האיגוד למחלות זיהומיות מוטרד מכמות החיידקים העמידים והזיהומים שנמצאו בקרב חיילים שנפצעו ברצועת עזה.
"בכל בתי החולים מדווחים כי חיילים שבו משדה הקרב עם זיהומים עמידים", אומרת יו"ר האיגוד, פרופ' גליה רהב, "אנחנו רואים אצלם, בעיקר בפציעות בגפיים, זיהומים פטרייתיים וזיהומים חיידקיים עמידים. אנחנו יודעים שבעזה יש חיידקים מאוד עמידים. המידע הזה נצבר במחקרים שעשינו בעבר עם רופאים משם, ואנחנו מכירים את החיידקים האלה גם מילדים שהועברו לטיפול בישראל מבתי חולים בעזה".
יש לציין כי חלק גדול מהזיהומים שאובחנו בקרב החיילים הפצועים מתגלים מעת לעת גם בישראל, אך הם נמצאים אצל אנשים שנחשפו לחיידקים האלה במהלך אשפוזים בבתי החולים, ולא לפני כן. "כאן אנחנו רואים את זה בקרב חיילים שחזרו ממש עכשיו משדה הקרב", אומרת רהב, "המגע עם האדמה והבוץ שם גורם לחשיפה לחיידקים עמידים כאלה, וגם לעובשים".
1 צפייה בגלריה
תיעוד מהזיהוי של גדוד האיסוף 414 ותקיפת המחבל על ידי מסוק קרב
תיעוד מהזיהוי של גדוד האיסוף 414 ותקיפת המחבל על ידי מסוק קרב
המגע עם האדמה והבוץ שם גורם לחשיפה לחיידקים עמידים
(צילום: דובר צה"ל)
לדבריה, "גם במלחמת המפרץ חיילים אמריקאים חזרו עם זיהומים קשים. עכשיו אנו רואים אצל הלוחמים שלנו זיהומים כמו חיידק הקלבסיאלה העמיד, אי־קולי עמיד, זיהומים פטרייתיים כמו אספרגילוס, ועוד. לא ראינו את המקרים הללו במלחמות קודמות". להופעת הזיהומים האלה יש השפעה גם על הטיפול בחיילים, שלעיתים מחייב גם התערבות כירורגית כמו הטריה להסרת רקמות נגועות.
גליה רהבפרופ' גליה רהבצילום: דנה קופל
דבריה של רהב עולים בקנה אחד עם אזהרות ארגון הבריאות העולמי על חשש מהתפרצות מגפות ברצועת עזה בשל הפגיעה בתשתיות התברואה. חיילי צה"ל עלולים להיות בסכנת הידבקות בשל נוכחותם המתמשכת באזור.
רק לאחרונה פורסם ב"ידיעות אחרונות" ו-ynet כי יש שיעור גבוה של מחלות מעיים בקרב הלוחמים. מעבר לאתגר של התנהלות היגיינית בשטח מסוכן, מומחים לזיהומים מצביעים על גורם נוסף: תרומות מזון שמועברות לחיילים ללא פיקוח על התנאים הסניטריים בבישול ובשינוע.
פורסם לראשונה: 00:00, 17.12.23