פריצת דרך בתחום השתלות הכבד: לראשונה בארץ ביצע בית החולים איכילוב בתל אביב השתלת כבד באמצעות מכשיר חדש המשפר את תפקוד הכבד המיועד להשתלה. המכשיר עשוי להגדיל את שיעור האיברים המתאימים באופן גבולי להשתלה ולשפר את קליטתם בגוף.
קראו עוד:
בישראל ממתינים מדי שנה כ-100 איש להשתלת כבד מתוך כ-1,000 מועמדים להשתלות איברים. הכבד, האחראי על סילוק רעלים ועל טיפול במרכיבים הכימיים בגוף, הוא איבר פנימי גדול ומורכב, ובחלק מהכבדים הנתרמים להשתלה נמצאים ליקויים ההופכים אותם בלתי מתאימים, כמו במצבים שאחרי מוות לבבי, מצב של כבד שומני - השכיח מאוד אצל אנשים הסובלים מהשמנת יתר - או אצל תורמים בני 70 ומעלה. כתוצאה מזה, רשימת הממתינים היא ארוכה.
מספר תרומות האיברים בישראל הוא נמוך: ב-2021 נערכו כאן 311 השתלות, ושנה קודם - 244. בכל העולם יש מחסור באיברים להשתלה, ולכן עלה צורך לשפר את תפקוד האיברים המועמדים להשתלה וליצור מצב שניתן יהיה לקלוט יותר איברים, גם כאלו שנמצאים על הגבול מבחינת האמה להשתלה.
1 צפייה בגלריה
מכשיר זילוח כבד השתלת כבד השתלות כבד
מכשיר זילוח כבד השתלת כבד השתלות כבד
המכשיר החדש. בחו"ל כבר בוצעו בעזרתו כ-3,000 השתלות
(צילום: דוברות איכילוב)
המכשיר שנרכש על ידי איכילוב מכונה "מכונת זילוח כבד". הוא מחובר בחדר הניתוח לאחר ההשתלה לכבד שנתרם, ומזרים אליו תמיסה מיוחדת וחמצן. התמיסה מאוששת אברון בתא הקרוי מיטוכונדריה, ובו נאגרת האנרגיה של התא. כתוצאה מזה חל שיפור בתפקוד של רקמת הכבד, ועולה הסיכוי שהכבד ייקלט טוב יותר בגוף המושתל. בזכות המכשיר ניתן יהיה לקבל תרומות של כבדים המכונים "גבוליים" - מתורמים שסבלו ממחלות שונות או שהם בגיל מבוגר. המכשיר מבצע מעין "החייאה" לאיבר ומשפר משמעותית את מצבו.
המכשיר מחובר לאחר ההשתלה לכבד שנתרם, ומזרים אליו תמיסה מיוחדת וחמצן. התמיסה מאוששת אברון בתא הקרוי מיטוכונדריה, ובו נאגרת האנרגיה של התא. כתוצאה מזה חל שיפור בתפקוד של רקמת הכבד, ועולה הסיכוי שהכבד ייקלט טוב יותר בגוף המושתל
"יש בעולם חוסר התאמה בין אנשים הזקוקים להשתלת כבד לבין מספר האיברים הנתרמים", אומר ד"ר יעקב גויכמן, מנהל יחידת ההשתלות באיכילוב. "לאחרונה אנחנו משתמשים יותר ויותר בכבדים מתורמים גבוליים שיש להם תחלואה משמעותית בגיל מתקדם, מה שעלול להשפיע על תפקוד הכבד. יש גם כבדים שלא השתמשנו בהם, מכיוון שהתורם סבל ממוות לבבי, ויש חשש שהם לא יתפקדו כלל. המכשיר החדש יכול לשנות את התמונה".
ד"ר תמר אשכנזי, מנהלת המרכז הלאומי להשתלות, מוסיפה: "אנחנו שמחים על השירות החדש ומקווים שנוכל בעזרתו להשתמש בכבדים שנפסלו בעבר ובכך להגדיל את מספר השתלות הכבד".
בעולם בוצעו עד כה 3,000 השתלות כבד באמצעות המכשיר החדש, והוא הביא לשיפור של עד 20% במספר הכבדים שנמצאו מתאימים להשתלה.