בישראל מתחילה אופטימיות זהירה: נתונים ראשונים מצביעים על כך שהחיסון השלישי מתחיל לעבוד ומפחית את ההדבקה והתחלואה בקרב בני 60 ומעלה. משרד הבריאות צפוי לאשר את המנה השלישית גם לבני 40 ומעלה, כבר בימים הקרובים, ובהמשך כנראה לכל הגילאים, כל עוד חלפו מעל 5 חודשים מהמנה הראשונה, זאת בשל דעיכת הנוגדנים.
בעולם ממשיכים להביט בישראל כמודל חיסונים בינלאומי. בעקבות ישראל החליטה ארה"ב לאפשר חיסון שלישי לבני כל הגילאים החל מספטמבר הקרוב. גם בריטניה מצטרפת ותאפשר מספטמבר מנה שלישית. הונגריה כבר החלה במתן המנה השלישית ועוד מדינות באירופה צפויות להצטרף אף הן.
עוד על המנה השלישית של חיסון הקורונה:
מנת דחף, המכונה גם Boost, נהוגה במרבית החיסונים הקיימים בעולם. היא נדרשת כדי לעורר את מערכת החיסון ליצירת מנגנוני הגנה בתגובה לזריקה. מנות דחף כאלה ניתנות לתינוקות בטיפת חלב, לילדים בבתי הספר, לחיילים לפני הגיוס וגם למבוגרים. למעשה, אין חיסון המאפשר זריקה אחת בלבד, ומנת הדחף הכרחית כדי לשמור על ההגנה החיסונית ההולכת ומתמעטת עם השנים.
עדות אחרונה ליעילות מנת הדחף השלישית פורסמה אתמול (ד') מנתוני מכבי: במסגרת המעקב השוו במכבי בין 149,144 מחוסנים במנה השלישית בני 60 ומעלה שחלפו שבעה ימים ויותר מקבלת החיסון, לבין 675,630 מחוסנים במנה השנייה מהחודשים ינואר – פברואר (מחוסנים שעברו 5 חודשים ויותר מאז קבלת המנה השנייה). המידגם כלל פילוח לגיל, מצב סוציואקונומי ומגזר.
מהנתונים עולה כי מתוך 149,144 מתחסנים, ובמעקב של שבוע ויותר לאחר המנה השלישית, נמצאו 37 מאומתים לקורונה בלבד, כאשר במקביל מתוך חברי מכבי שחוסנו לפני 5 חודשים ויותר וטרם קיבלו את המנה השלישית (675,630), נמצאו 1,064 חולים מאומתים פעילים. ניתוח הממצאים הראה כי יעילות החיסון בקרב המתחסנים במנה השלישית עמדה על 86% במניעת הדבקה בקורונה.
1 צפייה בגלריה
חיסון קורונה בירושלים
חיסון קורונה בירושלים
החיסון השלישי יעיל
(צילום: EPA)

הנגיף יוצר אינסוף וריאנטים

וממנת הדחף – לבהלת הווריאנטים: נגיף הקורונה ימשיך ליצור אינספור מוטציות, במטרה להתפשט ולהדביק כמה שיותר. אינכם שומעים על מאות ואולי אלפי המוטציות האחרות, פשוט משום שהווריאנטים ה"לא מוצלחים" פשוט אינם שורדים. רק הזנים היעילים יותר, המדבקים יותר – הופכים ל"זן מעורר דאגה" שגורם למחלה קשה יותר.
כך קרה עם זן הדלתא שהפך לדומיננטי בעולם, וכעת זן הלמדא והזן הקולומביאני מעוררים דאגה. משרד הבריאות העלה את החשש שזן קולומביה, שעדיין לא קיבל אות יוונית ומכונה B.1.621, מדבק יותר וגורם לתחלואה קשה יותר מזן הדלתא, וייתכן שגם עמיד יותר לחיסונים. בארגון הבריאות העולמי עוקבים אחריו בדאגה, כיוון שהוא התפשט כבר ל-26 מדינות, בהן ארצות הברית, פורטוגל, יפן, שוויץ, הודו ובריטניה.
בינתיים, סבורים המומחים שאותם וריאנטים מתפתחים בגופם של לא מחוסנים, ומתפשטים אצל לא מחוסנים. זו הסיבה שהדרך היחידה לעצור את התפתחות הווריאנטים היא להתחסן.
ובינתיים חברות החיסונים ממשיכות במאמצים לסיים את מחקרי הילדים: באוקטובר היה אמור להתקבל האישור הראשוני של ה-FDA לחיסוני פייזר ומודרנה לבני 5 עד 11. אלא שמינהל המזון והתרופות החליט שכמות הנבדקים של החברות אינו מספק. חברת פייזר סיימה את מחקרי הילדים בגילאי חצי שנה עד 11 שנים שכלל סך של 4,500 ילדים. מודרנה ביצעה מחקר בקבוצות גילאים אלה עם סך של 2,265 משתתפים. ה-FDA הורה לחברות להמשיך במחקר כך שיכלול 3,000 ילדים לפחות בקבוצת בני 5 עד 11 שנים.
ההרחבה הזו תעכב את האישורים הצפויים. ה-FDA מבקש לוודא כי שיעור תופעות הלוואי דומה לזה שבשאר הגילאים. עד כה לא דיווחו החברות על תופעות לוואי חמורות, או שונות מאלה של שאר קבוצות הגיל. דיווחים אלה עולים בקנה אחד גם עם חיסונים אחרים שמקבלים ילדים ופעוטות. אם לא יהיו הפתעות חריגות, צפוי אישור חיסוני הילדים להתקבל בסביבות נובמבר-דצמבר הקרובים. עם זאת, ייתכן שמשרד הבריאות הישראלי יאשר את החיסונים הללו עוד לפני.
ובתוך כך, אתמול אובחנו 7,856 נדבקים חדשים בקורונה. בסך הכול בוצעו כ-145 אלף בדיקות ושיעור הבדיקות החיוביות עמד על 5.5%. מנתוני משרד הבריאות עולה כי 994 חולי קורונה מאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ, 603 מהם במצב קשה. מדובר בעלייה של שלושה חולים קשים לעומת המספר אתמול בערב. 106 חולים קשים מחוברים למכונות הנשמה וגם כאן מדובר בעלייה.