ישנם גורמים רבים המשפיעים על הכניסה להיריון, ובראשם ידע מוקדם וטיימינג מדויק. מעבר לפן הרגשי, כמובן, יש לא מעט עניינים טכניים ופיזיים – ועל החשובים שבהם נפרט במדריך כאן.
עוד על היריון ולידה:
החלטת שאת רוצה להיכנס להיריון - מה חשוב לדעת ולעשות? קודם כל תנשמי עמוק, תרגיעי את הגוף שלך ותסמכי עליו. לחץ עשוי להשפיע לרעה על סיכויי הכניסה להיריון. נסי להישאר רגועה, לעשות בדיקות ומעקב, ולקיים יחסי מין בימים הנכונים.
איך צריך להכין את הגוף להיריון? הדרך הנכונה, על פי משרד הבריאות, היא נטילה של חומצה פולית שלושה חודשים לפני הכניסה להיריון, ללא קשר לתוצאות בדיקות הדם שלך.
מתי כדאי לראות רופא? מומלץ לתאם תור לרופא נשים עוד בשלב התכנון להרות. רופא הנשים יפנה אותך לבדיקות המתאימות ולפי התוצאות גם יתאים לך ויטמינים או חיסונים נחוצים. כמו כן, משרד הבריאות ממליץ לכל הנשים בהיריון ליטול 30 מ"ג ברזל החל מהשליש השני, נשים אנמיות או נשים שבבדיקות הדם שלהן נמצא חסר בברזל, ייקחו מינון גבוה יותר בהתאם להנחיות הרופא. לאחר הבדיקות אצל רופא נשים, זה הזמן לעשות בדיקות גנטיות. גם את ההפניה לבדיקות אלו תקבלי מרופא הנשים שלך.
2 צפייה בגלריה
אישה מחייכת עם בדיקת היריון
אישה מחייכת עם בדיקת היריון
תשובה חיובית?
(צילום: shutterstock)
מתי צריך לגשת לבדיקות נוספות ומתי כדאי לבדוק אם משהו לא תקין? רק לאחר שנה של ניסיונות להרות ניגש לבדיקות רפואיות נוספות לבירור הגורמים.
ביוץ: מתי נפתח חלון ההזדמנויות? לא אחת נשים שמתקשות להרות חושבות שזה בגלל בעיה רפואית כלשהי, אצלן או אצל בן הזוג, אבל פעמים רבות הקושי נובע מכך שהן לא בודקות מתי חל הביוץ שלהן וכנראה מפספסות את יום הביוץ. בכלל, נשים לעיתים לא מודעות לכך שיש מספר מצומצם של ימים בחודש שבהם ניתן להיכנס להיריון.
עברו כמה חודשים ואת עדיין לא מצליחה להיכנס להיריון? בדרך כלל עד שנה נחשבת כזמן סביר לניסיונות. ההמלצה שלי היא לבקש מהרופא בדיקת זקיקים על מנת לוודא שלא מפספסים את הביוץ
"לפי הספר", המחזור החודשי נמשך 28 יום, אבל זה משתנה מאישה לאישה. לרוב הביוץ יהיה באמצע המחזור, כלומר ביום ה-14, אבל ישנן נשים שאצלן הביוץ מתרחש מאוחר/מוקדם יותר, וגם זה יכול להקשות על הכניסה להיריון. יש גם מצבים שבהם הביוץ קורה עוד בימים שנחשבים לימי נידה וכך אישה השומרת נידה מפספסת את הביוץ ולא תוכל להיכנס להיריון (מצב המכונה עקרות הלכתית).
איך להתכוונן טוב יותר לימי הביוץ? תוכלי לבקש מהרופא הפנייה לבדיקת זקיקים. זו בדיקת אולטרסאונד שבודקת באיזה יום מתרחש הביוץ. בנוסף, את יכולה להיעזר במקלוני ביוץ, שניתן לרכוש ברשתות פארם. הם נוחים יותר לשימוש אך פחות מדויקים מבדיקת זקיקים.
כמה זמן נחשב כסביר לנסות להיכנס להיריון? עברו כמה חודשים ואת עדיין לא מצליחה להיכנס להיריון? בדרך כלל עד שנה נחשבת כזמן סביר לניסיונות. ההמלצה שלי היא לבקש מהרופא בדיקת זקיקים על מנת לוודא שלא מפספסים את הביוץ. סביב הביוץ מומלץ לקיים יחסים יום כן, יום לא - על מנת שלא להחליש את הזרע ולשפר את הסיכויים להיכנס להיריון.
מה עושים כשמקבלים תשובה שלילית? זה אומר שאת עתידה לקבל מחזור ולאחר מכן תוכלי לנסות שוב בביוץ הבא. זה אמור לקרות בערך 14 יום לאחר קבלת המחזור. וכאמור המועד משתנה מאישה לאישה.
התשובה חיובית – מה עושים עכשיו? קודם כל לחייך, לשמוח ולהגיד תודה! אחרי הרגע המרגש, חשוב לקבוע תור לבדיקת דם שמאשרת את ההיריון ולאחר מכן בדיקה אצל רופא נשים לקראת שבוע 8-7. הבדיקה למעשה תאשר שיש דופק לעובר והכל טוב. בשלב זה כבר נוכל, ביחד עם הרופא, לחשב את גיל ההיריון לפי מועד קבלת הווסת האחרונה וכך לדעת את התאריך המשוער ללידה.
2 צפייה בגלריה
בדיקת מי שפיר
בדיקת מי שפיר
חשוב לקבוע תור לבדיקת דם שמאשרת את ההיריון ולאחר מכן בדיקה אצל רופא נשים לקראת שבוע 8-7
(צילום: Shutterstock)
מה נשים בהיריון אמורות להרגיש? זה מאוד אינדיבידואלי. יש נשים שמרגישות עייפות, סובלות מבחילות ומרגישות לריחות, חוות דכדוך, ומתקשות לשון - בדגש על השליש הראשון. ויש נשים שבשבועות הראשונים לא מרגישות כלום – אז קחו גם את זה בחשבון.
מתי לבשר לעולם על ההיריון? בישראל בדרך כלל נהוג לספר אחרי הבדיקה המשמעותית הראשונה - שקיפות עורפית – שאותה עושים סביב שבוע 13-12, אבל זה לא מדע מדיוק, וכל אחת יכולה לספר מתי שנוח לה. יש נשים שמחכות עם הבשורה לסקירה ראשונה או לבדיקת מי שפיר, שמתבצעות בשבועות מתקדמים יותר.
האם כדאי לי לעשות בדיקת מי שפיר? משרד הבריאות ממליץ על בדיקת מי שפיר לכל אישה שעברה את גיל 35. גם מי שגילה צעיר מ-35 יכולה לבחור לעבור את הבדיקה. אני חושבת שזו בדיקה חשובה מאוד וממליצה עליה.
אנחנו מתכננים ילד שני, תוך כמה זמן אוכל להיכנס שוב להיריון? בדרך כלל אחרי לידה רגילה אין חשש להיכנס להיריון שוב. משכב לידה אורך שישה שבועות שבהם הגוף צריך להתאושש, ולאחר מכן אין מניעה להיכנס להיריון נוסף. אחרי ניתוח קיסרי, ההמלצה הרפואית בדרך כלל היא לחכות בין שנה לשנה וחצי לפני לידה חוזרת.
הכותבת היא אחות מוסמכת ודולה