מוצרים להחלקת שיער עשויים להגביר באופן משמעותי את הסיכון לפתח סרטן הרחם בקרב מי שמשתמשות בהם לעתים קרובות, כך עולה ממחקר גדול שפורסם אתמול (ג') בכתב העת The Journal of the National Cancer Institute.
"הערכנו ש-1.64% מהנשים שמעולם לא השתמשו במחליק שיער יפתחו סרטן רירית הרחם עד גיל 70, אבל עבור מי שעושה החלקות באופן תכוף, הסיכון הזה עולה ל-4.05%", אמרה לסוכנות הידיעות רויטרס מובילת המחקר, אלכסנדרה ווייט מהמכון הלאומי לבטיחות בריאות הסביבה (NIEHS) בארה"ב. "עם זאת, חשוב לשים את המידע הזה בהקשר. סרטן רירית הרחם הוא סוג סרטן נדיר יחסית", הוסיפה.
קראו עוד:
ועם זאת, סרטן רירית הרחם הוא הסרטן הגינקולוגי הנפוץ ביותר בארצות הברית, על פי נתוני המרכז לבקרת מחלות (CDC) בארה"ב, עם עלייה בשיעור החולות, במיוחד בקרב נשים שחורות. גם בישראל, כ-2% מהנשים בסיכון לחלות בסרטן זה.
החוקרים עקבו אחר 33,947 נשים ממגוון מוצאים, בגילאי 35 עד 74, במשך כמעט 11 שנים. במהלך אותה תקופה, 378 נשים חלו בסרטן רירית הרחם. לאחר שנלקחו בחשבון גורמי סיכון אחרים של המשתתפות, נמצא כי הסיכויים לפתח סרטן רחם היו גבוהים יותר מפי שניים וחצי בקרב נשים שהשתמשו במוצרי החלקה יותר מארבע פעמים בשנה.
2 צפייה בגלריה
החלקת שיער מסוכנת
החלקת שיער מסוכנת
נמצא כי הסיכויים לפתח סרטן רחם היו גבוהים יותר מפי שניים וחצי בקרב נשים שהשתמשו במוצרי החלקה יותר מארבע פעמים בשנה הקודמת
(צילום: Shutterstock)
גם שימוש פחות תכוף במחליק בשנה הקודמת למחלה נמצא כקשור לסיכון מוגבר לסרטן הרחם, אך ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית. מחקרים קודמים הראו שמחליקי שיער מכילים כימיקלים משבשי הורמונים והמוצרים נקשרו בעבר עם סיכון גבוה יותר לסרטן השד והשחלות.
"ממצאים אלה הם העדות האפידמיולוגית הראשונה לקשר בין שימוש במוצרי החלקה לסרטן רירית הרחם", כתבו ווייט ועמיתיה למחקר, "יש צורך במחקר נוסף כדי לזהות כימיקלים ספציפיים המניעים קשר זה". המחקר לא מפרט באילו מותגים או מרכיבים השתמשו המשתתפות, אבל הוא אומר שכמה כימיקלים שנמצאו במחליקים - כולל פרבנים, ביספנול A, מתכות ופורמלדהיד - עשויים לתרום לסיכון המוגבר. החוקרים אומרים שדרושים מחקרים נוספים כדי לזהות אילו כימיקלים עשויים להגביר את הסיכון לסרטן.
הקשר בין שימוש במחליקים לסרטן הרחם לא הושפע ממוצאן של הנשים, "אבל מכיוון שנשים שחורות משתמשות במוצרים להחלקת שיער בתדירות גבוהה יותר ונוטות להתחיל את השימוש בגילאים מוקדמים יותר - ממצאים אלו עשויים להיות רלוונטיים אפילו יותר עבורן", ציינו החוקרים.

מומחה ישראלי: לא להשתמש בחומרים עם פורמלדהיד

"לא צריך להלחיץ אנשים", מגיב למחקר פרופ' דן גריסרו, מנהל המחלקה לגינקולוגיה אונקולוגית בבית החולים "ליס", איכילוב, "לא הייתי רץ ואומר שבשלב הזה צריך להפסיק להשתמש בהחלקות שיער. בארה"ב במשך השנים אוספים נתונים על קבוצות כאלה ואחרות של אנשים עם מכנה משותף – כמו מחקר האחיות, עוקבים אחריהם ובודקים פרמטרים רבים. גם כאן, כשחפרו בנתונים הסתבר שנשים שעשו החלקות שיער יותר מארבע פעמים בשנה – היו בסיכון גדול יותר לפתח סרטן רירית הרחם. לא נבדק ההסבר לזה וצריך לזכור שסרטן רירית הרחם נפוץ יותר בנשים שחורות בארה"ב ובנשים עם השמנת יתר.
2 צפייה בגלריה
החלקת שיער
החלקת שיער
פורמלדהיד ידוע כמסרטן וכגורם לנזקים ל-DNA של התאים
(צילום: shutterstock)
"לכן, לפני מאשימים בצורה מאוד חמורה את החלקת השיער, יש עוד הרבה גורמים שצריך להתייחס אליהם. יש המון שאלות וצריך עוד לחקור את זה, כמו למה המחקר כאן זיהה את ההחלקות כמה שגרם דווקא לסרטן רחם ולא לסרטנים אחרים. אני פחות מבין את זה. סרטן רירית הרחם, אפילו יותר מסרטן שד, קשור ברובו להשפעות הורמונליות".
אז אם בת ה-15 מבקשת להתחיל לעשות החלקות שיער באופן קבוע כמו כל החברות שלה? "אני לא מבין בהחלקות שיער אבל אני חושב שלהשתמש בפורמלדהיד על הראש החל מגיל 15 זה טעות. הוא ידוע כמסרטן וכגורם לנזקים ל-DNA של התאים. לא הייתי ממליץ לאף אחד לעשות פעולה כזו או אחרת שכוללת שימוש בפורמלדהיד, מה גם שבגלל החימום זה חודר יותר לקרקפת וגם נושמים את האדים. מאז שהבינו את הבעייתיות של ההחלקות שעושות שימוש בחומרים כימיים, מנסים למכור שיטות שנחשבות בריאות וטבעיות – אבל בסוף כולם משתמשים באותם חומרים וזה כבר מזמן היה צריך להרים דגל אדום".