בשיתוף סאנופי
רבים חושבים שלאטופיק דרמטיטיס – מחלת העור הדלקתית הכרונית השכיחה ביותר – יש השפעה רק על מצבו הרפואי של החולה, אולם למעשה מחקרים שפורסמו מצאו שאטופיק דרמטיטיס עלולה להשפיע על המטופל גם בהיבט המקצועי- הן על התעסוקה והן על רמת הפרודוקטיביות.
אטופיק דרמטיטיס היא מחלה דלקתית כרונית המתבטאת בתפרחת בעור, גרד ויובש כללי. היא אחת מהמחלות השכיחות ביותר בקרב ילדים, ועל פי הערכה כ-20% מכלל הילדים והתינוקות בעולם יסבלו ממנה. לרוב, המחלה משתפרת או חולפת עם הגיל, אולם לא בכל המקרים. בנוסף, אטופיק דרמטיטיס יכולה להופיע גם בקרב מבוגרים ועל פי הערכות כ- 3-10% מהאוכלוסייה הבוגרת סובלת מהמחלה – בדרגת חומרה כזו או אחרת.
1 צפייה בגלריה
אטופיק דרמטיטיס
אטופיק דרמטיטיס
אטופיק דרמטיטיס. פגיעה בעבודה ובבחירת מקצוע
(צילום: shutterstock)
אטופיק דרמטיטיס נובעת משילוב של חוסר איזון של המערכת החיסונית ופגם במחסום העורי. חוסר האיזון של המערכת החיסונית מלווה בעלייה במדדי דלקת מסוג 2. לכן, הסובלים מאטופיק דרמטיטיס נמצאים בסיכון מוגבר לסבול גם ממחלות אטופיות נוספות כמו אלרגיה למזון, נזלת כרונית, אסתמה וכדומה, הקשורות גם הן לדלקת מסוג 2. המחלות האטופיות גוררות זו את זו, ותופעה זו כבר זכתה לשם משלה בעולם הרפואה – "המצעד האטופי".
הטיפול באטופיק דרמטיטיס, מתחיל במניעה של חשיפה של גירויים מסוימים מהעור (חומרי ניקוי, כימיקלים וכו׳) ובשימון העור על מנת לשמור על הלחות שלו. במקרים חמורים יותר נהוג לטפל בסטרואידים מקומיים, בפוטותרפיה (חשיפה הדרגתית לקרינת NB-UVB), בתרופות אימונומודולטוריות וגם בטיפולים מתקדמים בהם תרופות המכילות נוגדן הנקשר לחלבון המתווך חלק ניכר מהפעילות של אטופיק דרמטיטיס ותרופות לא ביולוגיות שפועלות למניעת מעבר אות לעידוד דלקת בתוך התאים.
במקרים רבים כשמגיעים אליי למרפאה הורים לילדים עם אטופיק דרמטיטיס, אני מסבירה להם שמה שהם רואים כלפי חוץ – על העור של המטופל – הוא שיקוף חלקי של ההתמודדות הנפשית והפגיעה באיכות החיים של המטופל. הילד סובל, מתגרד, חסר שקט ואף יכול לפתח הפרעת קשב וריכוז. גם אצל מבוגרים, למחלה עלולות להתלוות תופעות נפשיות של דכאון וחרדה. טיפול מוקדם ויעיל לטווח ארוך הוא חשוב ביותר לבריאות הפיזית והנפשית של המטופל.

פרודוקטיביות בעבודה והקשר למחלה

מחקרים מצאו קשר בין אטופיק דרמטיטיס ברמות חומרה גבוהות לבין פגיעה בפרודוקטיביות בעבודה בקרב מבוגרים. ההערכה מתבצעת על בסיס שאלונים שונים שבודקים את מספר הפעמים בהן המטופל נעדר מהעבודה בשל מחלתו, ואת כמות השעות בהן הוא נמצא במקום העבודה אך יעילות עבודתו נפגעת. על פי המסקנות, נמצא כי מכל מחלות העור – אטופיק דרמטיטיס היא הגורם העיקרי לפגיעה ביכולת העבודה של המטופל. היא מצריכה חופשות מחלה, ובמקרים מסוימים אף גורמת לאובדן מקום העבודה. הפגיעה של אטופיק דרמטיטיס באיכות החיים וביכולת העבודה ובעקבות כך בהשתכרות הינה משמעותית. החולים באטופיק דרמטיטיס ברמה קשה סובלים מאי-שקט, ובאופן תכוף מבעיות שינה שמשפיעות על התפקוד המקצועי.
מלבד הפגיעה הכללית בתפקוד במקום העבודה, אצל מבוגרים הסובלים מאטופיק דרמטיטיס, המחלה עשויה להשפיע גם על בחירת המקצוע. לדוגמה, אנשים הסובלים מאטופיק דרמטיטיס עשויים להימנע מעיסוק במקצועות הבריאות או הקוסמטיקה, בהם נדרש שימוש בכפפות עם לטקס, או עבודה עם חומרים מגרים, כמו גם שטיפה מרובה של הידיים, מכיוון שגורמים אלו עלולים להוביל להחמרה של הדלקת העורית. בנוסף, רבים מהמטופלים יעדיפו עבודה שאינה כוללת חשיפה לתנאי מזג אוויר קיצוני, אשר עלולים לגרום להתלקחות של הדלקת.
היום, הודות להתפתחות של טיפולים מתקדמים, ביניהם טיפולים ביולוגיים, ניתן לשלוט במחלה בצורה טובה יותר. הטיפולים המתקדמים משפרים את יכולת התפקוד בעבודה בצורה משמעותית ביותר אצל מבוגרים, ואת היכולת לתפקד בבית הספר אצל ילדים. הפגיעה של המחלה באיכות החיים פוחתת הודות לטיפולים החדשים. למעשה, חולים מדווחים שהגרד פוחת, שנת הלילה הופכת לטובה יותר והיכולת להתרכז משתפרת. בזכות הטיפול, ילדים הסובלים מאטופיק דרמטיטיס מגיעים מרוכזים וערניים יותר לבית הספר, ומבוגרים הסובלים מהמחלה ממוקדים ויעילים יותר בשעות העבודה, ופחות נזקקים לחופשות מחלה.
לצערי, אני פוגשת מטופלים רבים שסובלים מאטופיק דרמטיטיס בדרגה בינונית-חמורה, ומצב רוחם ירוד מאוד. אני מבקשת לעודד אותם ולתת להם תקווה, כי כיום יש לנו טיפולים טובים שנותנים מענה יעיל ובטוח, ותרופות אלו הוכחו במחקרים מבוקרים וארוכי טווח. אין ספק שבעתיד הקרוב מצבם של החולים ישתפר אף יותר, שכן הטיפול במחלות עור כרוניות בכלל, ואטופיק דרמטיטיס בפרט, הולך ומתפתח כל הזמן, ומגוון האפשרויות הטיפוליות הזמינות ילך ויעלה בעתיד הנראה לעין.
למידע נוסף או שאלות יש לפנות לרופא/ה המטפלים.
הכותבת הינה מנהלת שירותי עור והמרכז למצוינות בטיפול במחלות עור דלקתיות בביה"ח שערי צדק
מוגש כשירות לציבור מטעם חברת סאנופי



פורסם לראשונה: 07:41, 15.06.22