החיסון לקורונה של אסטרהזניקה - כבר כאן: ביום חמישי האחרון החלו קופות החולים הישראליות להעניק חיסונים נגד קורונה של יצרנית התרופות הבריטית-שוודית. חיסונים אלו ניתנים למטופלים שאינם יכולים לקבל את החיסונים של פייזר ומודרנה. אוהד גולדברג, מנכ"ל הסניף הישראלי של אסטרהזניקה, התראיין היום (א') לאולפן ynet ואמר שהחברה סיפקה עד כה מעל למיליארד מנות חיסונים כנגד קורונה בכל העולם.
קראו עוד:
לשאלה למה החברה מתחילה לחסן בישראל רק עכשיו, השיב גולדברג: "הייתה לנו רשימת המתנה ארוכה, ואסטרהזניקה לא יכלה לספק לישראל חיסונים בעבר, ולכן טוב עשתה ישראל שחיסנה בפייזר".
1 צפייה בגלריה
אסטרהזניקה חיסון קורונה מתחסנים
אסטרהזניקה חיסון קורונה מתחסנים
החיסון של אסטרהזניקה. שתי מנות - בינתיים בלי בוסטר
(צילום: shutterstock)
לדבריו, גם החיסון של אסטרהזניקה מבוסס על שתי מנות, אבל השיטה היא שונה. "אצלנו משתמשים בווירוס מוחלש, בעוד החיסונים של פייזר ומודרנה מתבססים על טכנולוגיית mRNA", אמר. "הטכנולוגיה של אסטרהזניקה יותר ותיקה ומוכרת. כרגע אנחנו לא נותנים בוסטר. הנתונים שאנחנו רואים, מאוד מבטיחים. בשבוע שעבר פורסם מחקר עולמי שהראה יעילות של 91% במניעת מחלה קשה ותמותה מול זן דלתא.
"החיסון הזה נפוץ בכל העולם, כולל קנדה, יפן, אוסטרליה ומדינות האיחוד האירופי. יש מקומות שבהם מתחסנים רק באסטרהזניקה. יש כאלו שהחיסון שלנו תופס 50% מסך החיסונים. אנחנו מייצרים 400 מיליון חיסונים בחודש. זה קצב טוב, אבל אנחנו עדיין לא קרובים אפילו לכמות החיסונים הנדרשת בעולם".
לשאלה אם יש תופעות לוואי אחרי קבלת החיסון, השיב: "יש תופעות לוואי כמו עם כל החיסונים האחרים, אבל הן מינוריות וניתנות לטיפול. הרווח הוא חד-משמעית יותר גדול מהסיכון שבתופעות הלוואי. בתחילת המגפה היו ארגוני בריאות שעשו בירורים לגבי החיסון שלנו, אבל כולם חזרו להשתמש בו, וזה רק תופס תאוצה. בישראל החיסון שלנו ניתן לאנשים שאסור להם לקחת חיסונים המבוססים על mRNA: אלו שמוגדרים כמנועי חיסון, או כאלו שנמנעים מלקבל את החיסונים האחרים מסיבות שונות.
"קיבלנו המון פניות בחודשים האחרונים. שאלו אותנו, 'איפה החיסון שלכם? למה הוא לא בארץ?'. אני שמח שעכשיו הוא בארץ. לדעתי, לא צריך לחשוש משום טכנולוגיה, אבל חשוב שגם החיסון שלנו פה כהשלמת ארסנל החיסונים".
"החיסון הזה נפוץ בכל העולם, כולל קנדה, יפן, אוסטרליה ומדינות האיחוד האירופי. יש מקומות שבהם מתחסנים רק באסטרהזניקה. יש כאלו שהחיסון שלנו תופס 50% מסך החיסונים. אנחנו מייצרים 400 מיליון חיסונים בחודש"
גולדברג הדגיש שאסטרהזניקה לא מרוויחה כסף מהחיסונים האלו. "זו שליחות עולמית שנועדה להביא מזור לעולם", אמר, "וזה גורם לי גאווה גדולה ברמה האישית".
לשאלה, מתי לדעתו יגיע סוף המגפה, השיב: "אני חושב שהחיסונים הם רק חלק מהסיפור. אנחנו עובדים גם על תרופות, נוגדנים, שזו השלמה מתבקשת. לאסטרהזניקה יש נוגדנים שמטפלים במניעת המחלה ושמיועדים לאנשים שהמערכת החיסונית שלהם לא מגיבה טוב לחיסונים. הנוגדנים האלו, שנמצאים בהליכי אישור סופיים, יוכלו להשלים את התמונה, כי חיסונים בלבד לא יעזרו. יש לנו קוקטייל נוגדנים עבור מושתלים וחולים אונקולוגיים, והוא הוכיח את עצמו בצורה מאוד טובה. אנחנו מקיימים שיחות על הבאתו לישראל".
בהמשך הריאיון סיפר גולדברג שאסטרהזניקה גם מבקשת להשקיע במעבדת חדשנות בישראל, שתעסוק בפיתוח תרופות שיתבססו על בינה מלאכותית.