עם הנתונים הללו קשה להתווכח: בישראל מתאבדים מדי שנה כ-500 בני אדם, כ-7,000 נוספים מגיעים לחדרי מיון לאחר ניסיון אובדני, אחד מכל חמישה בני נוער מסתובב עם מחשבות אובדניות, והתאבדות הפכה להיות סיבת המוות השנייה בקרב מתבגרים. יש ויכוח אם צריך לדבר על זה ואם ההתעסקות בנושא עלולה לגרום להגברת התופעה. מה שבטוח, בעשור האחרון חלה תפנית בהתייחסות לנושא. אחד המיזמים שמוכיחים זאת הוא "האקתון בשביל החיים" שנועד לחבר בין תחום האובדנות לעולם העסקי-יזמי-טכנולוגי.
קראו עוד:
באירוע לקחו חלק 23 צוותים של יזמים. עשרה מתוכם עלו לשלב הגמר, ושלושת הזוכים במקומות הראשונים קיבלו פרסים שמטרתם לקדם את פיתוח המיזם. בין השופטים היו זוהר לבקוביץ, משקיע הון סיכון; פרופ' ערד קודש, מנהל מערך בריאות הנפש בקופת חולים מאוחדת; ופרופ' חגי חרמש, פסיכיאטר, חבר הוועד המנהל וממייסדי עמותת "בשביל החיים", שבנו אסף ז"ל התאבד במהלך שירותו הצבאי.
פרופ' יוסי לוי בלז: "התאבדות לא נמנעת על ידי פסיכולוגים ופסיכיאטרים, אלא בקהילה. "המניעה הזו נעשית בין היתר על ידי שינוי השיח, הפחתת הסטיגמה והתפיסות וניפוץ מיתוסים שגויים כמו 'מי שרוצה להתאבד, יתאבד'"

"לכל ילד מגיע חבר"

במקום הראשון זכה המיזם FunFriends שיזמו רינת ומשה ברוכיאן, הורים לילד על הספקטרום האוטיסטי, ואיתם יעל ברעם ומיכל רוזנבאום. ברוכיאן סיפרה כי האובדנות בקרב בעלי מוגבלויות, ובפרט אוטיזם, היא תופעה כואבת ומוכרת, כשהגורמים המשמעותיים ביותר הם תחושת שונות, בדידות, דיכאון ותחושה פנימית של פגימות.
"חיי חברה הם צורך בסיסי של האדם", אמרה. "אנחנו רואים ברשתות החברתיות הורים רבים שמשוועים לחיי חברה לילדיהם, בין אם ילדיהם בתפקוד גבוה ובין אם הם בתפקוד נמוך. חברת FunFriends מאפשרת להורים למצוא חברים לילדים על בסיס מיקום, תחומי עניין וגיל. לכל ילד מגיע חבר".
3 צפייה בגלריה
האקתון בשביל החיים אובדנות מקום ראשון
האקתון בשביל החיים אובדנות מקום ראשון
צוות המיזם FunFriends עם מארגני התחרות. "חיי חברה הם צורך בסיסי"
(צילום: שלומי מזרחי)
במקום השני זכה המיזם Carry, שהוגש על ידי אוריין גביש, גיל מנדלבוים, הדר קליינמן וגל קפלן. מטרתו היא להנגיש למטופל תוכנית שסוכמה יחד עם המטפל, ולאפשר למטפל ניטור אחר הפעלתה בין המפגשים עם המטופל. הנגשת הנתונים תעזור בזיהוי טריגרים וכן במעקב רציף אחר רמת המסוכנות של המטופל.
"אנחנו צוות נשי שמגיע מבריאות הנפש ומהעולם העסקי והטכנולוגי", אמרה קפלן. "מצאנו יחד דרך לשלב בין העולמות ולהביא מוצר שיוכל להציל חיי אדם. מאוד התרגשנו לעצור את השגרה ולהיות בסביבה שהתגייסה לעשייה משמעותית, סביבה מפרה שניתן ללמוד ממנה הרבה".
3 צפייה בגלריה
האקתון בשביל החיים אובדנות מקום שני
האקתון בשביל החיים אובדנות מקום שני
צוות המיזם Carry עם מארגני התחרות. "אנחנו צוות נשי"
(צילום: שלומי מזרחי)
במקום השלישי זכה המיזם Bot to Thought, שאותו הוביל צוות שהתגבש במיוחד: לובה לאור, שאביה התאבד; מיכל סביון, אדוה רוזן ומאיה שבו, סטודנטיות בחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת רייכמן; אמיר ליברמן, הבעלים והמנכ“ל של חברת NEMESYSCO; ויונית ורבר, יזמת ומנטורית בנושא חופש כלכלי, שגם במשפחתה הייתה אובדנות.
"הבנו שמרגע שילד יוצא ממסגרות החינוך והצבא והופך לאדם בגיר, רופא המשפחה אמור להיות הגורם האחראי על בריאותו, כולל הנפשית", מסבירה לאור. "הבעיה היא שרוב רופאי המשפחה חסרי כלים בכל הקשור לבריאות הנפש. הנתונים מראים שכ-70% מהאנשים שביצעו מעשה אובדני ביקרו אצל רופא המשפחה בחודש האחרון לפני המעשה. גם אבי ביקר אצל הרופא כמעט כל יום, וגם ביום הנורא עצמו. החלטנו שאנחנו רוצים להעמיד לרשות הרופא טכנולוגיה ונתונים רלוונטיים וכן כלים לטיפול ולמניעה של דיכאון ואובדנות".
3 צפייה בגלריה
האקתון בשביל החיים אובדנות מקום שלישי
האקתון בשביל החיים אובדנות מקום שלישי
צוות המיזם Bot to Thought עם מארגני התחרות. "מוצר שיכול להציל חיי אדם"
(צילום: שלומי מזרחי)

"הגיע הזמן שהטכנולוגיה תיכנס לתחום בריאות הנפש"

יזם ההייטק זוהר לבקוביץ, שנמנה עם חבר השופטים, סיפר כי החליט לשים דגש על עשייה שיש בה גם נתינה לקהילה ולחברה. "אני מאמין שגם יזמות שבאה מכוונות טובות, חייבת להיות כלכלית. צריך לוודא שיש כאן יכולת לייצר כסף כדי שזה ימשיך. אם עוזרים לחברה ורק נותנים כסף - הכסף ייגמר. אם רוצים לבנות חברות שישנו את העולם לחיוב, הן חייבות להחזיק את עצמן".
יורם מוסקוביץ, מנכ"ל עמותת "בשביל החיים" ויוזם ההאקתון, אמר: "שיתוף כזה של אנשים מעולמות תוכן שונים הוא פלטפורמה מבטיחה להעשרת מגוון הפתרונות בתחום. מי ייתן ובזכות ההאקתון הזה נזכה להוביל את פריצת הדרך המיוחלת. הגיע הזמן שהטכנולוגיה תיכנס לתחום בריאות הנפש ותביא בשורה בתחום האובדנות".
יורם מוסקוביץיורם מוסקוביץצילום: עופר חג'יוב
פרופ' יוסי לוי בלז, ראש המרכז לחקר האובדנות והכאב הנפשי ע"ש ליאור צפתי במרכז האקדמי רופין, הוסיף כי התאבדות לא נמנעת על ידי פסיכולוגים ופסיכיאטרים, אלא בקהילה. "המניעה הזו נעשית בין היתר על ידי שינוי השיח, הפחתת הסטיגמה והתפיסות וניפוץ מיתוסים שגויים כמו 'מי שרוצה להתאבד, יתאבד'.
יוסי לוי בלז יוסי לוי בלז צילום: עופר חג'יוב
"פרויקט ההאקתון יוצר לא רק פתרונות חדשניים ויצירתיים, אלא גם משנה תפיסות ומלמד אותנו שניתן למנוע התאבדות. ניתן לשים לב לאדם במצוקה. האקתון של חשיבה יצירתית וטכנולוגיה חדשנית הוא תמיד בעל פוטנציאל גדול, אבל כשמובילת ההאקתון היא עמותה כמו 'בשביל החיים', שרוב מתנדביה הם אנשים שאיבדו אדם יקר בהתאבדות, האירוע מבטא גם משמעות אדירה וצמיחה. הוא מלמד את כולנו שמתוך המשבר והאובדן הכבד ניתן להוביל שינוי - שינוי באמונה שניתן להציל את האדם הבא מהתאבדות".
האירוע התקיים ביום רביעי האחרון, ביוזמת עמותת "בשביל החיים", בית הספר ברוך איבצ'ר לפסיכולוגיה באוניברסיטת רייכמן והמרכז לחקר האובדנות והכאב הנפשי במרכז האקדמי רופין. גורמים נוספים שהשתתפו בו: אלטשולר שחם, הקרן המשפחתית בר ידין, בנק הפועלים, BDO, StartPlan, משרד עו"ד גורניצקי ושות', קופת חולים מאוחדת, יאנסן, גיל הלוי גולד רואי חשבון, קבוצת לוצטו, 8200 אימפקט, עיריית הרצליה, SEAGULL innovation studio ועוד.
אם אתם או אדם בסביבתכם נמצאים במשבר ועלולים להיות אובדניים, אל תישארו לבד. פנו לאנשי מקצוע בקהילה או לגורמי תמיכה ארציים כמו ער"ן בטלפון 1201 או באתר סה"ר - סיוע והקשבה ברשת