"אנחנו נמצאים בנקודה שבה אף אחד לא יכול לנבא מה יהיה", אומרת היום (ג') לאולפן ynet פרופ' סיגל סדצקי, לשעבר ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות. "יש שתי שאלות מרכזיות: כמה זמן תימשך היעילות של הבוסטר, והאם יצוץ וריאנט חדש שיהיה מידבק או אלים יותר מקודמיו. אנחנו צריכים להיות מאוד חזקים בנושא הניטור, לעקוב אחר הווריאנטים והתפתחותם בעולם ולדעת אם צפויות לנו כאן הפתעות - וגם להמשיך לעקוב אחר נושא החיסונים ולראות מה קורה לרמות הנוגדנים".
קראו עוד:
כשנשאלה פרופ' סדצקי איך היא מתייחסת לתו הירוק ולביקורת שטוענת שיש בו פגיעה בזכויות הפרט, אמרה: "אנחנו צריכים לדאוג שנהיה חברה מחוסנת. יש לכך הצדקה אפידמיולוגית, רפואית וכלכלית. אנחנו לא נמצאים כרגע במצב של אפס תחלואה. הרי הילדים עדיין לא מחוסנים, והתחלואה באירופה גוברת, כך שאנחנו מחויבים להמשיך להישמר. אני רוצה להזכיר את 8,000 המתים. המחלה עדיין נמצאת, ואנחנו צריכים לחשוב על החולים הקשים ולהגן על הציבור".
1 צפייה בגלריה
מחלקת טיפול נמרץ קורונה ב בית חולים הדסה עין כרם ב ירושלים
מחלקת טיפול נמרץ קורונה ב בית חולים הדסה עין כרם ב ירושלים
מחלקת טיפול נמרץ קורונה בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. "קדושת החיים היא ערך שתקף לכולם", אומרת פרופ' סדצקי
(צילום : עמית שאבי )
על מתווה הכיתה הירוקה אמרה: "כאשר עוברים ממתווה של בידודי כיתות למתווה של בדיקות, זה עלול לגרום להידבקויות. לפעמים אף אחד לא נדבק, ולפעמים זו התחלה של התפרצות מאוד משמעותית, וראינו כמה כאלו במהלך הקורונה. האם יהיו ילדים שיידבקו בגלל זה? כן. והאם חובתנו להגן עליהם דווקא כשיש חוק חינוך חובה, ואנחנו שולחים את הילדים לבית ספר? גם כאן התשובה היא כן. העובדה שהתחלואה יורדת לא צריכה להפסיק את הצורך שלנו להגן על אנשים מהידבקות. עם זאת, יש הקלות שאפשר להחליט עליהן עם הזמן.
"אנחנו בתקופה של ניטור: צריך לראות מה קורה ולהגיב מהר. צריך להבין שאף גל לא דומה לקודם, כך שבנוסף לחיסונים צריך להכין את אותם אמצעים חברתיים או אפידמיולוגיים שיתאימו למקור הרעה של הגל החמישי שיבוא - אם יבוא".
"העובדה שהתחלואה יורדת לא צריכה להפסיק את הצורך שלנו להגן על אנשים מהידבקות. עם זאת, יש הקלות שאפשר להחליט עליהן. אנחנו בתקופה של ניטור: צריך לראות מה קורה ולהגיב מהר. צריך גם להבין שאף גל לא דומה לקודם"
בריאיון השתתפה גם ד"ר אנג'לה עירוני, אפידמיולוגית וראש מחוז שרון במכבי שירותי בריאות, שציינה כי במחוז שלה חלה עלייה חדה במספר הפניות של ילדים לשירותי בריאות הנפש, וזאת בעקבות הסגרים שנכפו עליהם. "אני לא בטוחה שאנחנו יכולים להמשיך לעבוד באותן שיטות", אמרה. פרופ' סדצקי הגיבה: "אני לגמרי מסכימה איתך. ברור לחלוטין שבכל משבר בריאותי, ובכל משבר בכלל, הנושא של בריאות הנפש הופך להיות קריטי. הייתה הסכמה גורפת שנושא החזרה ללימודים של הילדים נמצא במקום ראשון. השאלה היא לא אם הם ילמדו או לא. אנחנו כבר אחרי הדיון הזה".
בהמשך הריאיון התייחסה פרופ' סדצקי לקשר בין התחסנות לתמותה ואמרה: "זה לא נכון שכל המתים בגל הזה לא היו מחוסנים. אני מגנה את ההתנגדות לחיסונים, אני בעד חיסונים, אבל אסור לנו לשפוך את המים יחד עם התינוק ולא להודות באמת. האם לא נממן טיפול בסוכרת לאדם שהיה שמן כל חייו? האם לא נטפל באדם שלא עשה פעילות גופנית ולכן הוא חלה? קדושת החיים, בעיניי, היא ערך שתקף לכולם - גם למי שטעה".