לאחר שהושלמה חקיקת ביטול עילת הסבירות בכנסת, מעלים הרופאים הילוך במחאה. ההסתדרות הרפואית הודיעה על שביתה כללית היום (ג') במערכת הבריאות, אך החריגה את בתי החולים והמרפאות בירושלים שימשיכו לפעול כרגיל "לנוכח ריבוי אירועי המחאה בבירה". בכך הצטרפה לקריאת הרופאים ב"מאבק החלוקים הלבנים" ובארגון המתמחים "מרשם" לשביתה במחאה על המהפכה המשפטית.
שר הבריאות משה ארבל הורה לבקש מבית הדין לעבודה צווי מניעה נגד שביתת הרופאים. יצוין כי השביתה לא כוללת מקצועות בריאות אחרים כמו סיעוד, מכוני הדמיה, מקצועות השיקום ועוד.
שר הבריאות משה ארבל קיים דיון דחוף עם מנכ"ל משרדו משה בר סימן טוב בהשתתפות המשנה ליועצת המשפטית לממשלה עו"ד אביטל סמפולינסקי ונציגי פרקליטות המדינה. במסגרת הדיון הנחה שר הבריאות לפעול להגשת בקשה לצו מניעה לבית הדין לעבודה "כדי למנוע את השביתה הפראית שעליה הכריזה ההסתדרות הרפואית, בניגוד לחוק ולדיני העבודה, שביתה הפוגעת באלפי חולים וחולות ללא הצדקה", דברי השר.
עוד בנושא:
בהודעה שהופצה לרופאי בתי החולים, נאמר כי "הנהגת ההסתדרות הרפואית החליטה על שביתה כללית ל-24 שעות - עבודה במתכונת שבת. חדרי המיון יפעלו במתכונת רגילה". השביתה תכלול את בתי החולים הציבוריים והממשלתיים - של רשת כללית ובתי החולים האחרים. ואולם, בתי החולים של הדסה וכן שערי צדק בירושלים ימשיכו כאמור לפעול כרגיל בהנחיית ההסתדרות הרפואית.
כמו בשביתת האזהרה בשבוע שעבר, גם הפעם צפוי ששביתת הרופאים בקופות החולים מכבי ומאוחדת תהיה מצומצמת יותר - בגלל מבנה העסקת הרופאים כעצמאים. ממכבי נמסר כי היא "ממשיכה להפעיל את שירותיה כסדרם כל העת. אם יהיו שינויים במועדי התורים, החברים יקבלו על כך הודעה, וכן ניתן להתעדכן במדריך השירותים באתר מכבי ובאפליקציה". המשמעות היא שרופאים במכבי שירצו לשבות (על חשבונם), יעשו זאת והמטופלים אמורים לקבל הודעה. בכללית, לעומתן, ינהגו לפי הנחיות ההסתדרות הרפואית.

מי שובת ומי לא?

בהוראות שהפיצה ההסתדרות הרפואית לקראת השביתה, נכתב כי העבודה תתקיים במתכונת שבת. הכוננים יגיעו לעבודה מהשעה 07:00, ואילו הרופאים האחרים ייעדרו. גם סטז'רים ישבתו, למעט סטז'רים שייקראו לתגבר.
חדרי המיון בכל בתי החולים וכן בתי החולים בירושלים (שערי צדק, הדסה, כפר שאול, איתנים) וכן מרפאות הקהילה במחוז ירושלים הוחרגו מהשביתה ויפעלו כרגיל נוכח מספרם הרב של האנשים באזור ירושלים ונוכח המצב המורכב. "אם מצא הרופא כי הטיפול במטופל הוא דחוף, חייב הרופא לטפל בו. כל מטופל המגיע לחדר מיון זכאי להיבדק על ידי רופא, המשך הטיפול יהא על פי שיקול דעתו של הרופא בחדר מיון".
2 צפייה בגלריה
כנס חירום של הסתדרות הרופאים בבנייני האומה
כנס חירום של הסתדרות הרופאים בבנייני האומה
כנס החירום של ההסתדרות הרפואית שלשום
(צילום: עמית שאבי)
במקרה שמסיבות כלשהן לא ניתן להעניק טיפול מסוים במסגרת מוסד רפואי אחד, יש להפנות את המטופל להמשך טיפול במוסד רפואי אחר. פרוצדורות וניתוחים יופנו לוועדות החריגים. בכל מרפאה ראשונית בקהילה יהיה רופא תורן. בכל מרפאה גדולה (ערים של יותר מ-10,000 תושבים) יהיו שני רופאים תורנים.
מהמרכז הרפואי לגליל בנהריה נמסר כי שכל הזימונים למרפאות החוץ ולניתוחים המתוכננים - מבוטלים. "העבודה תהיה במתכונת שבת, כאשר חדר המיון יפעל במתכונת רגילה. כמו כן יתקיימו בדיקות הדמיה כרגיל (C.T ו-M.R.I), למעט בדיקות בהרדמה. טיפולי החירום יפעלו כרגיל (מחלקות טיפול נמרץ, חדרי מיון, חדרי לידה, פגייה, יחידה להפריה חוץ גופית וטיפולים אונקולוגיים). מהשעה 06:00 בבוקר מפעיל בית החולים מוקד מיוחד לשאלות ובירורים, בטלפון: 04-9107414.

פרופ' חגי לוין: "לממש את שבועת הרופא"

יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי אמר כי " ערב תשעה באב, מדינת ישראל שועטת למרבה הצער לקרע שספק אם ניתן יהיה לאחותו. ההסתדרות הרפואית חזרה והתריעה בפני כל, כי לנוסח קיצוני של התיקון לחוק יסוד השפיטה בקשר לביטול עילת הסבירות תהיינה השלכות קשות על מערכת הבריאות, על המטופלים ועל הרופאים. למרות שתלינו תקוות בכך שהתיקון לחוק ירוכך, תקוותינו נגוזה".
פרופ' חגי הזכיר כי ההסתדרות הרפואית דרשה שבמסגרת ניסיונות הפשרה יוסכם כי עילת הסבירות תמשיך לחול על החלטות מקצועיות ועל מינויים מקצועיים שנמצאים בסמכותו של שר הבריאות, "אולם כאמור הקואליציה התעקשה לאשר היום את ביטול עילת הסבירות במתכונתה הרחבה והמסוכנת. על רקע הדברים האמורים, ובצער רב, אנו נאלצים להודיע על שביתה כללית במערכת הבריאות".
יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופ' חגי לוין, אומר בעקבות הודעת ההשבתה: "נמשיך להיאבק, להיות עם חופשי בארצנו. הממשלה עשתה היום איום ממשי שפוגע בבריאות הציבור. לשר הבריאות יש סמכויות אדירות, ועכשיו הוא יכול למנות למערכת הבריאות את מי שהוא רוצה. הממשלה הרי הודיעה שזו רק יריית הפתיחה. היא רוצה לשלוט בנו בכל הדברים שבמדינה הזו. כוח מוחלט משחית".
עוד אמר: "אין לנו הגנות אחרות מפני הממשלה. בלי עילת הסבירות, אין לנו איך להגן על בריאות הציבור. הנה, למשל בחוק המשקאות הממותקים שבוטל, נגד כל ההמלצות. אנחנו צריכים לממש את שבועת הרופא. זו חובתנו, גם אם זה אומר פגיעה חלקית במערכת הבריאות".
נזכיר כי ההסתדרות הרפואית הכריזה שלשום על סכסוך עבודה לקראת אפשרות של השבתת המערכת. צעד זה הוכרז בכנס חירום שקיימה הנהגת ההסתדרות הרפואית בבנייני האומה בירושלים, לאחר שבשבוע שעבר היא השביתה לשעתיים את מערכת הבריאות כצעד של אזהרה. בעיצומו של הכנס שנערך בהשתתפות כ-2,500 רופאות ורופאים, קמו רבים מהנוכחים עם דגלים ודרשו לפתוח בשביתה. המוחים הרבים הגיעו מכלל מקצועות הבריאות, כולל פסיכולוגים, מרפאים בעיסוק ועוד.
פרופ' חגי לוין: "אין לנו הגנות אחרות מפני הממשלה. בלי עילת הסבירות, אין לנו איך להגן על בריאות הציבור. הנה, למשל בחוק המשקאות הממותקים שבוטל, נגד כל ההמלצות. אנחנו צריכים לממש את שבועת הרופא. זו חובתנו, גם אם זה אומר פגיעה חלקית במערכת הבריאות"
בהודעת "החלוקים הלבנים" שהופצה לרופאים בקבוצות הוואטסאפ, נכתב: "הממשלה הדורסנית, האטומה, המשיחית והגזענית מעבירה ברגעים אלו את ההפיכה המשטרית. ביום הראשון לדיקטטורה, שובתים! עבודה במתכונת חירום. משאירים תורנים וכוננים. לא נפקיר את המטופלים, לא נפקיר את מערכת הבריאות ולא נפקיר את המדינה! שביתה! שביתה! שביתה!".
2 צפייה בגלריה
כנס חירום של הסתדרות הרופאים בבנייני האומה
כנס חירום של הסתדרות הרופאים בבנייני האומה
"לא נוותר עד שתבוטל החקיקה". כנס החירום של ההסתדרות הרפואית
( צילום: עמית שאבי)
יו"ר ארגון המתמחים מרשם ד"ר ריי ביטון אמרה: "כארגון חברתי לא נוכל לעמוד מנגד אל מול פגיעה שכזו בנו הרופאות והרופאים ובמטופלים שלנו. זו הסיבה שקראנו למתמחות והמתמחים להצטרף להתארגנות החלוקים הלבנים ולעבוד במתכונת חירום. לשמחתנו ההסתדרות הרפואית הצטרפה גם היא לקריאה להשבתה.
ד"ר ריי ביטון מדברת לאחר פגישת המתמחים עם ניצן הורוביץד"ר ריי ביטוןצילום: גיל יוחנן

"צמצום עילת הסבירות, וביטולה בפועל, עלולה להוביל לפגיעה קשה במקצוע שלנו, בזכויות שלנו ובאיכות הרפואה והזכות לשיויון שנוכל להעניק למטופלים שלנו. התוכנית להמשך החקיקה מאיימת עלינו ועל הזכויות שלנו כעובדים, כמו גם על החופש שלנו להתאגד. ארגון מרשם יאבק בכל מקום שבו נרגיש שהרופאות והרופאים בסכנה, או חלילה במקרה של פגיעה בבריאות הציבור וברפואה בישראל".
פרופ' עמית שגב, מנהל המערך הקרדיולוגי בשיבא ואחד מהרופאים הבכירים שליוו את הטיפול בראש הממשלה, מתח שלשום ביקורת קשה על נתניהו על רקע חוקי המהפכה המשפטית, וכתב בפוסט שפרסם, שנתניהו "ממשיך בשלו ובריצת האמוק שלו שאינה מובנת לי כלל". פרופ' שגב כתב: "אגלה לכם סוד, נוצרה לי אפשרות לדבר בארבע עיניים עם מר נתניהו בלשכתו והעברתי לו את התחושה והכאב של חלק נכבד וחשוב בעם. הייתה לי הרגשה שמשהו נכנס ללבו אך נאומו בחמישי בערב גרם לי אכזבה גדולה".
פורסם לראשונה: 15:16, 24.07.23