סופת אלפיס כבר פה, וכרגיל לקראת סופות כאלה בשיא החורף, יש חשש לפגיעות בריאותיות, וכדאי להיות מודעים לכך ולהיערך בהתאם.
קראו עוד:
אנשים שאינם יודעים על הסכנות הגלומות בשהייה ממושכת בחוץ במזג אוויר קר, מעמידים את עצמם בסכנה לאירועים לבביים ולהפרעות קצב ואף עלולים לסבול מהיפותרמיה - מצב שבו טמפרטורת הגוף יורדת מתחת ל-35 מעלות צלזיוס. זה קורה כשהגוף לא יכול לייצר מספיק אנרגיה כדי לשמור על טמפרטורת גוף פנימית חמה מספיק, דבר היכול לגרום למוות. הסימפטומים בקור קיצוני כוללים חוסר קואורדינציה, בלבול, תגובות מואטות, רעד וישנוניות.
ילדים וקשישים נמצאים בקבוצת סיכון לכך, מכיוון שבדרך כלל יש להם שכבת שומן תת-עורית נמוכה יותר, לצד יכולת מופחתת לחוש טמפרטורה, כך שהם יכולים לסבול מהיפותרמיה בלי לדעת שהם בסכנה.
אנשים עם מחלת לב כלילית סובלים לעתים קרובות מתעוקת חזה כשהם במזג אוויר קר בעקבות כיווץ כלי הדם שמזינים את הלב עקב הקור.
2 צפייה בגלריה
סופת "אלפיס" במושב אודם
סופת "אלפיס" במושב אודם
מושב אודם שברמת הגולן, היום. זהירות, השלג הזה עלול לגרום התקפי לב לתושבים
(צילום: אורי קלנר)
במחקר שבוצע בבוסטון ב-2017 בראשות חוקרים מבית הספר לבריאות הציבור של הרווארד, נמצא כי מספר האשפוזים עקב מחלות לב וכלי דם היו נמוכים מהרגיל בימים שבהם ירד שלג בכמות גדולה בהשוואה לימים ללא שלג, אלא שיומיים לאחר מכן - כמות האשפוזים עלתה בלא פחות מ-23%. מחקר נוסף מצא כי נשימת אוויר קר במהלך פעילות גופנית יכולה לגרום לחלוקת חמצן לא אחידה בכל הלב. גוף בריא בדרך-כלל מתקן את הבעיה ומאפשר זרימת דם מחדש בחלקים שלא קיבלו אספקת דם ראויה, ועל ידי כך מוודא שהלב ממשיך לתפקד כראוי. אצל אנשים עם בעיות לב כגון מחלת לב כלילית, ייתכן שזה לא קורה.
מחקר שבדק אפקט קור (4 מעלות צלסיוס) למשך שמונה שבועות על עכברים גילה שרמות הכולסטרול עלו בדמם, ומספר הפלאקים הטרשתיים עלה בעורקיהם. במחקר נוסף, שבו השתתפו אנשים עם מחלת לב, השוו את ההשפעות של פעילות גופנית על תעוקת חזה ואק"ג כשהטמפרטורה היא 20 מעלות מתחת לאפס, לעומת אותה פעילות ב-20 מעלות מעל האפס. התוצאות הראו כי בטמפרטורה קרה מאוד סבלו כל החולים מתעוקה ואיסכמיה מוקדמת יותר באק"ג.
2 צפייה בגלריה
קור
קור
קשישים וילדים נמצאים בקבוצת סיכון ללקות בהיפותרמיה, מכיוון שבדרך כלל יש להם שכבת שומן תת-עורית נמוכה יותר
(צילום: shutterstock)
מלבד טמפרטורות קרות, גם רוחות חזקות, שלג וגשם יכולים להוריד את טמפרטורת הגוף באופן קיצוני. הרוח מסוכנת במיוחד, מכיוון שהיא מסירה את שכבת האוויר המחומם מסביב לגוף. כשיש בחוץ אפס מעלות צלסיוס, והרוח חזקה, אפקט הקירור יכול להגיע למינוס עשר מעלות צלסיוס. באופן דומה, רטיבות גורמת לגוף לאבד חום מהר יותר מאשר באותה טמפרטורה בתנאים יבשים יותר.
כדי להתחמם, מומלץ ללבוש בגדים הלוכדים אוויר בין השכבות, כך שנוצר בידוד מגן. כדאי גם לחבוש כובע ולהתעטף בצעיף. איבוד חום יכול להיות דרך הראש והאוזניים שנוטות במיוחד לכוויות קור. כדאי להקפיד לשהות בחוץ כמה שפחות, לחמם את הבית כיאות ולא לשתות משקאות אלכוהוליים אם מתכוונים לצאת החוצה או לעסוק בפעילות גופנית: האלכוהול נותן תחושה של חום כיוון שהוא מרחיב את כלי הדם, ואז איבוד החום גדל, ולא תמיד מודעים לכך.
מומלץ ללבוש בגדים הלוכדים אוויר בין השכבות, כך שנוצר בידוד מגן. כדאי גם לחבוש כובע ולהתעטף בצעיף. איבוד חום יכול להיות דרך הראש והאוזניים שנוטות במיוחד לכוויות קור. כדאי להקפיד לשהות בחוץ כמה שפחות ולחמם את הבית כיאות
במחקר שנערך בקוויבק שבקנדה עלה כי כשליש מהתקפי הלב שפקדו את התושבים התרחשו יום לאחר ירידת שלג, וככל שירד יותר שלג, היו יותר התקפי לב. מחברי המחקר חושבים שהדבר נבע מכך שאחרי ירידת שלג אנשים רבים חופרים בו על מנת לפנותו, ופעילות גופנית זו בקור גרמה להתקפי לב. לטמפרטורות עצמן לא היה קשר ישיר להתקפי הלב, רק לכמות השלג שירדה. בישראל לא התברכנו בכמויות שלג גדולות מדי, ובכל זאת יש חשש שאנשים שלא מודעים לנושא יחפרו בשלג כדי לפנותו ויעמידו את עצמם בסיכון להתקף לב.
והמלצה אחרונה, לסיום: אם אתם לא חייבים לצאת, שבו בבית עם כוס שוקו חם ושוקולד ותיהנו מהנוף שנשקף מבעד לחלון. לשוקולד יש תכונות הטובות ללב, אבל על כך בפעם אחרת.
הכותב הוא מנהל היחידה לטיפול נמרץ לב במרכז הרפואי שערי צדק