בשיתוף פורום Reboot

צפו בשיחת הבריאות של איציק סעידיאן:
אני מזמין אתכם רגע לדמיין מקום שאין לו שער בכניסה, לא תחום בגדר, אין שעות קבלה ואין שום סלקציה. אתם איתי? כן. זה הים. המקום היחידי שזמין לכולנו. אבל לפני שאנחנו נשטפים ככה בגלים ומרגישים את הרטוב ברגליים, אני רוצה לשאול אתכם - האם ידעתם שישראל נחשבת בעולם למעצמה של פוסט טראומה? מה שנקרא בשפה המקצועית PTSD?
בישראל בכל רגע נתון מסתובבים ברחובות אזרחים, חיילים ואנשים רבים אשר חיים חיים לא רגילים. חיים של סבל שמלווים בהרבה סימפטומים בעיקר של חוסר שינה, דריכות יתר, קושי בוויסות רגשי, הימנעות ממקומות מסויימים והתבודדות.
ההתבודדות הזאת נובעת מכך שאנחנו לא יכולים לדבר עם אנשים על הקשיים שלנו. אנחנו מרגישים ומבינים שאף אחד לא באמת יכול להבין את הסבל שלנו. לא מדובר בקטיעה הנראית לעין, אלא במשהו כללי יותר, בעיות שקשורות לתקשורת בינאישית עם אנשים וחוסר יכולת להיות במקום הרבה זמן למשל במקום עבודה ואפילו בעיות בתפקוד מיני.
לאור כל הבעיות אנחנו בעיקר פונים לפעילויות שמסכנות אותנו ויכולות להזיק לנו יותר כדי שאיכשהו אולי נרגיש יותר חיים. כמו אלכוהול, סמים, אקסטרים מסוכן והימורים. בגלל ההיסטוריה הקרבית שלנו והתפיסה הגברית קשה לנו מאד להבין את המהות שסביב הטיפול ואנחנו חוששים מהסטיגמה ולא מעוניינים להיתפס כחלשים ונזקקים.
הטיפול היום המקובל בהלומי קרב הוא בעיקר טיפול פסיכיאטרי וטיפול בתרופות שאמורות להפחית דיכאון וחרדה. אין עדיין היום טיפול שהוא ספציפי ל-PTSD. תרופות שקיימות היום יכולות לסייע לנו בהתמודדויות עם סימפטומים כלשהם אבל לצד כל זה הם עלולות ליצור הפרעות פסיכיאטריות נלוות.
לצד הטיפול התרופתי היום והמחקר והניסיון הקליני יש פתרונות וטיפולים נוספים להציע להלומי הקרב. טיפול באמצעות מגע עם הטבע וגישות טיפול בפסיכותרפיה שפותחו בעשורים האחרונים, נמצאו כיעילות מאוד לא פחות עבור חלק מהאנשים ועבור חלק גדול זה עזר להם בהפחתת סימפטומים ושיפור התפקוד.
אני יכול להעיד על עצמי שבחרתי מתוך מספר טיפולים אלטרנטיביים לתת הזדמנות ולבדוק את השפעת הטבע על מצבי הנפשי דרך גלישת גלים בשילוב עם חשיבה הכרתית, שזה לימוד בקבוצה שמעורר התבוננות חדשה שאמורה להיטיב עם עצמך ועם חייך. לימוד "חשיבה הכרתית" בגדול בעיניי זו דרך חדשה להתבונן על החיים, ואמצעי לגעת במהות.
כולנו מכירים היום את כוחו של המגע עם הטבע - להיות בחוץ, להזיז את הגוף, להפעיל את החושים להיות חלק מקבוצה של אנשים שהם כמוך.
אז בואו נחזור רגע לים שדמיינו מקודם. סגולותיו של המרחב הימי מרפאות וידועות בעולם, והיום אף נעשו מחקרים שמלמדים שלהיות ליד הים ובתוכו ולעסוק בפעילות גופנית מאתגרת זה עושה טוב לגוף ולנפש. המדע כבר לא מסתפק היום באמירות כלליות כאלה וממש מנסה להבין: מה הם המנגנונים הפועלים על הגוף ועל הנפש בטבע? בגלישת גלים למשל בדקו האם יש לפעילות הזו פוטנציאל לשפר את איכות החיים הנפשית של אנשים המתמודדים עם הלם קרב? האם היא יכולה לסייע לאנשים להעלות באמת על מסלול שיקום ולשקם את חייהם?
1 צפייה בגלריה
איציק סעידיאן
איציק סעידיאן
איציק סעידיאן. "הטיפולים האלטרנטיביים הקיימים שמציעים לנו להלומי הקרב יכול להוות פתרון פשוט וזמין"
מחקר שנערך במשרד ההגנה עם הצי האמריקאי בחן תכנית גלישה טיפולית רב תחומית להלומי קרב. התכנית כללה גלישת גלים, פעילויות ימית, טיפולים משלימים, מיינדפולנס ועוד ...היא נערכה במשך 8 שבועות במחנה צבאי אמריקאי. בסוף המחקר נמצא שיפור מובהק במדדי הדיכאון של הנבדקים,
וראו את האפקט החיובי של גלישת גלים. עד כמה זה אפשר למשתתפים לחזור לחיים ואף לחזור לשירות הצבאי, ומה שהכי חשוב זה שהמשתתפים דיווחו על ירידה בתחושת הלחץ, במתח ובכעס, וכך גם תחושת רוגע וירידה בתוקפנות.
אני יודע מניסיון, כשאנחנו בים, החוויה הפוסט טראומתית שלנו במנוחה. המנוחה הזו בעצם מאפשרת לנו הפעלה של ויסות של כל מערכת העצבים. ברגע שאנחנו מריחים את הריח של הים, את המליחות, מרגישים את תנועת הגלים, החושים שלנו מחוברים לגוף יותר, תוך כדי שהחושים האחרים נדחקים הצידה. לעיתים, בעזרת חווית הגלישה, ניתן לשחזר רגשות נעימים וחיוביים. רגשות שהרבה זמן לא קיבלו ביטוי, כמו למשל רגשות של מימוש עצמי, כמו חיוניות, חיים...
כשאנחנו בטבע החושים שלנו נחים מהגירויים שיש ביבשה, כמו רעש, צפיפות, ריחות... ומופעלים גירויים אחרים כמו אוויר נקי, ריח אחרי הגשם, הרחש של הים, התנועה המתמדת. התחושה הזו שהגל שוטף אותך מכל הצרות שיש.
בים הגלישה מתבצעת לעיני כל הקבוצה. אין סטיגמות, אף אחד לא שופט אותך יותר מדי... מכאן מגיעה התחושה של השיתוף של החוויות. אתה יכול סוף סוף לדבר עם אנשים שמבינים אותך, שמדברים איתך בעיניים. אז לסיכום מה אני מציע? תנסו הנעה והנאה. ב"ע" וב"א". מה יש לכם להפסיד...?
הטיפולים האלטרנטיביים הקיימים שמציעים לנו להלומי הקרב יכול להוות פתרון לדעתי פשוט, זמין. שכל אחד יבחר את הטבע שלו והטיפול שמתאים לו. אני לא יכול להגיד בוודאות שזה יפתור לנו את כל הבעיות, אבל אולי בהכוונה נכונה ובגישה נכונה זה בהחלט יכול לשטוף אותנו בגלים של שמחה ותקווה. להתראות ואני מקווה שנתראה בגלים של החיים.

שיחת הבריאות בשיתוף פורום Reboot המעודד חדשנות ויזמות ישראלית במערכת הבריאות ואת השיח הציבורי בתחום. שיחות בריאות נוספות
בשיתוף פורום Reboot