תלמידי כיתה ח' בתיכון אמית איתן במעלה אדומים קיבלו שיעור לחיים, אחרי שדיון שהתפתח בכיתה הביא להחלטת המחנך שלהם לתרום כליה בחופשת הקיץ. המחנך, אביעד בן חמו, העביר שיעור בנושא הלכה ורפואה, שעסק בין היתר בסוגיית תרומת איברים מאדם חי. "התלמידים קראו טקסט של תורם כליה וקיבלו משימות, ולבסוף התבקשו לכתוב טיעון בשאלה, האם היו תורמים כליה לאדם זר", הוא משחזר. "אחרי השיעור גם אני חשבתי על זה, ותהיתי אם גם אני יכול לתרום כליה. קראתי על ארגון 'מתנת חיים' והתחלתי להתעניין בתהליך".
קראו עוד:
אחרי שאזר אומץ לעשות את הטלפון הראשון לארגון, חקר את הנושא וביצע בדיקות דם ראשוניות - החליט לעצור. "הדהדה בי המחשבה למה להיכנס למיטה חולה", הוא מספר בגילוי לב. "ביקשתי להתייעץ וזכיתי להיפגש עם הרב ישעיהו הבר זצ"ל, מייסד 'מתנת חיים'. הוא סיפר לי את סיפורו האישי, הסביר על הניתוח וענה על השאלות שלי. כשיצאתי מהפגישה, היה לי ברור שאני ממשיך בתהליך. לקח הרבה זמן עד שמצאו את הנתרם המתאים, ויכולתי להתחרט. הכול נעשה מתוך התחשבות ורגישות".
השלב הבא היה תרומת הכליה של בן חמו וקליטתה בהצלחה בגוף הנתרם. "המסע הזה לימד אותי על עצמי כל כך הרבה", הוא מספר. "אם נחשוב על כל שיעור, כנראה נוכל להגיע גם למסקנות על עצמנו. השיעורים שאנו מעבירים הם לא רק לתלמידים שלנו אלא גם לעצמנו. כשחזרתי הביתה להתאוששות, כתבתי לצוות: 'חזרתי חסר בגוף אך שלם בלב ובנפש'. כך הרגשתי אז, וכך, ואפילו יותר, אני מרגיש היום. שנזכה תמיד להיות בצד הנותן".
1 צפייה בגלריה
אביעד בן חמו אביעד בן-חמו
אביעד בן חמו אביעד בן-חמו
אביעד בן חמו. "הכול נעשה מתוך התחשבות ורגישות"
(צילום: עמית שאבי)
דניאל בארי, מנהל אמית איתן במעלה אדומים, התרגש מהסיפור וערך לאביעד מסיבה יחד עם כל צוות בית הספר לאחר שהתהליך עבר בשלום. "אביעד הוא מורה מצוין שרואה כל תלמיד וקשוב לו, אבל מעבר לכך הוא אדם יוצא מהכלל, המבקש לעשות טוב בעולם. זו זכות לשבת לידו בחדר המורים - גם אנחנו זכינו וגם תלמידיו", אמר בארי.
"כשחזרתי הביתה להתאוששות, כתבתי לצוות: 'חזרתי חסר בגוף אך שלם בלב ובנפש'. כך הרגשתי אז, וכך, ואפילו יותר, אני מרגיש היום. שנזכה תמיד להיות בצד הנותן"
עכשיו המורה מתאושש ומתכונן לחזור לכיתה בשנת הלימודים הקרובה. ד"ר אמנון אלדר, מנכ"ל רשת אמית, מספר כי רק בשנים האחרונות 12 מורים ומנהלים ברשת החליטו להיכנס לתהליך ותרמו כליה. "אביעד וחבריו המחנכים שהחליטו לעשות מעשה כה נאצל, הם דמויות מופת לתלמידים", הוא אומר, "סמל לנתינה ולעזרה לזולת, שהדוגמה האישית שלהם היא השיעור המשמעותי ביותר שיכול להיות".