"כאן גרים בכיף", מספרים שלטי פימו חביבים על דירות הבתים, אורזים את החוויה האנושית במלה אחת - "כיף", ומסתירים מאחוריה את מגוון הרגשות הסוערים והפחות פוטוגניים שממלאים את הבית ואת הנפש.
כעס, הוא אחד מהרגשות האלה. רגש מוכר, יומיומי, אנושי מאד, כזה שנמצא בכל בית. לרוב אנחנו לא אוהבים ל"הזדכות עליו", כלומר, לייחס אותו לעצמנו. אנחנו גם לא אוהבים להרגיש אותו, כי הוא רגש מייסר. לפעמים הוא עושה שמות בתוכנו, לפעמים הוא הופך אותנו לפוגעים ומקלקל את מערכות היחסים שלנו. כשכעס מתגלגל לזעם הוא יכול להיות הרסני מאוד. כשכעס מודחק יותר מדי ומופנה פנימה, הוא יכול להפוך לשנאה עצמית ולדיכאון.
1 צפייה בגלריה
שירלי יובל-יאיר ותמיר אשמן
שירלי יובל-יאיר ותמיר אשמן
שירלי יובל-יאיר ותמיר אשמן. ללמוד לכעוס נכון
(צילום: עידו לביא, אור זק״ש)
לטורים נוספים:
לכל הטורים של שירלי יובל-יאיר - לחצו כאן

האם יש דרך ללמוד לכעוס נכון?

בספר "מתנת הכעס", שכתב ארון גנדי, נכדו של מהטמה גנדי, (המנהיג שהוביל את תנועת העצמאות ההודית ונחשב גם לסמל ההתנגדות הלא-אלימה) הוא מצטט את סבו שאמר - “כעס לבני אדם, הוא כמו דלק לרכב - הוא מניע אותנו קדימה, אל מקום טוב יותר. כעס הוא אנרגיה שמחייבת אותנו להגדיר מהו צדק ומהי עוולה. יש ערך גדול לשימוש בכעס כמניע לתיקון עוולות, אבל רק אם מטרתנו האמיתית היא למצוא פתרון ולא רק להוכיח את צדקתנו".
כעס ומתנה? לכאורה, שתי מילים שמתנגשות זו בזו, אולי אפילו הפוכות. אבל למעשה, הבעיה היא לא עם הכעס עצמו אלא עם האופן שבו אנחנו מבטאים אותו. האם אנחנו משתמשים בכעס כ"חומר נפש" או הופכים אותו ל"חומר נפץ"?
כעס הוא תגובה פיזיולוגית ונפשית לטריגר, הוא מתעורר בנו בתגובה לאיום, לעוול, להפרת חוזה, לרצון לפגוע בנו. לפעמים אנחנו זקוקים לכעס כדי להתגייס ולפעול. במובן זה הוא יכול להיות "שומר הגבולות שלנו". כעס הוליד את מחאת תנועת Me Too כשנשים אמרו "לא עוד", לנורמות שאפשרו הטרדות ופגיעות מיניות, כעס הוא מה שמוציא רבבות אנשים בימים אלה לכיכרות להפגנות למען הדמוקרטיה.
בספר "מתנת הכעס", שכתב ארון גנדי, נכדו של מהטמה גנדי, הוא מצטט את סבו שאמר: “כעס לבני אדם, הוא כמו דלק לרכב - הוא מניע אותנו קדימה, אל מקום טוב יותר. כעס הוא אנרגיה שמחייבת אותנו להגדיר מהו צדק ומהי עוולה"

שיעור שכולנו צריכים ללמוד

כדי לשרטט קווים לדמותו של הכעס האנושי וגם כדי להבהיר את ההבדל בין כעס בריא לזעם הרסני - הזמנתי את תמיר אשמן לשיחה. הוא מטפל, עובד סוציאלי, הקים את "בית הספר ליחסים". כבר מעל 20 שנה הוא מטפל בגברים ונשים ועוזר להם למצוא ויסות רגשי. הוא מלמד אנשים "איך לכעוס נכון", אחד השיעורים הכי חשובים שיש בחיים, וכזה שלצערנו לא נכלל בשום מערכת לימוד ב-12 שנות לימוד החובה של כולנו.
בשיחה בינינו (האזינו לפודקאסט בראש הכתבה), אנחנו מדברים על מה קורה לנו בגוף ובנפש כשאנחנו כועסים? מה קורה כשכעס יוצא משליטה ומתחיל לשלוט בנו? ואיך לעצור את הביטויים ההרסניים של הכעס?
בשיחה נציע מחשבות וטכניקות שיעזרו לכם לווסת את עצמכם, ולבחור את אופן התגובה הנכון והבריא - כזה שיוביל לתיקון ולא להרס.
שירלי יובל-יאיר היא פסיכולוגית סופרת ומוזיקאית, בפודקאסט שלה "ליהנות מהדרך" היא מזמינה אנשים לשיחה על החיים ועל איך לחיות אותם, על המנגנונים הבריאים שכדאי לבנות לעצמנו על מנת למצוא שיווי משקל נפשי בעידן סוער