קיצוץ מאסיבי בתקציב סיוע נפשי, רגע לפני פרוץ המלחמה: המתקפה האכזרית על תושבי עוטף עזה ביום שבת שעבר, לצד הרקטות הבלתי פוסקות, התמונות הקשות, העצב הכבד סביב סיפורי הנופלים, הנעדרים והחטופים, הדאגה ואי הוודאות לגבי המשך הלחימה יוצרים מצוקה נפשית גם אצל מי שלא נפגע עד כה באופן ישיר מהמלחמה.
את העלייה במצוקה ניתן לראות בין היתר בנתוני עמותת ער"ן, שמדווחים על 19 אלף פניות עד כה מתחילת המלחמה. "כמות הפניות אלינו מאז תחילת המלחמה הינה כמעט פי שלושה מימי שגרה", מתאר מנכ"ל עמותת ער"ן, דוד קורן. "מדובר בפניות קורעות לב לנוכח האסון הכבד שהתרחש בשבת המקוללת ההיא".
1 צפייה בגלריה
מפונים משדרות בתל אביב
מפונים משדרות בתל אביב
עלייה בפניות מאז פרוץ המלחמה
(צילום: מוטי קמחי)
אולם למרות הצורך הגדול בסיוע, העמותה מתמודדת בימים אלה עם מצוקה תקציבית. לאחרונה קיצץ משרד הבריאות ביותר מ-70% את התמיכה הממשלתית ב-15 עמותות בריאות הנפש, ביניהן ער"ן, בטענה שתקציבן גדל סביב משבר הקורונה, שהסתיים מאז. אולם אם נבחן את הנתונים, ניתן לראות שכמות הבקשות לסיוע המשיכה להיות גבוהה, גם לאחר סיום המשבר, ביתר שאת בעתות של הסלמה ביטחונית כפי שאנו חווים בימים אלה.

הנתונים מדברים בעד עצמם: התמיכה הממשלתית בער"ן ירדה מ-5.5 מיליון שקלים ב-2020 ל-1.6 מיליון שקלים ב-2023, זאת למרות שכמות הפניות לעמותה נשארה גדולה: ב-2019 כמות הפניות לער"ן עמד על 204,000, ב-2020 - 360,000, ב-2021 - 305,000 וב-2022 - 300,000. "זה מצב בלתי נתפס שיחד עם ההיערכות ובעזרת המתנדבים המדהימים שלנו, אנחנו עושים את המיטב בכדי לעמוד באותה כמות פניות ויחד עם זאת נאלצים להתמודד עם קיצוץ בתקציב שאנו כה זקוקים לו", אומר קורן. "תקציב של שירות שנותן מענה חיוני לכלל אזרחי ישראל".
בעמותת ער"ן מתנדבים כיום 1,650 שמחולקים בין 18 מוקדים טלפוניים ונותנים תמיכה נפשית בטלפון ובאמצעות מערך פניות אינטרנטי. לדבריו של קורן, עוד לפני תחילת המלחמה העמותה הייתה בחוסר של 400 מתנדבים. "היכולת לגייס אותם ולהכשיר אותם, בשגרה ובטח בעת משבר, היא רק באמצעות תקציב שישמש להגדלת הצוות המקצועי, להדרכות, חונכים, פתיחת סניפים חדשים ובעיקר יותר שעות על הקו. לכן, הדרישה שלנו מהמדינה היא להקצות לנו לפחות 5 מיליון שקלים. במונחים של תקציב מדינה, זה ממש גרושים למערך שלנו שמשמש כמערך סיוע לאומי חיוני לבניית החוסן הנפשי של כולנו".
ממשרד הבריאות נמסר: "המשרד הגדיל את תקציב מרכזי החוסן בדרום ב- 8.8 מיליון שקלים וכן הגדיל המשרד את תקציב מבחן התמיכה לעמותות שמפעילות מוקדי מצוקה ב-3 מיליון שקלים. משרד הבריאות ימשיך ויגדיל תקציב זה ככל שיידרש".
אם אתן/ם או מישהו קרוב זקוקים לאוזן קשבת, חווים מצוקה וקושי, אל תישארו לבד. עמותת ער"ן מעניקה שירות עזרה ראשונה נפשית מצילה חיים 24/7 באנונימיות ובאופן מיידי לכל מצוקה נפשית. לקבלת סיוע נפשי חייגו בכל שעה ומכל טלפון 1201 והיכנסו לאתר ער"ן לקבלת סיוע בצ'אט או וואטסאפ.