החולים מחפשים תרופה: יותר ויותר ישראלים שסובלים ממחלות פונים לעזרה אל ארגונים שמסייעים בהשגת תרופות. לעיתים מדובר בתרופות מצילות חיים יקרות מאוד, שהטיפול באמצעותן מגיע גם לעשרות אלפי שקלים בחודש. יוקר המחיה פוגע קשות גם במי שנאבקים על בריאותם.
קראו עוד:
3 צפייה בגלריה
כרמלה מרדכי התייקרות התרופות
כרמלה מרדכי התייקרות התרופות
כרמלה מרדכי. כל טיפול, שאורך שבועיים, עולה כ־15 אלף שקלים
אודי מרדכי, בן 55 מירושלים, מסייע למשל לאמו כרמלה להשיג את התרופה opdivo, שמיועדת, בין היתר, לטיפול בגידולים בפה. מדובר בתרופה שנמצאת בסל התרופות, אך ניתנת בהתוויות מסוימות. "זו תרופה שפועלת נגד גידולים סרטניים", מרדכי מספר, "היא נמצאת בסל, אבל מכיוון שניתנה לה בעבר אך הפסיקה לעבוד, היא לא זכאית לה יותר".
מרדכי מסביר כי אמו קיבלה את התרופה שוב במסגרת של מחקר, ואז היא עבדה. "אבל את הקופה זה לא עניין", הוא טוען. "התחלנו לממן את התרופה באופן עצמאי ושילמנו עד עכשיו 130 אלף שקלים, בתקווה שתוכיח יעילות. כל טיפול, שאורך שבועיים, עולה לנו כ-15 אלף שקלים. אנחנו צפויים להוציא עוד כ-40 אלף שקלים עד שנוכל לעשות בדיקה ולבקש שוב מימון מהקופה עבור התרופה. אם היא תתייקר, מדובר בהמון כסף מבחינתנו".
3 צפייה בגלריה
משבר המחסור בתרופות
משבר המחסור בתרופות
תרופות. אנשים בוחרים בין אוכל לתרופות
(צילום: shutterstock)
על רקע ההתייקרות האפשרית של תרופות המרשם ותרופות שאינן בסל התרופות, בארגון הסיוע המרכזי בישראל לחלוקת תרופות, "חברים לרפואה", מדווחים על זינוק במספר הפונים שאין ביכולתם לממן אותן. מדובר בתרופות שמחירן עשוי להגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש.
על פי נתוני הארגון, נרשמה עלייה של 15 אחוזים בכמות הפונים לצורך השגת תרופות, שבמקרים רבים עשויות להיות מצילות חיים. בין החודשים ינואר ומאי בשנה שעברה התמודד הארגון עם 6,315 פניות בממוצע בחודש. בתקופה המקבילה השנה מדובר כבר ב־7,270 פניות בממוצע בחודש, והצפי הוא שהמספר רק יעלה.
"אנחנו עושים מאמץ להשיג את התרופות בכל דרך אפשרית", אומר ברוך ליברמן, יו"ר הארגון. החל מאיסוף עודפי תרופות של אנשים שנשאר להם וכבר לא צריכים אותן, דרך פניות לחברות התרופות שמתגייסות ותורמות לבית המרקחת שלנו, ומעניקות באמצעותנו סיוע לחולים בהיקפים של מיליוני שקלים.
"אנו נחשפים לקושי בלתי נתפס של אנשים שמגייסים את כל המשפחה ואת החברים בשביל לקנות תרופה, כל אחד כפי יכולתו. במקרים רבים חולים מביאים עוד כמה מאות שקלים לרכישת התרופה יום אחד לפני הטיפול. לפעמים יש צורך אפילו לבקש מחברות התרופות לשלוח את התרופה מחוץ לשעות הפעילות כי החולה השיג את התשלום ממש ברגע האחרון". 
ברוך ליברמןברוך ליברמןצילום: באדיבות חברים לרפואה
ליברמן מוסיף ש"אנחנו מבינים שעוד כמה ימים מחירי התרופות יעלו. צריך לעשות כל מאמץ כדי להקל על החולים. בכל מקרה, כל מי שצריך טיפול בחודש הבא כדאי שינסה לרכוש תרופות לפני סוף החודש. אני לא מדבר רק על חולים שאנחנו מטפלים בהם. אנחנו פונים לכולם - גם למי שמחזיק בביטוח. זו גם הזדמנות לבקש מכל מי שמחזיק בתרופה ללא שימוש, או יודע שיש אחת כזו אצל מישהו, שידאג להעביר אותה אלינו ואנחנו נמסור בחינם למי שצריך".
דורית שקד מאשקלון, בתו של סעדיה שקד שזקוק לתרופה יקרה במיוחד בשם רבלוזיל, אומרת ש"אבי סובל ממחלת דם שבה ההמוגלובין שלו מאוד נמוך. הערכים שלו בדם נמוכים ברמה שזו סכנת חיים. הוא מקבל פעם בשבוע מנת דם, שזהו הפתרון שנותנת הרפואה היום. אבל הרופאים מצאו שתרופה מסוימת יכולה לגאול אותו מלקבל מנת דם כל שבוע ולהציל אותו. הוא נמצא מתאים לתרופה הזו, אך היא לא בסל הבריאות, וגם בקופה סירבו לתת לנו אותה. היא עולה כ-30 אלף שקלים בחודש. אני לא מכירה אנשים שיכולים להרשות לעצמם סכום כזה".
3 צפייה בגלריה
סעדיה שקד התייקרות התרופות
סעדיה שקד התייקרות התרופות
סעדיה שקד. התרופה שהוא זקוק לה עולה כ-30 אלף בחודש
לדברי שקד, "זו התרופה היחידה שיכולה להציל אותו. בחברים לרפואה עשו מאמצים והשיגו לנו ארבע מנות, אבל אנחנו לא יודעים מה יקרה אחרי שזה יסתיים. התייקרות נוספת בכלל תוריד את הסיכויים לקבל אותה. אנשים היום צריכים לבחור בין רכישת תרופה או אוכל, זה עומד מול זה".
שר הבריאות משה ארבל שיגר השבוע פנייה בעניין לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', על אף שתמחור מחיר התרופות שנקבע פעם בחצי שנה נמצא גם תחת האחריות של משרדו. בכל מקרה, עבור מרדכי מדובר בהחלטה קריטית. "זה קשה מאוד", הוא אומר, "פניתי לחברים לרפואה כדי לקבל סיוע ואני מקווה שהקופה תענה. אמא שלי חיה עם הגידול הזה כבר עשר שנים ועברה שבעה ניתוחים. הפעלנו לחצים, אבל עד כה ללא הצלחה".