רס"ן במילואים עמישר בן דוד (43) מעלי, מפקד חפ"ק בעוצבת הקומנדו שנפל בקרב בדרום הרצועה ביום שישי האחרון, תרם כליה לפני כשנה לאדם שאותו לא הכיר. את הכליה תרם עמישר באמצעות עמותת "מתנת חיים". "משהו ממנו נשאר בעולם. מסתובב לו אדם בשם עידו שחי בזכות הכליה של עמישר, וחזר לתפקוד מלא", אמרה רחל הבר, יו"ר העמותה.
4 צפייה בגלריה
עמישר בן דוד נהרג במלחמת חרבות ברזל
עמישר בן דוד נהרג במלחמת חרבות ברזל
"הכאב בלתי נתפס". רס"ן עמישר בן דוד ז"ל
הבר סיפרה על ההיכרות עם עמישר במסגרת תרומת הכליה. "זו אבדה מאוד גדולה. לא רק לי, אלא לכל עם ישראל". אמרה. "הוא אדם טוב ורגוע, איש מעש. הכאב הוא בלתי נתפס. אי אפשר לכמת אותו. קיבלתי הודעה עם צאת השבת ונפל ליבי. אנחנו מחוברים לכל תורם והאש פשטה בשדה קוצים ולא יכולתי לתפקד. אני לא מעכלת את הסיפור הזה. אמנם הוא לא כאן אבל הכליה שלו פה. הוא עדיין ממשיך לחיות ולהחיות אדם שחי".
הבר, שמגיעה לבקר כל תורם כליה, נפעמה מהנתינה של בן דוד כשביקרה אותו אחרי הניתוח לתרומה. "כשבאתי לבקר את עמישר יום אחרי הניתוח, ראיתי אדם מאיר באור יקרות. על פניו היה אושר ושמחה וחדוות הנתינה שלו הייתה יוצאת דופן. הוא בא בכזו חדווה. זה היה נראה כמו חתן ביום חופתו ביום שתרם את הכלייה. שמחה שאין כדוגמתה", אמרה.

היא ביקשה שיסביר את שמו, והוא, לדבריה, "סיפר שנולד בשביעי של פסח - ביום שבו אומרים את שירת הים. הוא נתן חלק מהגוף שלו למישהו שהוא לא מכיר ולמחרת כשהוא השתחרר הביתה שאלתי אותו איך הוא מרגיש. הוא אמר שקצת כואב אבל זה בסדר וזה כמו יולדת והוא היה כל כך מאושר. בעיקר אופן הנתינה שלו הייתה ייחודית".
4 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' ובן דודו עמישר בן דוד ז"ל
בצלאל סמוטריץ' ובן דודו עמישר בן דוד ז"ל
"מותך ומות כל לוחמינו הגיבורים לא יהיה לשווא". השר סמוטריץ' ועמישר ז"ל
עמישר ז"ל הוא תורם הכליה השני שנפל במלחמה. לדברי הבר, יש מאפיין משותף של תורמי כליה: "הרב נערן אשחר ז"ל נפל לפני ארבעה חודשים. הוא תורם שנלחם לצאת לשדה הקרב. הקו המשותף לכל תורם כליה זו מסירות הנפש, האהבה הזולת והנכונות להילחם. עמישר היה אדם שחי עם אמת מידה נכונה. זה היה עמישר. כמה ששמו נאה לו, ששירת חייו הייתה שירה של נתינה. זה לא החסד הראשון שהוא עשה ולא האחרון. האחרון היה שהקריב את עצמו למען עם ישראל".
בן דוד התגורר בשכונת היובל בעלי והותיר אחריו את רעייתו שלומית וחמשת ילדיהם. הוא עבד כמחנך בתיכון והתנדב כנהג אמבולנס. בן דודו הוא שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שספד לו אמש: "בן דודי היקר, גיבור ישראל, נפל בקרב בעזה. גדלנו יחד, מעט יחסית בני דודים עם קשר חזק ומיוחד. 'שנר', קראנו לו. איזה איש. איזה כאב. אין מילים. איש משפחה אהוב, בן היישוב קשת. הכאב הוא עצום. אובדן שלא ניתן לתאר - לרעיה, לילדים, להורים, לכל המשפחה שלנו, ולכל עם ישראל. אעשה את הכול ואפעל ככל כוחי מול כל מי שאצטרך כדי שנשמיד בעזרת השם עד תום את אויבינו ולא נעצור לרגע. מותך ומות כל לוחמינו הגיבורים לא יהיה לשווא. ה' יקום דמך".
4 צפייה בגלריה
עמישר בן דוד נהרג במלחמת חרבות ברזל
עמישר בן דוד נהרג במלחמת חרבות ברזל
"עם ישראל חי", על לוח. עמישר בפעילות ברצועה
תרומת הכליה לא הייתה המעשה היחיד שעשה לטובת הציבור. רס"ן במיל' עמישר בן דוד ז"ל, שהותיר במותו אלמנה, חמישה ילדים, הורים ושישה אחים אחיות, התנדב במד"א. דובר מד"א, זכי הלר, מסר כי עמישר ז"ל החל את דרכו כמתנדב מד"א לפני כעשר שנים ושימש כראש צוות מתנדבים ביישוב עלי, לצד תפקידו כנהג אמבולנס וחובש רפואת חירום. בנוסף, כיהן עמישר ז"ל כמחנך בתיכון וכאיש חסד למען הציבור במגוון תחומים.

"דאג למתנדבי מד"א כאילו היו ילדיו"

אברהם אפלבאום, מתנדב מד"א תושב עלי, ספד לו: "אני מכיר את עמישר ז"ל כעשור, גם מהיישוב וגם ממשפחת מד"א. זו אבדה גדולה לכולנו, איבדנו איש משפחה וחבר טוב מאוד - צנוע ושקט שתמיד דאג לצוות. בפעם האחרונה שדיברנו תכננו לקיים מפגש צוותי בישוב כשיצא להפוגה מהלחימה - אך נאלצו לקיים אותו היום בלעדיו, בבית העלמין".
אלי גרטנר, אחראי מתנדבים במרחב ירושלים של מד"א, הוסיף: "עמישר ז"ל היה איש מדהים, חבר אמת, חובש ונהג אמבולנס מהשורה הראשונה - מקצועי ומוכשר, שהיה תמיד מקצועי ומסור - ומבצע את תפקידו בצורה הטובה ביותר. הוא ייחסר לנו מאוד. יהי זכרו ברוך".
4 צפייה בגלריה
 רס"ן במיל' עמישר בן דוד ז"ל
 רס"ן במיל' עמישר בן דוד ז"ל
"הוביל את כל מי שנקרה בדרכו למצוינות". רס"ן במיל' עמישר בן דוד ז"ל
(צילום: דוברות מד"א)
אורי שחם, מנהל מרחב ירושלים במד"א: "עמישר ז"ל היה מתנדב ותיק ואהוב, שפיקד באהבה ובכישרון רב על עשרות מתנדבים ודאג להם כאילו היו ילדיו. הוא התברג לתפקיד מפתח כבר בשנותיו הראשונות ובלט במיוחד בכישוריו האישיים והמקצועיים. עמישר ז"ל היה איש חינוך בעל ערכים מיוחדים שהוביל את כל מי שנקרה בדרכו למצוינות. אנו שולחים למשפחתו תנחומים גדולים. נזכור אותו לעד".
בן דוד הוא גם החלל ה-18 במלחמה מבין בוגרי המכינה הקדם-צבאית "בני דוד" מהיישוב עלי. ראש מועצת בנימין' ישראל גנץ' סיפר כי בן דוד התגייס למילואים במתקפת הפתע ב-7 באוקטובר ומאז כמעט לא היה בבית. "בזכותו ובזכות חבריו הגיבורים עם ישראל חי", ציין.
הבוקר הודיע צה"ל כי בפעולה משולבת חוסל המחבל שהרג את בן דוד. בצה"ל ציינו כי בפעולה לקחו חלק לוחמי אגוז שהכווינו כלי טיס - שחיסל את המחבל.