כמה מאות מפגינים ממטה המאבק המשותף של "החלוקים הלבנים" ו"אין בריאות נפש בלי דמוקרטיה", פתחו הבוקר (ג') את יום שביתת הרופאים במחאה מול בית ההסתדרות בתל אביב ומשם יצאו בתהלוכה עד למוזיאון תל-אביב, שם התקיימה ישיבה של ארגוני המוחים במערכת הבריאות. אבל מתברר שבתוך קהילת הרופאות והרופאים לא כולם שבעי רצון מהמהלך. באחד המסדרונות בבית החולים רמב"ם בחיפה פגשנו את ד"ר בלה סמולין, פנימאית בכירה ומנהלת היחידה הפליאטיבית, שמתנגדת לשביתה והחליטה לעבוד כרגיל: "אני שלמה עם ההחלטה שלי כי אסור לערב פוליטיקה ברפואה".
בצהריים הורה בית הדין האזורי לעבודה בבת ים לשוב מיד לעבודה, ובכך הביא את השביתה לסיומה, "אנו סבורים כי שביתה מחאה בת שעתיים יש בה כדי לממש את זכות המחאה, אולם לא מעבר לכך", פסק בית הדין בצמטרה "לצמצם ככל האפשר את הפגיעה במטופלים ובחולים". ההסתדרות הרפואית אומרת מנגד כי זה לא סוף דבר, וכי בכוונתה להמשיך להיאבק בביטול עילת הסבירות ש"מהווה סכנה אמיתית ומוחשית למערכת הבריאות ולצוותי הרפואה".
ד"ר בלה סמולין: "במחאה הנוכחית אני מרגישה, שכל הפרות הקדושות נשחטות אחת אחרי השנייה ובעצם המטרה הנעלה - מלחמה עבור הדמוקרטיה והכול - זה בעצם התירוץ לכל דבר"
קראו עוד:
החלטת בית הדין לא שינתה במאום את מצבם של המטופלים, משום שהמכונים ומרפאות החוץ נותרו סגורים והתורים בוטלו. כך בוטלו גם הניתוחים שנקבעו מראש. "אי אפשר להפוך את הרפואה לנשק פוליטי", הסבירה ד"ר סמולין מרמב"ם, "כמי שבאה מבריה"מ לשעבר, בת להורים שלימדו אותה לא להקשיב לפרופגנדה ולחשוב עצמאית, אני חושבת שהשביתה אינה מוצדקת. הוריי תמיד אמרו לי: 'המטרה לא מקדשת את האמצעים'. כי בעצם הסלוגן הבולשביקי תמיד היה: 'המטרה מקדשת את האמצעים'. וזה מה שאני מרגישה במחאה הנוכחית, שכל הפרות הקדושות נשחטות אחת אחרי השנייה ובעצם המטרה הנעלה - מלחמה עבור הדמוקרטיה והכול - זה בעצם התירוץ לכל דבר".
9 צפייה בגלריה
דר בלה סמולין
דר בלה סמולין
דר בלה סמולין. " אסור לערב פוליטיקה ברפואה"
(צילום: גיל נחושתן)
העמיתים שלך ניסו לשכנע אותך להצטרף לשביתה? "אני לא בעד ולא נגד הרפורמה. אני פשוט מפחדת מהדרך שמארגני המחאה נוקטים בה. הדרך הזאת מזכירה לי נורא את דרך הפעולה הבולשביקית, והיום אני ממש מפחדת מדיקטטורה שתבוא בעצם מהצד השני".
כמו בתי חולים אחרים, גם ברמב"ם, המרכז הרפואי הגדול בצפון, עבדו היום הרופאים במתכונת שבת. במכונים ובמחלקות לא חזינו בתורים של חולים כעוסים, אולי בשל ההודעות המוקדמות שקיבלו מטופלים על ביטול התור כבר אתמול, מי באמצעות הודעה ישירה מבית החולים ומי שהבין זאת מהפרסומים באמצעי התקשורת.
"אנו עושים זאת עם החרגה מאוד משמעותית של מכונים, מחלקות וניתוחים שקשורים להצלת חיים או למצבים דחופים ומסכני חיים, גם אם זה לא סיכון חיים מיידי", הסבירה ד"ר אירית מרטיק, מנהלת השירות לפסיכיאטריה דחופה ויו"ר ועד הרופאים ברמב"ם.
9 צפייה בגלריה
דר אירית מרטיק
דר אירית מרטיק
"אנחנו לא מנסים לפגוע במטופלים". ד"ר אירית מרטיק
(צילום: גיל נחושתן)
"אותה החרגה כוללת גם טיפול בחולים אונקולוגיים, חולי דיאליזה, מכוני לב, מכוני גסטרו - מתוך הבנה שאנחנו לא מנסים לפגוע במטופלים. מה שאנחנו באמת רוצים זה שאנשים יבינו שלביטול עילת הסבירות יש משמעות מאוד גדולה על החיים שלהם גם כאנשי צוות וגם כמטופלים".
פרופ' יהודה אולמן: "מה שעבר אתמול בכנסת יגרום לזה שאפשר יהיה להחליט, כמו שכבר מנסים לעשות, להוריד את רמת הרפואה, לפגוע בסל הבריאות. אנחנו נוכל לתת רפואה פחות טובה לפחות אנשים וייפגעו האנשים החלשים"
אתם שומעים את הביקורת על כך שאתם נכנסים לנושא שאינו קשור אליכם באופן ישיר? "הנושא הזה קשור אלינו באופן ישיר. לא הנושא המשפטי, וגם לא הפרוטקשן או בר הסלטים שאמרו עלינו. הנושא הוא מה המשמעות של ביטול עילת הסבירות על עולם הרפואה, על המטופלים ועל הצוות הרפואי. והמשמעות היא מאוד-מאוד גדולה. לכן אנחנו גאים בהסתדרות הרפואית שהייתה הגוף המקצועי היחיד שנקט עמדה ואמר שביטול עילת הסבירות יש לו משמעות מאוד מאוד גדולה על רווחת החולים ועל רווחת אנשי הצוות הרפואי והפרא-רפואי. חבל לי שאחרים לא נקטו עמדה".
פרופ' יהודה אולמן, מנהל האגף הכירורגי ברמב"ם וחבר ועד הרופאים, מספר כי המחלוקת באשר לכל נושא הרפורמה המשפטית, כן או לא, כמו בכל משפחה ומקום עבודה, אינה פוסחת על הרופאים. "נושא השביתה לא עבר לנו בקלות", מסביר פרופ' אולמן. "היו הרבה מחלוקות, גם במסגרת הארצית וגם במסגרת המקומית ובוועד הרופאים. אנחנו מונים 12 חברים בוועד ולפחות שניים התנגדו לקיום השביתה. הם מקבלים עליהם את דין התנועה, אבל הם מתנגדים.
9 צפייה בגלריה
פרופ יהודה אולמן
פרופ יהודה אולמן
שתי חברות ועד פרצו בבכי. פרופ' יהודה אולמן
(צילום: גיל נחושתן)
"יש הרבה אמוציות בתוך זה. הבוקר שתי חברות ועד פרצו בבכי בסוף הישיבה שקיימנו, כי זה מאוד קשה. השיסוי, זה שאנחנו צריכים לפגוע בחולים, כביכול בשביל משהו פוליטי, אבל זה לא משהו פוליטי - משום שאנחנו בעצם רוצים להגן על המטופלים שלנו".
כך למשל, בתום ישיבה מעט מתוחה מוקדם הבוקר, שבה יו"ר ועד הרופאים של רמב"ם ד"ר מרטיק, מסרה להנהלת רמב"ם אילו שירותים יושבתו לחלוטין בבית החולים בהנחיית ההסתדרות הרפואית, היא פרצה בבכי. מנהל רמב"ם פרופ' מיכאל הלברטל חיבק אותה וחיזק אותה.
9 צפייה בגלריה
פרופ' מיכאל הלברטל מחבק את ד"ר אירית מרטיק
פרופ' מיכאל הלברטל מחבק את ד"ר אירית מרטיק
פרופ' מיכאל הלברטל חיבק את ד"ר אירית מרטיק
באיזה אופן יפגע ביטול עילת הסבירות בחולים? "מה שעבר אתמול בכנסת יגרום לזה שאפשר יהיה להחליט, כמו שכבר מנסים לעשות, להוריד את רמת הרפואה, לפגוע בסל הבריאות. אנחנו נוכל לתת רפואה פחות טובה לפחות אנשים וייפגעו האנשים החלשים. למעשה, אנחנו עושים את השביתה הזאת ואנחנו יוצאים להפגנות וכן הלאה רק למען המטופלים שלנו. אין פה עניין של שכר שלנו".
9 צפייה בגלריה
רוני בן משה מאושפזת
רוני בן משה מאושפזת
"זה פוגע בכולם". רוני בן משה, מאושפזת ברמב"ם
(צילום: גיל נחושתן)
באחד מחדרי האשפוז, פגשנו את רוני בן משה, בת 17 מקריית ביאליק, שנמצאת בחופשת הקיץ לפני כיתה י"ב. "התעוררתי מהניתוח שעברתי אתמול ולא ידעתי בכלל שיש שביתה של הרופאים", מספרת בן משה, "הם מתנהגים לגמרי רגיל. כל דבר שיש לי הם באים מיד. כולם נחמדים ועוזרים לי. אני מקווה שיפתרו את זה ומהר, כי זה פוגע בכולם. בחולים ובהרבה אנשים שמחכים לניתוח שלהם וכעת ביטלו להם וזה נורא".

רילוקיישן לרופאים? שוקלים את זה

ד"ר עפרי דון טופילד, רופאת משפחה במכבי, שהפגינה בתל אביב התייחסה להתארגנויות הרופאים ששוקלים הגירה בעקבות המהפכה המשפטית. "היו קבוצות כאלה גם קודם, אבל אתמול זה פשוט היה פיצוץ – מאות רופאים הצטרפו תוך שעתיים. אנחנו מערבבים פה החלטה מקצועית עם החלטה אישית והחלטה אתית - כמו רופאה שיש לה ילד להט"ב, לצורך העניין. כל אחד עושה את החשבון של עצמו וגם אני שוקלת את זה. ברור שזה לא ה-פתרון. אני נצר לאנשים שברחו לכאן, הסבים שלי הקימו את המדינה".
עוד אמרה בשיחה עם ynet: "ביטול עילת הסבירות יאפשר לקבל החלטות מאוד לא סבירות או לא סבירות באופן קיצוני במקצוע שלנו, והדבר ישפיע עלינו מקצועית, ישפיע על היכולת שלנו לתת רפואה טובה, צודקת ושוויונית במדינת ישראל בהתאם לחוק בריאות ממלכתי, וישפיע על כל אחד מאיתנו מבחינת החלטות אתיות".
בין רופאים שתומכים ובין אלו שמתנגדים לשביתה במחאה על ביטול עילת הסבירות - היו מי שנפגעו מביטול התורים. למרות ההודעות המוקדמות, מאות מטופלים הגיעו אל בתי החולים ברחבי הארץ וגילו שהניתוח, הטיפול את הביקורת שנקבעה להם, חודשים ארוכים לפני כן - פשוט בוטלו.
9 צפייה בגלריה
אשר אילוביץ' ובנו
אשר אילוביץ' ובנו
"איך הגענו למצב שרפואה ציבורית מונעת טיפול רפואי?". אשר אילוביץ' ובנו לביא
(צילום: יאיר קראוס)
אל בית החולים שניידר בפתח תקווה הגיעו אשר ורבקה אילוביץ', שליוו את בנם בן השמונה לטיפול מורכב תחת הרדמה מלאה, אחרי צום של שעות. "הגענו למחלקת ריאות אחרי שלקחנו יום חופש ונערכנו נפשית עם לביא, הבן המתוק שלנו, שיש לו צרכים מיוחדים. המזכירות התנצלו והסבירו שהטיפול מבוטל בגלל השביתה ואמרו לנו כי הנהלת בית החולים אסרה עליהן להתקשר ולהודיע להורים שלא יגיעו ושהילדים לא צריכים להיות בצום", סיפר האב.
"אתמול לפנות ערב עוד התקשרנו לוודא שהטיפול בחדר הניתוח מתקיים ואמרו לנו להגיע. אני רוצה שהרופא שלו יסתכל לי בעיניים ויגיד לי - למה הבן שלי צריך לשלם על המחאה הפוליטית שלהם? איך המעשה שלו מציל את הבן שלי? אני רוצה לראות אותו משבית את המרפאה הפרטית שלו - הרי ברור שלא יעשה זאת. איך הגענו למצב שרפואה ציבורית מונעת טיפול רפואי? ישבתי עם אשתי בלובי בית החולים, על סף דמעות, עד לאן הם עוד יגיעו?".
מבית החולים נמסר בתגובה: "אנו מצרים על הפגיעה במשפחה וביתר מטופלינו ונעשה כל מאמץ על מנת לתאם תורים חלופיים בהקדם האפשרי. מרכז שניידר לרפואת ילדים פועל בהתאם להנחיות ההסתדרות הרפואית. לאור העובדה שההחלטה על השביתה התקבלה בשעת לילה מאוחרת, לא הספקנו לעדכן את כל ההורים.
"עם זאת, השירות הטלפוני שלנו נפתח מוקדם מהרגיל בבוקר, זאת על מנת לתת מענה להורים שיתקשרו לברר לגבי תורים. אנו עושים כמיטב יכולתנו בשעה קשה זו להמשיך ולהעניק לכל הילדים את הטיפול הטוב ביותר וכך נמשיך לפעול".

"אני בז לך ולקולגות השובתים שלך"

ד"ר מוטי בריל, ראש העיר ערד לשעבר, מהנדס גרעין בדימוס ותושב גן יבנה, תיאר את תחושותיו במכתב פתוח שהפנה לרופא בכיר בבית החולים בילינסון. "הבוקר, אחרי המתנה של שמונה חודשים, היית אמור לראות אותי ולטפל בי".
בריל סיפר כי הוא כואב ועצוב את ביטולו של הטיפול הרפואי שנדחה לסוף חודש פברואר 2024, אז זמן ההמתנה יגיע כבר ליותר משנה. "אני יודע שאם אתקשר לקליניקה שלך תשמח לקבל אותי כבר בימים הקרובים תמורת 1,300 ש"ח. אני בז לך ולקולגות השובתים שלך", כתב בריל בעמוד הפייסבוק שלו.
"איך ברפואה הציבורית מרשים לעצם לזלזל ככה בחיי אדם ובבריאות שלנו", אמר לנו א', שממתין מעל חצי שנה לטיפול רפואי בבית החולים בילינסון. "למה דעתם של בעלי החלוקים הלבנים חשובה יותר מהעמדה שלי על החקיקה הממשלתית? ברגע שהם לא מוכנים לטפל בחולים בגלל מאבק פוליטי, מה זה אומר על שיקול הדעת שלהם והאם אני יכול לסמוך עליהם?".
9 צפייה בגלריה
רופאים בכנס החירום של "החלוקים הלבנים" במוזיאון תל אביב
רופאים בכנס החירום של "החלוקים הלבנים" במוזיאון תל אביב
רופאים בכנס החירום של "החלוקים הלבנים" במוזיאון תל-אביב
(צילום: מוטי קמחי)
9 צפייה בגלריה
הפגנה רופאים בית ההסתדרות
הפגנה רופאים בית ההסתדרות
הפגנה הרופאים בבית ההסתדרות הבוקר
(צילום: טל שחר)

"להמתין חודשים? מי יודע אם אצליח"

אל מחלקת כלי דם בבית החולים בילינסון הגיע הבוקר מ'. לפני חודשים ספורים גילו הרופאים בגופו סרטן נדיר וקטלני, והשתילו לו "פורט" להזנה בטיפול ניסיוני כימותרפי שלא צלח. הבוקר הוא היה אמור לעבור ניתוח להסרתו. "הפורט מעיק עליי ומכאיב לי, אני כבר שבועות לא יכול לשכב או להזיז את הגוף בגללו. יש לי סרטן מפושט וקשה והגעתי הבוקר בצום ואחרי שהפסקתי לקחת מדללי דם לקראת הניתוח, אבל אמרו לי שאצטרך להמתין כעת כמה חודשים עד לתור פנוי. מי יודע אם אגיע למועד הזה".
קסם אלפסי, שהיתוח שלה בוטל: "נכון שבכל יום יש פה בישראל סיבה אחרת לשבות בגללה, אבל אני לא יודעת מה זו עילת הסבירות ולא מבינה מה הקשר בינה לבין בית החולים והניתוח שלי"
לדבריו, אף אחד מהמרפאה לא הודיע לו לא להגיע וכי הטיפול יבוטל. הוא חשב שבגלל שהוא חולה אונקולוגי, יגלו הרופאים רחמים והבנה וייעתרו לתת לו טיפול רפואי. "היפוקרטס מתהפך בקברו, זה פשוט לא הוגן מה שהם עושים", הוסיף מ'.
9 צפייה בגלריה
שביתת הרופאים
שביתת הרופאים
בתי החולים בשביתה, גם רמב"ם
(צילום: גיל נחושתן)
הוא מתנדב מזה עשרות שנים במרכז הרפואי שניידר הסמוך ובדרכו חזרה הביתה חלף בלובי בית החולים, ואומר שאת ששמע וראה לא ישכח: "המתינו שם הרבה ילדים והורים שהגיעו לטיפולים וניתוחים והתבשרו כי בשל החקיקה הרופאים שובתים ולא יתנו להם את הטיפולים, למרות שהמתינו חודשים ארוכים לתור שלהם במערכת הציבורית העמוסה. הצעקות והבכי שברו את ליבי".
מבית החולים בילינסון נמסר בתגובה לדברים: "מדובר בצנתר ורידי שנועד למתן טיפול תרופתי. פעולת הוצאת הצנתר בתום הטיפול הרפואי אינה דחופה ודחייתו אינה משפיעה על בריאות המטופל. עקב שביתת הרופאים ועל סמך הנחיות ההסתדרות הרפואית הפעולה נדחתה. מתוך הבנה ורגישות למצבו של המטופל ולצד העובדה שהשביתה הסתיימה, המטופל יעבור את ההליך היום".
קסם אלפסי, תושבת עכו, הייתה אמורה לעבור היום בצהריים ניתוח מיני-מעקף לקיצור קיבה בבית החולים בני ציון שבחיפה. "ראיתי בבוקר בחדשות שיש שביתה והתקשרתי לבית החולים, שם אמרו לי כי עוד לא יודעים מה יהיה בצהריים אבל בינתיים הכול כרגיל", סיפרה. "יצאתי לדרך ובכניסה לבית החולים קיבלתי טלפון שהניתוח מבוטל ויתאמו לי תור חדש. חיכיתי יותר מחצי שנה לניתוח אחרי שסיימתי את כל הבדיקות. אני לא מבינה למה הרופאים שובתים. נכון שבכל יום יש פה בישראל סיבה אחרת לשבות בגללה, אבל אני לא יודעת מה זו עילת הסבירות ולא מבינה מה הקשר בינה לבין בית החולים והניתוח שלי".
רופא בכיר, יו"ר ועד הרופאים מטעם הר"י באחד מבתי החולים, טען בתגובה להודעת ההשבתה של יו"ר ארגון הסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי: "זו שביתה שבינה לבין רפואה אין שום דבר", אך הסביר כי הוא נמנע מלהיחשף בשמו מחשש שיבולע לו. הוא סיפר כי בין הניתוחים שאינם נחשבים לדחופים ובוטלו, נכללים ניתוחים גינקולוגיים, ניתוחי עיניים, אף אוזן גרון, כריתות איברים ועוד.