הברזל (iron) הוא מינרל חיוני לתפקוד הגוף. הוא מהווה מרכיב קריטי בהמוגלובין – חלבון שנמצא בכדוריות האדומות ומשמש להעברת חמצן מהריאות לשאר תאי הגוף - ובמיוגלובין – חלבון שנמצא בשריר. הברזל חשוב לשרירים ולרקמות אחרות בגוף, וחסרונו עלול להוביל לפגיעה במערכות רבות ובתהליכים רבים, בהם גדילה, התפתחות נוירולוגית ותפקוד תאים. במקרה של חשד לחוסר ברזל בגוף, ניתן לבצע בדיקת פריטין בדם. פריטין הוא חלבון הקושר ברזל לצורך אחסונו בגוף, ואם רמתו נמוכה, היא עלולה להעיד על רמות נמוכות של ברזל.
קראו עוד:
גופנו מקבל ברזל בקביעות בתזונה, אבל במזון יש שני סוגים של ברזל: הראשון הוא המוגלובין/מיוגלובין בבשר, שדומה לזה שיש בגופנו, והברזל ממקורות אלה משולב במולקולה אורגנית שנספגת היטב; השני הוא ברזל בצורתו המינרלית שקיים במזונות מהצומח, והספיגה שלו מהמעי אל הדם פחות יעילה. מקורות צמחיים עשירים בברזל הם קטניות (בפרט מושרות ו/או מונבטות), ירקות ירוקים כהים, סלק, קוואקר, קינואה, אגוזים, טחינה ועוד. ספיגת הברזל מהמזון נעשית במעי הדק ומשתפרת בנוכחות ויטמין C ובתנאים חומציים. לכן, כדאי למשל לצרוך עם המזונות האלו סלט ירקות המכיל ויטמין C שמקורו בירקות עצמם, דוגמת עגבנייה או פלפל, או בתיבול, דוגמת מיץ לימון.
כחלק מאורח חיים תקין, אנשים בריאים הניזונים מתזונה מגוונת ומאוזנת צורכים במזון כמות ברזל דומה לזו שהם מאבדים – בין 1 ל-2 מ"ג ביום. עם זאת, במצבים מסוימים כגון וסת, היריון או בעיה בספיגת הברזל ייתכן מחסור משמעותי בברזל בגוף שיוביל לפגיעה בתפקודו.
3 צפייה בגלריה
כדורי ברזל
כדורי ברזל
נטילת ברזל בבליעה גורמת לעיתים לתופעות לוואי בדרכי העיכול
(צילום: Shutterstock)

התסמינים של האנמיה

חסך בברזל הוא תהליך הדרגתי; בהתחלה אוזל הברזל במאגרים, ואפשר לראות ירידה ברמות הפריטין בדם. בהמשך, כשרמות הפריטין יורדות אל מתחת לסף מסוים, צפויה ירידה גם ברמות ההמוגלובין. ככל שהירידה מתמשכת, תאי הדם האדומים יצטמקו ו"יחווירו", תופעה שניתן לזהות בבדיקות דם.
מצב שבו יש ירידה משמעותית בכמות של כדוריות הדם האדומות מכונה אנמיה (Anemia). אנמיה כתוצאה ממחסור בברזל מאופיינת בתסמינים רבים, בהם חולשה, עייפות, חיוורון, כאב ראש, קוצר נשימה, ירידה בכושר הגופני וירידה קוגניטיבית בשל תפקידו החשוב של ההמוגלובין כנשא החמצן מהריאות לשאר איברי הגוף.
כל אלה עשויים להופיע עוד לפני שמופיעה אנמיה. תופעה מעניינת שקשורה למחסור בברזל אך גם לגורמים נוספים היא תסמונת פיקה (Pica) – אכילה שגרתית של חומרים שאינם מזינים דוגמת קרח, אדמה, עמילן לא מעובד (למשל אבקת קורנפלור) ודברים אחרים שאינם מזון.
אנשים בריאים הניזונים מתזונה מגוונת ומאוזנת צורכים במזון כמות ברזל דומה לזו שהם מאבדים – בין 1 ל-2 מ"ג ביום. עם זאת, במצבים מסוימים כגון וסת, היריון או בעיה בספיגת הברזל ייתכן מחסור בברזל בגוף שיוביל לפגיעה בתפקודו
מצבים שונים עשויים להוביל לתסמינים שמאפיינים חוסר ברזל, כמו גם לירידה בפריטין, בהמוגלובין ו/או בכדוריות הדם האדומות. על כן, אם יש חשד לחוסר ברזל, מומלץ להתייעץ עם רופא. הטיפול בחוסר ברזל יכול להיות תזונתי, בעזרת תוספי ברזל בבליעה או שילוב שלהם. לעיתים ניתן לקבל גם עירוי ברזל - למשל, כשהטיפול בתוספים רגילים לא הצליח, אצל מטופלים שמתקשים בבליעה, כשיש חסר חמור במיוחד ועוד.
נטילת ברזל בבליעה גורמת לעיתים לתופעות לוואי בדרכי העיכול, דוגמת בחילה ועצירות. במחקרים נמצא כי שכיחות תופעות הלוואי קשורה למינון, והיא עולה ככל שצורכים כמות ברזל מוסף גבוהה יותר. כשתופעות הלוואי פוגעות באיכות החיים, מומלץ להתייעץ עם רופא לגבי האפשרות ליטול את התוספים לסירוגין (יום כן – יום לא), שכן מחקרים מעידים שנטילה באופן זה מפחיתה באופן ניכר את תופעות הלוואי, ונראה שהיא בעלת יעילות דומה לזו של נטילה יומיומית. כמו כן, ניתן לשקול החלפה לתוסף עם תרכובת אחרת של ברזל או עם תכולת ברזל נמוכה יותר.
כיום נמכרים בישראל מספר סוגים של תוספי ברזל למתן דרך הפה. הם נבדלים זה מזה בתרכובת ובכמות הברזל שהם מכילים, ובקצב בו הברזל עובר מהתוסף אל הדם. יש לשים לב לכך שמולטי-ויטמינים המכילים ברזל אינם מיועדים לטיפול במצב של חסר מאובחן.
3 צפייה בגלריה
גבר מפהק
גבר מפהק
עייף? אולי קיים מחסור בברזל
(צילום: shutterstock)

סוגי התוספים

תוספי הברזל הנפוצים ביותר מכילים מלחי ברזל – תרכובות של ברזל מינרלי. תוספים אלו רשומים כתרופה ללא מרשם תחת מגוון שמות מסחריים. התכשירים הללו ותיקים ונחשבים ל"תכשירי הקו הראשון". יעילותם טובה ומחירם נמוך יחסית. החיסרון העיקרי שלהם: תופעות לוואי, ובהן עצירות, כאבי בטן, בחילות והקאות. כמו כן, תיתכן בעיה בספיגת הברזל עקב תגובה של מלחי הברזל לחומרים במזון ובקיבה. לכן מומלץ לקחת מוצרים אלה על קיבה ריקה, ובמיוחד לא בסמוך לצריכה של מוצרי חלב, תה, קפה, דגנים או קטניות. אין ספק שהתוספים יעילים וזולים יחסית, אבל רבים נמנעים מהם בשל תופעות הלוואי.
תוספים חדשים יותר מתאפיינים בתרכובות שבהן הברזל מוצמד לחומרים כגון חומצות אמינו או רב-סוכר דוגמת פולימלטוז במטרה להפחית את תופעות הלוואי ו/או לשפר את הספיגה ואת הזמינות של הברזל בגוף. לעיתים תכולת הברזל בתוספים אלו נמוכה ביחס לתכשירים הסטנדרטיים. תוספים אלו כוללים תוספי ברזל עם פולימר סוכרי (polysaccharide), ברזל מצומד לחומצות אמינו (כגון bisglycinate) או ברזל ליפוזומלי.
מרבית המחקרים על מתן ברזל נערכו בעזרת התוספים הרגילים, ולא נמצא די מידע לבסס את הקביעות שלפיהן יש פחות תופעות לוואי עם התוספים החדשים. הממצאים גם הצביעו על כך שהתוספים החדשים פחות יעילים מהסטנדרטיים
במוצרים הכוללים ברזל ליפוזומלי ארוז מלח הברזל בתוך ליפוזום - חלקיק שעשוי מקרום (ממברנה) דו-שכבתי, שחלקיו הפנימי והחיצוני מגיבים עם מים, אך הקרום יכול להתאחות עם קרומי התאים וכך "לשפוך" את התוכן שלו לתוך התא. הברזל המומס במים נמצא בתוך הכדור. הוא מוגן מהסביבה העוינת של דרכי העיכול ונספג ישירות לתאי מערכת העיכול ומשם אל הדם, ללא תחרות עם חומרים אחרים. מנגנון הספיגה של מוצרים אלה מאפשר לצרוך אותם סמוך לארוחה, אך חסרונם הוא במחירם הגבוה.
המידע בנוגע למרבית התוספים החדשים הוא מוגבל. בסקירות של מחקרים בתחום נמצא שמרבית המחקרים על מתן ברזל נערכו בעזרת התוספים הרגילים, ולא נמצא די מידע לבסס את הקביעות שלפיהן יש פחות תופעות לוואי עם התוספים החדשים. הממצאים גם הצביעו על כך שהתוספים החדשים פחות יעילים מהסטנדרטיים. עם זאת, תוספים אלו מהווים חלופה כשהתוספים הרגילים גורמים לתופעות לוואי, וניתן לשקול שימוש בהם במידת הצורך.
3 צפייה בגלריה
חסך בברזל הוא תופעה נפוצה למדי, בייחוד בקרב נשים בגיל הפוריות, וקיימים תוספים המאפשרים טיפול יעיל עם תופעות לוואי מועטות
חסך בברזל הוא תופעה נפוצה למדי, בייחוד בקרב נשים בגיל הפוריות, וקיימים תוספים המאפשרים טיפול יעיל עם תופעות לוואי מועטות
חסך בברזל הוא תופעה נפוצה למדי, בייחוד בקרב נשים בגיל הפוריות, וקיימים תוספים המאפשרים טיפול יעיל עם תופעות לוואי מועטות
(צילום: shutterstock)

להישאר במעקב רפואי

חסך בברזל הוא תופעה נפוצה למדי, בייחוד בקרב נשים בגיל הפוריות, וקיימים תוספים המאפשרים טיפול יעיל עם תופעות לוואי מועטות. מומלץ לנשים להיות מודעות לנושא ולהתייעץ עם הרופא המטפל ואולי גם עם תזונאית לקבלת המלצות לשינוי התזונה. אם נמצא שיש מחסור, וניתנה המלצה לנטילת תוסף, לא חייבים להתחיל מהתוספים היקרים או ה"נחשבים". המאפיינים החשובים לבחינה הם סבילות (האם נטילת הברזל מפריעה לגוף וגורמת לתופעות לוואי?) וספיגה (האם התוסף אכן שיפר את רמות ההמוגלובין?).
תופעות הלוואי לא מופיעות אצל כולן, ואפשר להתחיל עם סוג אחד של תוסף, לנסות, ואם יש תופעות לוואי – להחליף. עם התחלת הטיפול חשוב להקפיד על התמדה ולהישאר במעקב רפואי על מנת לראות שהבעיה נפתרה. אם רמות הברזל לא עולות, ניתן להחליף את התוסף או לעבור מטיפול פומי (תוסף בבליעה) לקבלת זריקות המכילות ברזל - כמובן, תוך התייעצות עם רופא.

מדעת למען בריאות מושכלת, היא עמותה ללא מטרת רווח הפועלת לקידום בריאות הציבור בתחומי הטיפול הרפואי והרפואה המונעת