בהדסה עין כרם נפתחת היום (ב') מחלקת קורונה חדשה, כחלק מהיערכות בית החולים לגל תחלואה חדש. "בשעה זו אנחנו מתחילים להעביר חולים למחלקה ייעודית חדשה, שאותה אנחנו פותחים בפעם החמישית לפחות, ונערכים לגל שמתחיל להתגלגל", דיווח הבוקר לאולפן ynet פרופ' דרור מבורך, מנהל מחלקה פנימית בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים.
פרופ' מבורך מעריך שצפויה עלייה משמעותית בתחלואה מחודש ינואר. "למרות שיש פחות חולים קשים ביחס למספר המאומתים, עדיין מספר המאומתים יהיה גבוה כי זה וריאנט מאוד מאוד מידבק, ולכן יש להניח שעד שהגל יירגע, תהיה זרימה גדולה של חולים קשים".
קראו עוד:
בד בבד עם הזינוק בחולי הקורונה, גם תחלואת השפעת נמצאת במגמת עלייה. "יש אצלנו עומס, סדר גודל של בין עשרה ל-20% מאושפזים משפעת וסיבוכיה", מציין פרופ' מבורך. "יחד עם זאת ובניגוד למה שאולי חושבים, אני חושב שהשפעת תהיה זניחה יחסית לאומיקרון. ברור שזה לא הכי כיף שיש גם את זה וגם את זה, וזה חורף, אבל אני לא חושב שהיא תטה את הכף לנוכח מה שצפוי מהאומיקרון. ואם כן, זה רק בגלל שהאומיקרון יהיה פחות ממה שציפינו, וזו בסך הכול בשורה טובה".
1 צפייה בגלריה
קורונה ילדים
קורונה ילדים
מחלקת קורונה ילדים בהדסה
(צילום: דוברות הדסה)
פרופ' מבורך לא סבור נכון להיום שבית החולים יעבור את שיא האשפוזים שנרשם בגל תחלואת הקורונה השלישי. "בגל השלישי אשפזנו עשרה אחוזים מהמאושפזים במדינה, הגענו כמעט ל-200 חולים ואני חושב שלא נגיע לזה, אבל יכול להיות שנגיע ויכול להיות שנעבור את זה. יש פה עוד אלמנטים חשובים, כמו כניסה של התרופה החדשה של פייזר שאפשר לתת אותה בקהילה והיא יכולה להוריד בצורה משמעותית את המתאשפזים הקשים, ואני מאוד מקווה שהיא תיכנס לשימוש מהר מאוד".

מחכים לגלולת הקורונה של פייזר

גם פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן, חושב שהתרופה החדשה של פייזר, פאקסלוביד, היא בשורה של ממש, "היא מאפשרת להשלים את מערך המלחמה כנגד הנגיף. וחשוב לזכור: יש פה חלון הזדמנות מבחינת נטילת התרופה, היא צריכה להינתן ממש בימים הראשוניים שאחרי החשיפה ותחילת הסימפטומים, כי אחר כך היא פשוט לא תהיה יעילה במניעת העומס הנגיפי. יש פה עניין לוגיסטי קריטי. צריך לזהות את ההדבקה וצריך כמובן לקבל את התרופה בזמן".
הלוגיסטיקה הקשורה בתרופות הקורונה היא באחריות קופות החולים. ד"ר אנג'לה עירוני, מנהלת מחוז שרון במכבי שירותי בריאות, אמרה לאולפן ynet כי במכבי כבר ערוכים לשימוש בתרופה. "כבר התנסנו בתרופה הקודמת. האיתור של החולים, הטיימינג של מתן התרופה, למי צריך לתת אותה - זו לגמרי משימה של קופות החולים. הוכחנו שאנחנו יודעים לפעול מהר ולעשות עבודה נכונה, אבל כמו שנאמר כאן – מה שחשוב זה הלוגיסטיקה. כי בסופו של דבר, לא כל אחד יקבל את התרופה. זו תרופה שצריכה להינתן לאנשים עם גורמים בסיכון גבוה, כי הם אלה שאולי יפתחו סיבוך של המחלה וצריך לתת אותה בשלושת הימים הראשונים לתחילת התסמינים, ואז אפשר באמת להגיד שהתרופה הזו תיתן את המענה".
פרופ' כהן, חבר בוועדה המייעצת לניסויים קליניים בחיסוני קורונה, נשאל על החיסון הרביעי וההמלצה הצפויה לתת אותו כנראה רק לבני 70 ומעלה ולא לצוותים הרפואיים. "יש פה קצת היסוס כי אין מספיק נתונים. אני חושב שדווקא בזה שאנחנו מגדירים יותר טוב את האוכלוסייה, ההנחה הבסיסית שאין הרבה מה להפסיד. אנחנו יודעים שהחיסון יכול להעלות נוגדנים, ובגלל שראינו דעיכה בנוגדנים אצל אנשים מסוימים ואצל בני 70 ומעלה, אז יש פה איזשהו היגיון וחוסר ברירה קצת להתקדם לכיוון הזה. אבל נחכה להמלצות הסופיות שנקבל ממשרד הבריאות בימים הקרובים".