מכשיר האקמו, המחליף את פעולת הלב והריאה, ידוע כמציל חיים, ונתונים חדשים מלמדים מה קורה לאלו שלא התמזל מזלם להגיע לבית חולים שמצויד בו: מחקר חדש שנערך בארצות הברית מעיד שכמעט כל החולים שסבלו מאי-ספיקה נשימתית ולא חוברו למכשיר בזמן - הלכו לעולמם.
קראו עוד:
המחקר החדש בוצע במרכז הרפואי האוניברסיטאי וונדרבילט שבנשוויל, טנסי, והוא התבסס על נתוני חולים שחוברו שם לאקמו בין 1 בינואר 2021 ל-31 באוגוסט 2021. מהמחקר עולה כי מבין 240 חולי קורונה שהופנו לחיבור לאקמו, 90 חולים נמצאו מתאימים ונכללו במחקר. הגיל הממוצע שלהם היה 40, ו-25 מהם היו נשים. עבור 35 חולים (39% מהנבדקים) היה מכשיר האקמו זמין לחיבור בבית החולים, בעוד אצל 55 מהחולים (61%) לא הייתה זמינות של המכשיר.
2 צפייה בגלריה
אקמו איכילוב
אקמו איכילוב
מכשיר אקמו בבית החולים איכילוב בתל אביב. מאפשר לגוף להמשיך לעבוד ומאפשר ללב ולריאות להתאושש מהרס הרקמות הנרחב
(צילום: זיו קורן)
מתוך 35 החולים שחוברו למכשיר, 15 (42%) מתו במהלך אשפוזם. מבין 55 החולים שלא חוברו - מתו 49 (89%). "כשמספר חולי הקורונה עולה על המשאבים של בית החולים, מתים אנשים צעירים ובריאים", אמרו החוקרים. "חלק מהחולים אומנם מתו על אף שחוברו לאקמו, ולכן יש ויכוח עד כמה המכשיר מועיל. המחקר מראה שהתשובה ברורה: המכשיר מציל חיים ומאפשר לחולה לחיות עוד עשרות שנים".

היתרונות של האקמו

מכשיר האקמו (ראשי תיבות באנגלית של "חמצון חוץ-גופני באמצעות ממברנה") מיועד לחולי קורונה שההנשמה אינה משפרת את מצבם, בשל פגיעה נרחבת בריאות או בשריר הלב. במצב כזה מתכנסים צוותי מומחים לטיפול נמרץ, ריאות וקרדיולוגיה ומחליטים על חיבור החולה למכשיר.
האקמו מחובר לכלי דם בגוף ושואב את הדם שאיננו מחומצן לתוך מכונה, שם מסולק הפחמן הדו-חמצני מהדם, מתעשר שוב בחמצן ומוחזר לגוף ומשם לאיבריו השונים. עד שפרצה הקורונה, סייע המכשיר לחולי לב, לחולים שעברו החייאה ולחולים שסבלו מהיפותרמיה, וטמפרטורת גופם ירדה מתחת ל-28 מעלות.
עם פרוץ מגפת הקורונה החלו להשתמש באקמו עבור חולים שסבלו מאי-ספיקה נשימתית או מפגיעה לבבית במטרה לאפשר לגוף להמשיך לעבוד ולאפשר ללב ולריאות להתאושש מהרס הרקמות הנרחב, בעוד המוח ושאר איברי הגוף ממשיכים לקבל דם מחומצן.
תפעול המכשיר מתבצע על ידי טכנאי ציוד רפואי שעבר הכשרה של שלוש שנים, ואחריה הכשרה נוספת באקמו. אחת ליום לפחות בודק הטכנאי את תקינות המכשיר. לחולה צמודים 24 שעות ביממה אח או אחות שעברו התמחות בטיפול נמרץ והכשרה נוספת בתפעול אקמו. בנוסף, משגיח על החולה מומחה או מתמחה ביחידה לטיפול נמרץ, שם מאושפזים כל החולים המחוברים למכשיר.