שרירים משורגים, עור מתוח, אחוז שומן כמעט אפסי: בשנת 2021 גוף חטוב הוא אחת המטרות הנחשקות של כל גבר ואשה באשר הם. הרשתות החברתיות מוצפות בתמונות "לפני ואחרי" מעוררות השראה של אנשים שהביאו למהפך בגופם, וידוענים רבים מציגים לראווה את גופם בתמונות מעוררות קנאה.
כתבות נוספות:
אלה רק חלק מהסיבות שבגינן גברים ונשים רבים עושים לילות כימים ופועלים על פי תכניות תזונה ואימונים קפדניות על מנת להשיג את הגוף האולטימטיבי. הדבר כולל שינויים משמעותיים באורח החיים ולא מעט ויתורים, שלא בטוח שמתאימים לכל אחד ואחת. מדוע?
קודם כל גוף חטוב הוא פקטור של גנטיקה טובה. למעשה לגנטיקה שקיבלנו בתורשה השפעה של 25% על מראה הגוף שלנו. אמנם את הגנטיקה לא ניתן לשנות (עדיין), אך את אורח החיים - דווקא כן. אך גם כאן חשוב להבין שהדבר לא פשוט כמו שהוא נשמע.
גוף חטוב מאופיין במסת שומן נמוכה במיוחד ומסת שריר ו/או טונוס שריר גבוהים באופן יחסי. על מנת להביא לשינוי בגופנו עלינו להביא להפחתת אחוז השומן בגוף מתחת לממוצע, להעלות את מסת השריר, לדאוג לשתיית נוזלים מספקת מדי יום, להיפרד מג'אנק פוד, לבצע 4 אימונים בשבוע ועוד. זוהי משימה לא קלה כלל וכלל. בנוסף, למרדף אחר גוף חטוב יש גם כמה השפעות שליליות נוספות. הנה הן לפניכם.

אובססיה

העיסוק באוכל הופך למרכז החיים על חשבון דברים אחרים חשובים אחרים. במקרים כאלה מתפתחת אובססיה בכל הקשור להכנת אוכל, אופן אכילתו, העיתוי שבו אוכלים ועוד - תופעה מוכרת שעשויה להתבטא בהגעה עם אוכל למסעדה או למקומות בילוי אחרים. הפתרון: קביעת מסגרת מסודרת של אכילה על פני כל היום ובשעות מוגדרות מראש והכנת מנות מותאמות מראש. כמו כן יש לקחת בחשבון שאין שום בעיה גם בבתי קפה/מסעדות - פשוט צריך לתכנן מראש מה אוכלים ואיפה.

הפרעות אכילה

הופעה של הפרעות אכילה שונות אפשרית בתהליך של חיטוב הגוף, כאשר במצבים קיצוניים ניתן לצפות להופעת מקרים של אנורקסיה, בולימיה ועוד. זאת בגלל השינוי הדרסטי (בחלק מהמקרים) של התפריט התזונתי וההשפעה הפסיכולוגית הנלווית לתהליך. במקרים כאלה יש להיעזר בדחיפות באיש מקצוע בתחום הנפש לטיפול בבעיה. בנוסף, חשוב לעקוב באופן תמידי אחר משקל הגוף וההיקפים שייתכן שאינם יורדים, או לחילופין – עולים, ולכן מצביעים על החמרה בבעיה.
3 צפייה בגלריה
אנורקסיה הפרעות אכילה אנורקטית אנורקטי
אנורקסיה הפרעות אכילה אנורקטית אנורקטי
אנורקסיה
(צילום: shutterstock)

תסכול הנובע מאי הגעה ליעד

אי הגעה ליעד שנקבע יכולה לנבוע מסיבות שונות: משקל הגוף, היקפים, אחוז השומן, מסת השריר ועוד. הדבר עשוי לגרום לתסכול ברמות שונות ולהשפיע על איכות החיים. הפתרון: קביעת יעד ראשוני קל להשגה באופן יחסי. לדוגמא, אישה בת 45 עם 35% שומן ששמה לה כיעד להגיע תוך 3 חודשים ל-30% שומן, ובהמשך לקבוע יעד קל להשגה נוסף.
3 צפייה בגלריה
כשהרצון להתאמן יוצא מכלל שליטה
כשהרצון להתאמן יוצא מכלל שליטה
כשהרצון להתאמן יוצא מכלל שליטה

התמכרות לפעילות גופנית

מדובר על התמכרות שלילית המביאה למצב שבו חייבים להתאמן או לאכול לפי שעה מדויקת ביומן, כאשר במידה ולא עומדים בזמנים יש לכך השפעה שלילית גדולה על מצב הרוח. במקרים רבים אותו מכור לפעילות גופנית עשוי להתאמן במצבים שבהם הוא חולה או אינו מרגיש בטוב, או לוותר על אירועים מסוגים שונים בשל הדחף הגבוה להתאמן.
הפתרון: בניית תכנית אימון אפקטיבית הכוללת 6-7 שעות אימונים לכל היותר בשבוע, עם חלוקה מושכלת של הפעילות האירובית לעומת האנאירובית (אימוני כוח). אפשר להסתפק אפילו ב-23-30 דקות פעילות אירובית מדי יום או מספר פעמים בשבוע. כך יהיה זמן רב יותר במהלך השבוע.
הכותבים: ד"ר איתי זיו, מנהל קורסי הכשרה מתקדמים במכללה האקדמית בווינגייט, ומורן נחמני, פיזיולוג מאמץ ותזונאי קליני, ובעלים של המרכז האישי לכושר ותזונה חיפה