הבוקר (ב') החל מחקר החיסון הרביעי בשיבא. העובדים הראשונים שמשתתפים במחקר שמטרתו בחינת יעילות החיסון בהשוואה לחיסון שלישי, כבר התחסנו. העובדים שמתחסנים בחיסון הרביעי הם הראשונים להתחסן בחיסון השלישי ושרמות הנוגדנים שלהם נמצאו נמוכות יותר בהשוואה ליתר העובדים. בסך הכל ישתתפו במחקר 150 עובדים של בית החולים, שרק לאחרונה ולאחר עיכוב קיבל אישור של ועדת הלסינקי.
2 צפייה בגלריה
פרופסור יעקב ג'יי לביא מתחסן במנה רביעית לקורונה
פרופסור יעקב ג'יי לביא מתחסן במנה רביעית לקורונה
פרופסור יעקב ג'יי לביא מתחסן במנה רביעית לקורונה
(צילום: אביגיל עוזי)
הראשון שקיבל את החיסון: פרופ' יעקב ג'יי לביא, מנהל היחידה להשתלות לב בשיבא, שאומר: "כפי הידוע לי אני האדם הבריא הראשון בעולם שמקבל את החיסון. ידוע לי שבארה"ב חולים מדוכאי חיסון כבר קיבלו את חיסון. אני מרגיש מצוין". צפו בדבריו:
לשאלה האם לא חשש להתחסן, ענה פרופ' לביא: "עשיתי את זה בלב לגמרי לגמרי שלם משתי סיבות – אל"ף, מתוך הרצון להגן על עצמי, שכן כחלק מהניסוי הקודם של עובדי שיבא, אני יודע שרמת החיסוניות אצלי כבר ירדה מתחת לסף הרצוי לאחר החיסון השלישי אבל לא פחות חשוב מזה – הרצון להימנע מלהיות גורם שמעביר את המחלה למטופלים שלנו, בייחוד למטופלי הלב שאני רואה אותם ועוד בכלל לכל המטופלים כאן בשיבא אני חושב שיש חשיבות רבה שהצוות הרפואי לא יהווה וקטור למחלה ולכן החשיבות של הבוסטר הרביעי".
הוא הוסיף ואמר: "כל המידע שנצבר עד כה הן בעולם, הן בישראל ובייחוד כאן אצלנו בשיבא בכמה וכמה מחקרים מאוד מאוד מבוקרים שנערכים, מעיד שהחיסון – על כל הזריקות שלו – בטוח לחלוטין, נטול תופעות לוואי, ובוודאי בוודאי בטוח יותר ממה שעלול לקרות כשאתה לוקה במחלה, אני מזמין את כל אלה שעדיין מתמהמהים וחוששים לבוא ולראות פעם אחת איך נראה חולה קורונה קשה, מונשם, על אקמו – אני בטוח שהמראה הזה יוציא להם את כל הפחד מההתחסנות כנגד המחלה".
הוא מסכם את דבריו ואומר: "נכון לעכשיו, התחלנו היום ואני הראשון מקבוצה של 150 עובדי שיבא שמהווים חלק גם מניסוי שגם נועד לראות את התגובה של הגוף מבחינת הנוגדנים. את התשובה לזה אנחנו נדע מאוד מאוד בקרוב. אני בהחלט חושב שיש מקום להמליץ להתחיל לאלתר את הדבר הזה במדוכאי חיסון, למשל בכל מושתלי האיברים, אבל מהר מאוד אני בטוח שתוצאות של הניסוי שלו כאן יראו שהחיסון הזה נותן את החיסוניות הנדרשת והמסקנה תהיה לחסן את כל האוכלוסייה בעפם הרביעית".
עוד על הבוסטר הרביעי:
פרופ' גילי רגב, מנהלת המחקר: אמרה בתחילת הניסוי: "פתחנו במחקר על החיסון רביעי, זה רגע מרגש. יש הרבה שאלות ולכן חשוב לנהל את זה באופן רציני. עשינו קודם בדיקה של הנוגדנים של פרופ' לביא. הנוגדנים שלו כבר נמוכים ויש לו סיכוי להידבק. יכול להיות שהגענו למקסימום ותוספת רביעי לא ייתן הרבה, זה מה שאנחנו בודקים. בעוד מספר ימים נוכל לדעת האם יש בטיחות ויעילות. למדוכאי חיסון יכול להיות שירווחו, השאר צריך לראות. לא יכולה להגיד כרגע שמומלץ לכולם. כרגע אני לא חושבת שנכון להמליץ לכל האוכלוסייה, גם לא לכל בני ה-60 ומעלה. יכול להיות שבעוד שבוע נראה תחלואה קשה עולה ואשנה את דעתי.
2 צפייה בגלריה
הווארד מתחסן
הווארד מתחסן
פרופ' הווארד עמיטל מתחסן
פרופ' הווארד עמיטל, מנהל פנימית ב' בשיבא, שקיבל אף הוא את החיסון הרביעי הבוקר אמר: "אני לא חושש. בסך הכל אני מקדים את כולם בכמה שבועות כי אנחנו רואים את המציאות. החשיבות פה שיש מחקר פתוח ואני מאוד שלם עם ההשתתפות במחקר כי אני רואה את המטופלים שלי וללא היסוס הייתי מפנה את כולם למחקר הזה. לוקחים נתונים אימונולוגיים שיעזרו לנו להבין את ההשפעה של הבוסטר הנוסף ולא התלבטתי בכלל".