 ליטרים מים ביום לצורכי שתייה, רחצה ובישול.
מאז פרוץ המלחמה הגיעו לאזור רפיח שבדרום הרצועה מאות אלפי בני אדם, מחציתם ילדים. לפי גורמי רפואה, ובראשם ארגון הבריאות העולמי, מספר מקרי השלשול אצל ילדים בני פחות מ-5 זינקו בקצב חודשי של פי 20. עוד נרשמו יותר מ-160 אלף מקרים של זיהום בדרכי הנשימה וכן מקרים רבים של אבעבועות רוח, סקביאס, כינים וזיהומי עור שונים.