תרומת הכליה שהצילה את חיי חבר הכנסת: מליאת הכנסת אינה משמשת בדרך כלל כבמה לסיפורים אישיים על בעיות בריאותיות של הח"כים, אבל ח"כ משה ארבל (ש"ס) החליט השבוע לנהוג בניגוד למקובל, ומעל דוכן הנואמים פירט את התהליך הרפואי שעבר עליו בחודשיים האחרונים: הוא ביקש לתרום כליה, ובמהלך הבדיקות המקדימות התגלה בגופו גידול סרטני, שבתוך זמן קצר הוסר בניתוח.
קראו עוד:
"אני מבקש לנצל את דמדומי המליאה כדי לומר תודה לבורא עולם", אמר ארבל - ובתום דבריו זכה לברכות חמות מצד ח"כים רבים מכל קצות הקשת הפוליטיות. ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן), שכיהן כיו"ר באותה ישיבה, אמר לו: "אנחנו מודים לך על הדברים, ח"כ ארבל, ומאחלים לך בעיקר בריאות שלמה וטובה".
1 צפייה בגלריה
משה ארבל בריאיון לאולפן ynet
משה ארבל בריאיון לאולפן ynet
ח"כ משה ארבל. "במקרים כאלה הקואליציה והאופוזיציה מתאחדות, וזה מחמם את הלב"
(צילום: הדר יואביאן)

"לא רציתי פרוטקציה"

הרצון של ח"כ ארבל (39) היה לבצע תרומת כליה אלטרואיסטית - כלומר, לא לאדם מסוים שהוא מכיר ושזקוק לכך. "יש לי לא מעט חברים בני גילי שעשו את זה והרגישו נהדר אחר כך", הוא אומר. "ידעתי שגם שר התרבות, חילי טרופר, תרם כליה והרגיש מצוין. אני לקראת גיל 40, וחשבתי שזה מהלך משמעותי שיכול להציל חיי אדם.
"לא המתנתי לתהליך מסודר, ולפני כחודשיים התחלתי בתהליך הבדיקות באופן עצמאי. פניתי לרופא המשפחה שלי, ששלח אותי לאולטרסאונד כליות. אחרי הבדיקה הוא התקשר אלי ואמר שיש ממצא שלא מוצא חן בעיניו, ושהוא רוצה שאעבור CT כליות. בבדיקה הזאת התגלה ממצא שנחשד כגידול. התייעצתי עם מספר רופאים אורולוגיים, בהם ד"ר אנדריי נדו מבילינסון, והוחלט על ניתוח.
"יש לי לא מעט חברים בני גילי שעשו את זה והרגישו נהדר אחר כך. ידעתי שגם השר חילי טרופר תרם כליה והרגיש מצוין. אני לקראת גיל 40, וחשבתי שזה מהלך משמעותי שיכול להציל חיי אדם"
"בתחילת יולי ניתח אותי ד"ר נדו במדיקל סנטר בהרצליה. ברפואה הציבורית היה תור ארוך, ולא רציתי להשתמש בפרוטקציה, אז בחרתי לעבור את הניתוח בבית חולים פרטי. הניתוח היה זעיר פולשני ובוצע באמצעות רובוט, והגידול הוסר".
ביום הניתוח הוציא ח"כ ארבל הודעה לתקשורת על כך, והתרגש מאוד כאשר יו"ר הכנסת, ח"כ מיקי לוי, פרסם בתגובה ציוץ שבו איחל לו החלמה מהירה ובירך אותו על המצווה שביקש לעשות. מאז הוא הספיק לחזור לשגרה מלאה, שמופרת רק על ידי הברכות שהוא מקבל מעמיתיו מכל המפלגות.
"יש לי אמנם חילוקי דעות עם ח"כים רבים, אבל באופן אישי אין לי יחסי איבה עם אף אחד מהם", הוא אומר. "לכן, לא הופתעתי מהתגובות. הרי לפני הכול, אנחנו בני אדם. במקרים כאלה הקואליציה והאופוזיציה מתאחדות, וזה מחמם את הלב".
בסופו של דבר, ח"כ ארבל לא תרם כליה בשל מצבו הרפואי, אבל "הרצון לתרום הציל את חיי", הוא אומר.