האם טיפוח הציפורניים עלול לסכן אותנו? מחקר חדש מעלה שאלות על מידת הבטיחות של מייבשי ה-UV המשמשים בעת צביעת ציפורניים בלק ג'ל, זאת לאור העובדה כי חשיפה לקרינה אולטרה סגולה ידועה כמזיקה לעור ואף מהווה גורם סיכון לסרטן העור. המחקר, שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת המדעי Nature, מראה כי אורכי גל ארוכים (UVA) ממכשירי הייבוש לציפורניים עלולים לפגוע ב-DNA ולגרום למוטציות בתאים אנושיים, שמגבירות את הסיכון לסרטן העור.
קראו עוד:
נשים רבות בעולם ובישראל בפרט הפכו את הלק ג'ל לאמצעי טיפוח קבוע, כאשר הלק לא מתקשה היטב בלי טיפול במכונת ייבוש. בעקבות פרסום המחקר, בדק הוושינגטון פוסט עם מספר רופאי העור מה קורה למי שעושה לק ג'ל על בסיס קבוע, האם מייבשי ה-UV בטוחים לשימוש, ואילו אמצעי זהירות ניתן לנקוט בזמן מניקור עם לק ג'ל.
2 צפייה בגלריה
עלול לפגוע ב-DNA? מכשיר הייבוש ללק ג'ל
עלול לפגוע ב-DNA? מכשיר הייבוש ללק ג'ל
עלול לפגוע ב-DNA? מכשיר הייבוש ללק ג'ל
(צילום: shutterstock)

מה גילה המחקר החדש על מייבשי ציפורניים?

חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו ואוניברסיטת פיטסבורג חשפו שורות תאים אנושיים ותאים מעכברים לאור UVA ממייבשי ציפורניים. הממצאים הראו כי לאחר חשיפה בודדת של 20 דקות, 30-20 אחוז אחוז מהתאים מתו, ולאחר שלוש חשיפות רצופות של 20 דקות - 65 עד 70 אחוז מהתאים מתו.
החוקר הבכיר לודמיל אלכסנדרוב ציין כי לא ניתן להסיק, בהתבסס על המחקר, כי מייבשים אלו מגבירים את הסיכון לסרטן, וכי המדענים יצטרכו לערוך מחקר אפידמיולוגי רחב היקף כדי לכמת את השינויים בסיכון לסרטן באוכלוסייה הכללית. "אבל אנחנו רואים בבירור שזה משפיע לרעה על תאים, וזה פוגע ב-DNA", אמר אלכסנדרוב, פרופסור-חבר לרפואה תאית ומולקולרית באוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו.

האם מייבשי ציפורניים UV בטוחים?

מינהל המזון והתרופות (ה-FDA) רואה במייבשי ציפורניים UV המשמשים לקיבוע לק ג'ל כבעלי סיכון נמוך, בשימוש לפי ההוראות. בשלב זה, אין עדויות לכך שהמכשירים גורמות לסרטן, למרות שמחקרים מסוימים הראו שקרינת ה-UV הנפלטת מכמה מייבשי ציפורניים חזקה יותר מהשמש, מה שעלול לגרום לסרטן העור .
רופאי עור שלא היו מעורבים במחקר אמרו לוושינגטון פוסט כי חשוב לציין שהחוקרים בדקו תאים אנושיים - לא בני אדם, שלהם יש שכבות עור מרובות המספקות הגנה נוספת מפני קרני UV. יחד עם זאת, חלקם אמרו שהתוצאות מדאיגות, אם כי לא מפתיעות, בהתחשב בכך שמכשירים פולטי UV כמו מיטות שיזוף נחשבים מסרטנים.
הם גם ציינו שהממצאים האחרונים מדגישים את הפוטנציאל לפגיעה ב-DNA, הגורם לסרטן העור. נזק זה עלול "להוליד את סוגי סרטן העור הנפוצים ביותר - קרצינומה של תאי בסיס וקרצינומה של תאי קשקש, כמו גם מלנומה, סרטן העור הקטלני ביותר", אמרה מרל סקלסי, מנהלת המרכז לכירורגיה דרמטולוגית בוושינגטון ופרופסור- חבר קליני לרפואת עור באוניברסיטת ג'ורג'טאון.
תיאורטית, אמרו רופאי עור, מייבשי ציפורניים מסוג UV יהיו בטוחים יותר בשימוש מפעם לפעם, מכיוון שחשיפה ל-UV והסיכונים הנלווים לסרטן - הם מצטברים. "אם היית יושבת כל יום עם הידיים מתחת לאחת מהמכונות האלה, זו הייתה בעיה", אמרה מליסה פיליאנג, רופאת עור במרפאת קליבלנד שדיברה על סיכונים הקשורים למנורות UV. לדבריה, בשימוש לעתים רחוקות - פעם או פעמיים בשנה - ונקיטת אמצעי זהירות כמו קרם הגנה טוב או כפפות הגנה מפני חשיפה מיותרת, "זה הרבה פחות מסוכן".
2 צפייה בגלריה
לאשה
לאשה
נפוץ ובתדירות גבוהה. לק ג'ל
(צילום: Shutterstock)

האם יש דרך למנוע נזקי UV ממייבשי ציפורניים?

חלק מרופאי העור ממליצים למרוח על הידיים לפני הטיפול מסנן קרינה רחב טווח ועמיד במים, עם 50 SPF לפחות. פיליאנג מציעה לוודא שזהו גם קרם הגנה פיזיקלי, המכיל תחמוצת אבץ או טיטניום דו חמצני שמאפשר הגנה על העור מרגע המריחה. במסנני קרינה אחרים, היא מציינת, האפקט המגן עשוי להיכנס לפעולה רק כעבור זמן מה, "כך שייתכן שכבר תגמרי את המניקור לפני שהמרכיבים במסנן הקרינה יהיו פעילים".
יש למרוח את קרם ההגנה לאחר שהמניקוריסטית סיימה להשרות את הידיים ולמרוח אותו ממש לפני שמתחילים לצבוע את הציפורניים (מעל לקרמים או שמנים אחרים). באופן אידיאלי - לפחות 20 דקות לפני החשיפה לאור UV.
אדם פרידמן, פרופסור ויו"ר לרפואת עור בבית הספר לרפואה ומדעי הבריאות של ג'ורג' וושינגטון, הוסיף כי קרם הגנה אינו מגן מפני סיכונים הקשורים לחשיפה ל-UV מתחת לציפורן, כמו התפתחות של קרצינומה של תאי קשקש (subungual squamous cell carcinoma), סרטן נדיר שקשה לטפל בו ופוגע באצבעות או בבהונות.
חלק מרופאי העור מאמינים שכפפות הגנה מפני קרינה אולטרה סגולות יעילות יותר מאשר קרם הגנה, כאשר ישנן כפפות נטולות אצבעות המיועדות במיוחד לשימוש במייבשי UV.

יש אלטרנטיבה למייבשי ה-UV?

מנורות LED שאינן פולטות קרינת UV אמורות להיות בחירה בטוחה יותר לייבוש הציפורניים. עם זאת, רופאי עור מציינים שישנן מנורות לד שכן פולטות קרינת UV. מה עושים? הדרך היחידה לוודא אם מייבש הציפורניים משתמש בקרינת UV היא לשאול את המניקוריסטית שלך.
ממשרד הבריאות נמסר כי בדיקת בטיחות של מנורות מסוג UV אינה בסמכות המשרד, זאת לעומת לק ג'ל שמצריך רישיון של משרד הבריאות. על מנת שהלק יקבל את אישור המשרד, מתבצעת בדיקה הבוחנת שכל הרכיבים עומדים ברגולציה של האיחוד האירופי.
בנוגע למחקר המדובר: המחקר התבצע בתאים ולא בבני אדם, ולכן אינו מוכיח ששימוש לעתים תכופות בלק ג'ל ובמנורת UV מגביר את הסיכון לחלות בסרטן העור. עם זאת, יש לבחון את המידע שיצטבר בהמשך ולראות מה מידת הסיכון, במידה וקיים, בשימוש במנורות אלו. חשוב לציין, מוסיפים במשרד הבריאות, שחשיפה לקרינת UV עלולה לגרום לנזק לעור, כולל סרטן העור.