"במערכת הציבורית ממתינים גם שנה לראות פסיכולוג, תחשבי - שנה של מצוקה נפשית של אדם שממתין. זו המגפה הבאה והיא נמצאת כבר כאן, כשהקורונה ללא ספק העצימה אותה", אמרה היום (ב') אטל מולכו-פילבה, מנכ"לית חברת שירותי הרפואה פמי, בוועדת הבריאות של ynet ו"ידיעות אחרונות". "לפי ארגון הבריאות העולמית אחד מתוך ארבעה סובל סובל ממצוקה נפשית ולכן הפתרון צריך להגיע גם משילוב של טכנולוגיות חדשות".
אחת הבעיות הגדולות שאיתה מתמודדת מערכת הבריאות היא העומס שנובע ממחסור בכוח אדם ומוביל לזמני המתנה ארוכים. האם טכנולוגיה זה הפתרון? "חברנו לטכנולוגיה שעובדת ב-25 מדינות היום ומבצעת מהפכה, המאפשרת קבלת ייעוץ מיידי בצ'אט או וידאו צ'אט עם פסיכולוגים. המערכת לומדת את המטופל ואת הצרכים שלו ונותנת תרגילים מותאמים אישית ובמידת הצורך גם פסיכולוג, והכל תחת קורת גג אחת. ובעצם מה יצרנו? לקחנו את השנה של ההמתנה והפכנו אותה לשעה המתנה - זה ההבדל".
1 צפייה בגלריה
ועידת הבריאות של קבוצת "ידיעות אחרונות"
ועידת הבריאות של קבוצת "ידיעות אחרונות"
אטל מולכו-פילבה, מנכ"לית חברת שירותי הרפואה פמי בוועידת הבריאות
(צילום: יאיר שגיא)
המערכת הזו זמינה בכל שעות היממה? אם התעוררתי באמצע הלילה וחוויתי התקף חרדה, יש לי למי לפנות? "כן. הפסיכולוגים זמינים 24/7 ויותר מזה. המערכת לומדת אותך והיא מבינה מה יעזור לך באמצע הלילה שאת מתעוררת, איזה תרגילי נשימה יעזרו לך, אולי מדיטציה וזה בשילוב פסיכולוג שכמובן זמין עבורך".
צריך לקבוע תור מראש? "פשוט להיכנס למערכת דרך הטלפון, היא איתך לאורך כל הזמן".

הבן סבל מגמגום - אבא שלו פיתח פלטפורמה לטיפולים

מולכו-פילבה מציינת תחומים נוספים שבהם המהפכה הטכנולוגית מסייעת, "רופא אונליין שהיום אפשר לקבל, רפואה ראשונית, בריאות הנפש ורפואת מומחים. תחום חשוב נוסף בו הטכנולוגיה כבר נמצאת ומחוללת שינוי הוא התפתחות הילד. אחד משלושה ילדים צריכים את מרפאות התפתחות הילד. קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק, פסיכותרפיסטים - וזמני ההמתנה במרכז אורכים מספר חודשים. בפריפריה זה יכול להגיע גם לשנים. תחשבי על ילד שצריך טיפול עכשיו.
"כשאני חושבת חמש-עשר שנים קדימה, אין לי ספק שזה יהיה חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו והכל יהיה במכשיר הטלפון. אני רואה שגם מטופלים וגם ארגוני בריאות מבינים את הערך הגדול של טכנולוגיות ומתחילים לאמץ אותן"
"הפלטפורמה 'פופינס' עובדת בישראל ובארה"ב. פיתח אותה ישראלי, יאיר שפירא, אבא שהבן שלו גמגם והוא אמר שלא יכול להיות שאין טכנולוגיה שתוכל לסייע, ושצריך להמתין כל הזמן במרפאות של התפתחות הילד. הוא פיתח טכנולוגיה שבה מקבלים את הטיפול בסביבה הטבעית של הילד, בבית. זו מערכת אינטראקטיבית עם תרגול עצמאי, שמשלבת גם משחקים שמתאימים לילדים ולהורים עם גרף התקדמות, והכל נעשה באמצעות מטפלים מרחוק, שנותנים לך את כל השירותים אצלך בבית".
בתמונה הרחבה יותר, איך פמי רואה את השינוי בגישה בנוגע לטכנולוגיה והכנסתה לתחום הבריאות? "החזון של פמי זה להביא טכנולוגיות כמו הטל-מדיסין (רפואה מרחוק) או טכנולוגיות מהעולם בשילוב של שירותים רפואיים מתקדמים. אני רואה איך החזון הזה מתעצם מדי יום. איך האימוץ של הטכנולוגיה משפר את השירות שאתה נותן למטופלים וזה גם הופך להיות חלק משגרת הלימודים בבתי הספר לרפואה. כשאני חושבת חמש-עשר שנים קדימה, אין לי ספק שזה יהיה חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו והכל יהיה במכשיר הטלפון. אני רואה שגם מטופלים וגם ארגוני בריאות מבינים את הערך הגדול של טכנולוגיות ומתחילים לאמץ אותן".
והיום, איך אני או כל אזרח אחר יודעים איזה שירותים מתאימים לנו אונליין? "קופות החולים כבר נותנות שירות של רופא ילדים אונליין, משפחה, רפואת עור, התפתחות הילדועוד. גם חברות הביטוח מבינות את הערך הגדול שיש בשילוב של טכנולוגיות – הן משפרות את החיים שלנו וגם מייצרות זמינות גבוה יותר. אז מה אנחנו צריכים לעשות? פשוט לבדוק, להתקשר לקופה ולחברות הביטוח".