האם נמצאה הדרך להביס את העששת? מחקר שנעשה במעבדה לביוטכנולוגיה סביבתית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, ביחד עם קבוצות מחקר מאוניברסיטת סצ'ואן בסין ומהאוניברסיטה הלאומית של סינגפור, ושממצאיו פורסמו בכתב העת Antibiotics, מגלה שמולקולה טבעית (Diindolylmethane -DIM) המכונה גם ביס-אינדול (DIM), מפחיתה את היכולת של החיידק סטרפטוקוקוס ליצור ביופילם ב-90% ולכן לא ניתנת לחיידק הזדמנות להתבסס - וכך להפחית את הסיכוי לעששת.
הפה שלנו, המשמש אותנו בין היתר לאכילה ולשתייה, הינו מקום גידול נהדר עבור מיקרואורגניזמים (בעיקר חיידקים) הגדלים בחלל הפה ועל השיניים ובו יש אספקה מרובה של מזון (סוכרים) ותנאי לחות. האינטראקציה בין חיידקים בחלל הפה מורכבת וכרוכה בתחרות על שטח וחומרים מזינים.
השיניים הם אחד המקומות המועדפים להתיישבות החיידקים המפרקים תוך כדי הגידול שלהם את שאריות המזון וגורמים לעששת. העששת מוגדרת כאחת המחלות הנפוצות הפוגעת בבריאות הפה והשן, כאשר מחלת העששת מתבטאת בריקבון חומר השן ויצירת חורים בשיניים.
2 צפייה בגלריה
עששת
עששת
אחת המחלות הנפוצות הפוגעת בבריאות הפה והשן. עששת
(צילום: ahutterstock)
קראו עוד:

המולקולה הטבעית שמפחיתה את יכולת הסטרפטוקוק לגדול

עששת דנטלית קשורה לחילוף החומרים של החיידקיים היושבים על השיננים ומנצלים פחמימות, מה שמוביל להחמצה של פני השן ופירוק של שכבת האמייל. אחד ״הכוכבים״ בפלאק היושב על השיניים הינו החיידק סטרפטוקוקוס מוטנס (Streptococcus mutans) ההווה חלק מרכזי במושבת החיידקים המצפה את השיניים התוקפת את שכבת האמייל הנמצא על השן.
במסגרת המחקר ערכנו תצפיות על החיידק והבנת אופי האינטראקציות שלו עם מולקולה ממקור טבעי הפוגעות ביצירה של ביופילם ובעלות מבנה שתי טבעות של אינדול (ביס-אינדול). מולקולת ה-DIM מקורה בצמחים מסוימים ממשפחת המצליבים (כגון ברוקולי) וכאשר נעשה בה שימוש בצורה המסונתזת, הדגמנו שהיא מצליחה למגר את היכולת ליצור ביופילם גם בחיידקים הגורמים לעששת.
2 צפייה בגלריה
אינפו עששת
אינפו עששת
( האיור נעשה באמצעות תוכנת BioRender.com)
פגיעה של המולקולה ממוקדת בפקטורים אלימים, לרבות ביופילם, מהווה טיפול ממוקד שאינו יוצר לחץ סלקציה בדומה לפעילות האנטיביוטיקה. המחקר מצביע על כך שבעתיד יהיה ניתן להוסיף את החומר (DIM) למשחות שיניים ולמי פה לטובת שיפור היגיינת הפה והשיניים. הנתונים מצביעים על יעילות גבוהה בהגנה מפני יצירת ביופילם על ידי החיידק הגורם לעששת כך שבעתיד נוכל לשמור על השיניים בצורה טובה ויעילה יותר.
במחקר השתתפו: יפעת ברוך, ד"ר קרינה גולברג, ופרופ' רוברט ס. מרקס מהמחלקה להנדסת ביוטכנולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב , קוון סאן מאוניברסיטת סצ'ואן, וקרינה יו-הונג ג'ין מהאוניברסיטה הלאומית של סינגפור.
ד"ר קרינה גולדברגד"ר קרינה גולברג צילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב



כיצד ניתן למנוע עששת?

  • רובד החיידקים מצטבר על השיניים במשך כל שעות היממה ובמיוחד לאחר אכילה ושתייה מתוקה, לכן חשוב להקפיד לסלקו על ידי צחצוח יסודי. מומלץ לצחצח את השיניים מספר פעמים ביום לאחר ארוחות בערב לפני השינה ומדי בוקר. ניתן גם להשתמש במי פה לאחר הצחצוח לצמצום הפעילות של החיידקים.
  • הסוכר אחראי לגרימת העששת, לכן יש להקטין את תדירות אכילת המאכלים המכילים סוכר (ממתקים, שתייה מתוקה וכו'.), כאשר יש פחות סוכרים בפה החיידקים פחות פעילים והחומציות יורדת וכתוצאה מכך הסיכון להתפתחות עששת קטן.
  • כדי למנוע התפתחות עששת עמוקה והופעת כאבי שיניים, מומלץ להגיע לבדיקה תקופתית סדירה במרפאות לבריאות השן לבדיקה וטיפול מונע אם נדרש.
פרופ׳ אריאל קושמרו הוא חבר במחלקה להנדסת ביוטכנולוגיה, ראש המעבדה לביוטכנולוגיה סביבתית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. ד"ר קרינה גולברג היא חוקרת במעבדה לביוטכנולוגיה סביבתית ועוסקת במחקרים לגילוי אנטיביוטיקות חדשות וחומרים משבשי תקשורת בחיידקים