"נתוני התחלואה בישראל כיום הם בין הגבוהים בעולם, והנתונים האלה גוזרים בין 90 ל-100 חולים קשים ביום. אלה מספרים מאוד מורכבים לבלימה. 100 חולים קשים חדשים ביום זה עומס עצום על מערכת בריאות ולכן זו סיבה לדאגה", אומר היום (חמישי) באולפן ynet פרופ' רן בליצר, ראש מערך החדשנות בשירותי בריאות כללית ומי שעומד בראש קבינט המומחים הלאומי להתמודדות עם הקורונה.
קראו עוד:
פרופ' בליצר מדגיש את החשש מהמשך העלייה בשיעורי התחלואה ("כרגע אנחנו עומדים לשבור את השיא אפילו של ינואר של מספר חולים לנפש") ומהמשך ההדבקות, "שיגברו על האפקט המגן של החיסונים ויעלו גם את מספר החולים הקשים. זו הסיבה לצורך שלנו להמשיך לעשות צעדים במטרה להוריד הדבקות, להיזהר בהתנהלות היום יומית שלנו ולצמצם מגעים כמה שניתן".
"על הצד החיובי", מציין פרופ' בליצר, "צריך לומר שדווקא בקבוצת הגיל שממנה אנחנו חוששים, של בני 60 פלוס, קצב העלייה הוא האיטי ביותר והולך ויורד. למעשה, ביומיים האחרונים אנחנו רואים בלימה ממש במספר הנדבקים החדשים בני 60 פלוס, שרובם מחוסנים בחיסון השלישי".
כלומר האזרחים שהכי בסיכון הם הכי מוגנים כרגע? "העלייה בקרב קבוצת הגיל הזו היא בקצב האיטי ביותר מכל קבוצות הגיל בשבוע האחרון והגיע למגמה של בלימה, דהיינו מספר הנדבקים היומי דומה היום לזה שהיה אתמול ולא עולה באותו קצב שראינו קודם. זה חשוב, כי זו קבוצת הגיל שממנה נוצרים מרבית החולים קשים, אך קצב של 100-90 חולים קשים ביום זה מספר שמאוד קשה להתמודד איתו והתחלואה לא אמרה את המילה האחרונה. ההדבקות בארץ הן מהגבוהות בעולם".
פרופ' בליצר ממליץ כי בני ה-60-50 פלוס ימשיכו להיזהר. "אנחנו לא יודעים אם הבלימה שרואים בקבוצת הגיל המבוגרת היא שילוב של זהירות בהתנהלות או השפעה של חיסוני הבוסטר. אפשר להגיד היום שחיסוני הבוסטר לבני 60 וכעת 50 פלוס עושה את העבודה מבחינה זו שהיא מקטינה את התחלואה".
על רקע הכוונה בארה"ב לחסן את כלל האוכלוסייה בחיסון שלישי, האם צפויה אצלנו להתקבל החלטה לחסן בחיסון הבוסטר מעל גיל 40? "אני לא יכול להגיד באופן ודאי. זה יהיה דיון מורכב, אותם שיקולים שהובילו בשבוע שעבר לקבל את ההחלטה לבני 50 פלוס תקפים במידה מסוימת גם היום, למרות שהצטבר מאז מידע נוסף. רמת הוודאות שלנו ביעילות חיסוני הבוסטר עלתה משמעותית, ואני יכול להגיד שיש הגנה טובה בפני מחלה סימפטומטית וגם ממחלה קשה בקרב המתחסנים במנה שלישית של בוסטר לעומת שתי מנות בלבד. אני חושב שההגנה מעל 50 אחוז ולכן החדשות הן טובות מאוד".

פתיחת שנת הלימודים: "לחסן בבתי הספר - החלטה בכיוון הנכון"

פרופ' בליצר מתייחס לפתיחת שנת הלימודים ומודה ש"בסופו של יום פתיחת שנת הלימודים לא תהיה נטולת סיכון. קבוצת הגיל שבה התחלואה היא הגדולה ביותר היא צעירים עד גיל 12. יש כמעט שמונה מאומתים ביום לכל 10,000 בקבוצת הגיל הזו והשיעור עולה בקצב המהיר ביותר מכל קבוצות הגיל, כשאי אפשר לחסן אותם. לכן צריך מתווה בטוח לחזרה ללימודים, גם כדי שהילדים לא יחלו וגם כדי שלא יביאו את המחלה הביתה".
1 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
קבוצת הגיל שבה התחלואה היא הגדולה ביותר היא צעירים עד גיל 12
(צילום: AFP)
במצב הנתונים כיום, שכנראה יחמיר בעוד שבוע וחצי, האם אפשר יהיה להכניס 35 תלמידים לכיתה בלי הדבקה המונית? "צריך למצוא את המתווה שיקטין את הסיכון למינימום, אני יודע שבמשרדי החינוך ובריאות עובדים קשה בימים האלה על מתווה שייתן מענה. שמעתי על החלטות בכיוון הנכון, למשל לפתוח כיתות ששיעור החיסוניות בהן עולה מעל רף מוגדר ביישובים אדומים. גם ההחלטה לחסן בבתי הספר היא החלטה בכיוון הנכון".
מה לגבי נתב"ג? "אין ספק שנתב"ג זה אתגר מתמשך. ההחלטות שהתקבלו לגבי צמצום המדינות שאפשר להגיע אליהם ללא בידוד, הן דרך משמעותית קדימה. סגירה סטרילית ולא תהיה, אלא אם עוברים למדיניות אי כמו ניו זילנד. והיום הרוב המכריע של התחלואה בישראל קורת פה בתוך מדינת ישראל".
מגבלת ההתקהלות בשטח פתוח היא 5,000 וזה מסיבות אחד על השני, האם תתמכו בהגבלה נוספת? "האתגר הגדול הוא התקהלויות בתוך חללים סגורים, וזאת הזדמנות להעביר מסרים חשובים: אם אתם בני 60-50 פלוס, זה לא הזמן להשתתף בהתקהלויות גם בתוך התו ירוק. בנוסף, החיסון לבני 50 פלוס עובד ועובד טוב וכדאי לקחת אותו. מסקר גדול שנעשה בכללית, שכלל 22 אחוז מהמתחסנים בשבוע שלאחר ההתחסנות, לא היו דיווחים שחורגים ממה שראינו בחיסון השני. ולאלה שלא קיבלו מנה ראשונה: זו התקופה המסוכנת ביותר שהייתה מאז מרץ 2020. זה הזמן להתחסן, היום בבוקר, גם נערים ונערות וגם מבוגרים. כך נוכל להימנע מסגרים ולהחזיר את החיים לנורמה מהר".