בשיתוף פורום Reboot
זו היוזמה הזוכה: "רציתי שתדעו" – יוזמה של המיזם "מחווה" להעמקת שיח וקשר קרוב ואמפתי יותר בין מטפלים, מטופלים ומלווים.
היוזמה זכתה כ'יוזמת הבריאות המובילה של השנה' – תחרות הנערכת במסגרת פורום Reboot בשיתוף ידיעות אחרונות ו-ynet, במטרה לאפשר מימוש רעיונות שיקדמו את התחום, יסייעו לחולים וישפרו את מערכת הבריאות.
במפגש השיפוט שהתקיים במהלך חודש אוקטובר על ידי חבר שופטים שכלל נציגים ממשרדי הבריאות והאוצר, קופות חולים, בתי החולים, התעשייה, ועמותות החולים, נבחרו שלוש היוזמות המובילות של השנה.
כ-300 יוזמות הוגשו השנה לתחרות, מהן עלו 10 לגמר, לאחר שעברו הליך סינון שדירג אותן על פי מידת ההיתכנות שלהן, תרומתן למטופלים ולמערכת הבריאות ומידת ההשפעה שלהן בשיפור בריאות הציבור.
3 צפייה בגלריה
מקום 1 ריבוט
מקום 1 ריבוט
הזוכים: מימין לשמאל: מרינה סנדל, ידידיה בלונדר, דר' יצחק ברלוביץ', דקלה הרצוג טוויג, דר' מירה מרם ופרופ' רן בליצר
(צילום: ירון ברנר)

המקום ה-1

"רציתי שתדעו" היא תוכנית/יוזמה שפותחה על-ידי דקלה הרצוג טוויג, מרינה סנדל וידידיה בלונדר ממיזם 'מחווה', ויושמה בפיילוט במרכז הרפואי בית רבקה מקבוצת כללית בהנהלת ד"ר מירה מרם. מטרתה הגברת האנושיות, החמלה וראיית האדם כאדם במערכת הבריאות, לאור המצב בו מטופלים חווים, טשטוש זהות, בדידות ואף ניכור בהגיעם לטיפול במערכת הבריאות, ומנגד צוותים מטפלים חווים עומס ושחיקה, עקב העדר תנאים ומשאבים מספקים.
המיזם 'מחווה' עוסק בפיתוח מתודולוגיות ומוצרים להגברת החמלה והאנושיות ולהעמקת קשר בין מטפלים ומטופלים, שתכליתם להשפיע על רווחה נפשית, תקווה ומשמעות למטופלים ולצוותים ואף לשפר את איכות הטיפול.
"רציתי שתדעו", מאפשר מרחב למטופלים לספר את סיפורם האישי ומהווה בסיס להיכרות וקשר עמוק יותר בינם לבין הצוות ולהעמקת תחושת המשמעות וההוקרה לצוות. התוכנית מוטמעת כחלק מהשגרה הקלינית של קבלה למחלקה, במהלכה נערך ריאיון אישי של המטופל המלווה בתמונה מרגע משמעותי בחייו, בו הוא היה במיטבו.
לאחר הריאיון, מוצב ליד מיטת המטופל פוסטר שנתלה במתקן ייעודי ובו מוצג הסיפור האישי, באופן שהצוות יכול לצפות בו, וליצור קשר וחיבור אישי ושיח מקרב - הן עם הצוות המטפל, הן עם אנשי צוות מחוץ למחלקה (רנטגן כדוגמה) והן עם משפחות ומטופלים אחרים בבית החולים.
"רציתי שתדעו" מיושמת בהצלחה מרובה החל מתחילת 2022 במרכז הרפואי 'בית רבקה', במחלקות סיעודי מורכב ושיקומי, והיא מלווה בסקרים ובמדידה שהעידו על העמקת קשר מטפלים ומטופלים, הגברת תחושת המשמעות של הצוותים בעבודתם וכן הענקת כוחות ותקווה לשיקום בקרב המטופלים.
בעקבות הצלחת הפיילוט, בימים אלו מתוכננת הרחבה של הפעילות לכלל המחלקות במרכז הרפואי 'בית רבקה' וכחלק מממנה, ביצוע מחקר לבחינת הקשר בין שימוש בכלי "רצינו שתדעו" להפחתת שחיקה בצוותים, הורדת מקרי אלימות והשפעה על היענות לטיפול ותוצאות טיפוליות בשיקום.
דקלה הרצוג טוויג שותפה מייסדת של "מחווה": "התגובות שקיבלנו ממטופלים היו מרגשות ומצמררות. בני משפחה שהודו לצוות על כך שבזכותם הם נזכרו מי אבא שלהם היה לפני שחלה. בני משפחות ומטופלים המאושפזים באותו חדר שלמדו להכיר טוב יותר אחד את השני ובכך הרגישו יותר בבית, וכן הוקרה משמעותית לצוות על הנתינה שלו.
"כך למשל, הסיפור של ס' במחלקה הסיעודית בבית החולים שהיה בעברו מתאגרף ואיש ברזל. הוא השתתף בתחרויות ואף זכה בפרסים. בעקבות המפגש עם אחות המחלקה בה מילאו יחד את "רציתי שתדעו", משפחת המטופל הביאה למחלקה תמונות שלו, מרגעי שיא בחייו, פרסים ותעודות בהם זכה.
"כך, בעודו חלש ומרותק לכיסא הגלגלים, נעזר בצוות לפעולות אכילה פשוטות, הוא הציג לצוות תמונות שלו מימי נעוריו. הימים בהם היה בשיא כוחו. מתאגרף ומתאבק. בכך הוא חזר להיות בזהות שלו וגם בעייני הצוות שוב המתאגרף החסון במקום המטופל מהמחלקה הסיעודית".
"אנחנו רוצים להודות לחבר השופטים על בחירה המשקפת אמירה ערכית המכירה בחשיבות נושא החמלה במערכת הבריאות. כמו כן, תודה ל"הכוורת - תוכנית ההאצה ליזמות וחדשנות חברתית של ישראל" שאנחנו לוקחים חלק בה. אנו שואפים שהיוזמה תגיע לכל מטופל בישראל, בבתי החולים, במוסדות הגריאטריים ובקהילה ומתרגשים מאוד מהבחירה, הוסיפה הרצוג טוויג.
המיזם זכה ב"חבילת התנעה" הכוללת מענק כספי וחשיפה מקצועית וציבורית, שתאפשר לו לפתח ולהרחיב את התוכנית ולחשוף אותה לשימוש בקרב קהלים נוספים.

המקום ה-2

למקום השני הגיעו נמרוד זילחה ומיטל קרני בוכמן מחברת Cognishine שפיתחה מערכת להתערבות קוגניטיבית-שפתית היברידית, לשיפור הרצף הטיפולי שיקומי.
בכל הנוגע לשיקום קוגניטיבי-שפתי, קיימת חשיבות רבה להמשך תרגול מחוץ לשעות הטיפול - בבית או במיטת האשפוז, כדי לשמר על רצף טיפולי לקידום והשגת היעדים הטיפוליים. כיום "סובלת" המערכת מתורי ההמתנה ארוכים למטפלים, עלויות גבוהות וטיפול בעזרים לא מותאמים לאופיו ולצרכיו של מקבל הטיפול.
קוגנישיין היא 'הנטפליקס' של עולם הטיפול הקוגניטיבי-שפתי ומעניקה למטפלים, למטופלים ולבני משפחתם מסע טיפולי מותאם אישית, מדויק, מקדם ומהנה. הפלטפורמה מאפשרת תרגול קוגניטיבי – תקשורתי – שפתי – רגשי, ומספקת לאנשי המקצוע אוסף עשיר של פעילויות מוכנות לשימוש עם אוכלוסיות שונות, ומגוון קשיים ולקויות כגון מבוגרים לאחר אירוע מוחי, פגיעות ראש, דמנציה, ילדים עם עיכוב התפתחותי, אוטיזם, פגיעות ראש ועוד. בעזרת צוות בית החולים השיקומי לילדים אלי"ן ותכנית האצה הכוורת, הותאמה המערכת לקהל המטופלים בישראל דובר העברית והערבית. בימים אלו החל שיתוף פעולה עם שירותי בריאות כללית, להטמעת המערכת בהדרגה בכל המכונים ובתי החולים של הקופה.
3 צפייה בגלריה
מקום 2 ריבוט
מקום 2 ריבוט
הזוכים במקום השני: נמרוד זילחה ומיטל קרני בוכמן
(צילום: ירין פרידמן)

המקום ה-3

היוזמה שהגיעה למקום השלישי הוגשה על ידי מערך סיעוד מכבי שירותי בריאות: אלה רג׳ואן, תמי אלקלעי, ליאור שירי וסימה ארבלי, בשיתוף עם חברת healthy.i.o, אשר פיתחו תוכנית התערבות לאומדן פצע דיגיטלי וניהול הטיפול, בשילוב אפליקציה חדשנית המשדרת נתוני האומדן לרשומה הרפואית.
האפליקציה מיועדת לסריקת פצעים באמצעות הסמארטפון על ידי צוות רפואי. באמצעות אלגוריתמים מתקדמים של למידה מלאכותית וראייה ממוחשבת, הסריקה מאפשרת מדידה מדויקת של גודל הפצע, קבלת תמונות וסרטוני וידאו לצורך השוואה על ציר הזמן, הערכת מצב הפצע באופן אופטימלי וקבלת החלטות טיפוליות מושכלות מבוססת מידע ויזואלי ומגמות בתהליך הריפוי. בנוסף, מאפשרת צמצום משמעותי של הגעת מטופלים פיזית תוך ניהול הטיפול מרחוק, תיעוד ודיווח מלא ברשומה הרפואית.
3 צפייה בגלריה
מקוםן 3 ריבוט
מקוםן 3 ריבוט
הזוכות במקום השלישי: אלה רג׳ואן, תמי אלקלעי, ליאור שירי וסימה ארבלי
(צילום: דוברות מכבי)

ציון לשבח

ראוי לציין גם את היוזמה של ליאת זוסמן כנה, CEO, אשר טרגין, CMO, ד"ר תילי פישר יוסף, יועצת חדשנות רפואית ואבישי שטיינר, יועץ מוצר וטכנולוגיה מחברת HealthEi אשר הגיעה למקום הרביעי בהפרש קטן מאוד מהמקום השלישי.
החברה פיתחה את הדור הבא של התיק הרפואי במטרה שמטופלים יוכלו להיות מעורבים במסע הטיפולי-רפואי שלהם ולהתנהל נכון, ובכך להבין כראוי את המסמכים הרפואיים שלהם (מכתבי שחרור/סיכומי ביקור וכד').
בנוסף, הטכנולוגיה של BINAH.AI שפותחה על ידי דיוויד ממן, מייסד ומנכ"ל; סטאנטין גדלין, מייסד וראש המחקר; מיכאל מרקזון, מדען ראשי, צוינה באופן מיוחד על ידי חבר השופטים כיוזמה חדשנית ביותר.
מדובר בפיתוח המאפשר ניטור מדדים על בסיס וידאו בלבד: לחץ דם, קצב לב, רמת חמצן בדם ועוד, על ידי הסתכלות משתמש הקצה אל תוך מצלמה למשך כדקה. שילוב ייחודי של טכנולוגיות כגון בינה מלאכותית, עיבוד אותות, (remote photoplethysmography rPPG) ועוד, הופכת כל מכשיר מצויד במצלמה פשוטה (סמארטפון, לפטופ, טאבלט וכו') לכלי למדידת נתונים אלה, המעצים באופן דרמטי את שירותי הרפואה הדיגיטלית, ניטור חולים מרחוק, ניסויים קליניים וירטואליים ועוד.
ד"ר יצחק ברלוביץ', יו"ר פורום Reboot: "משנה לשנה אנו רואים יוזמות נהדרות וראויות שנועדו לשפר את מערכת הבריאות בישראל. אין ספק שהפורום מעניק הזדמנות ליזמים, הן פרטיים והן אלו שבאים מתוך המערכת הציבורית, ליישם חשיבה ופיתוח למטרה חשובה זו, כמו גם לגופים ללא מטרות רווח שפעילותם באקוסיסטם של מערכת הבריאות חשובה ביותר. אנו מודים לכולם על ההירתמות לנושא חשוב זה ובטוחים שגם אלו אשר לא זכו במקומות הראשונים ימשיכו לפעול למען קידום יוזמתם ושיפור המערכת לטובת החולים והצוות הרפואי".
פרופ׳ רן בליצר, המנהל המדעי של פורום Reboot: ׳אני שמח מאד על הבחירה בזוכה השנה, כי היא מזכירה לכולנו שחדשנות זה לא רק טכנולוגיה ובינה מלאכותית. חדשנות זו היכולת לראות איך אפשר לעשות דברים אחרת, ולפתור בעיות גדולות וכואבות. ולפעמים הפתרון החדשני בעל ההשפעה המשמעותית ביותר הוא אולי ׳לואו-טק׳ אבל הצליח לרגש את כולנו".
חבר השופטים שבחר את 'יוזמת הבריאות המובילה לשנת 2022', היה: ד"ר יצחק ברלוביץ', יו"ר פורום Reboot ומשנה למנכ"ל משרד הבריאות לשעבר; פרופ׳ רן בליצר המנהל המדעי של פורום ריבוט; ד"ר אבי מתן, ועדת הפארמה, לשכת המסחר ישראל-ארה"ב ומנכ"ל אבווי ישראל; פרופ' שלמה וינקר, ראש חטיבת רפואה, קופת חולים לאומית והנשיא הנבחר של איגוד רופאי המשפחה האירופי; פרופ' רפאל ביאר, נשיא האגודות הבינלאומיות של רמב"ם; ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה; מר רועי רייכר, רכז תחום בריאות, משרד האוצר; ד"ר מירי מזרחי ראובני, משנה למנכ"ל וראש חטיבת הבריאות מכבי שירותי בריאות; גב' חנה שידלר, ראש אגף הדיגיטל במאוחדת; גב' טינה מירי מלוסיאן, מנכ"לית, סאנופי ישראל; ד"ר הדר דסקין, ממונת קורונה ויועצת לאנדוקרינולוגיה בשירותי בריאות כללית; גב' נעמה וינר, מנכ"לית האגודה לזכויות החולה; מר דורון קופרשטיין, עורך ערוץ הבריאות, ידיעות אחרונות-ynet.
פורום Reboot פועל כדי לעודד שיתוף פעולה חוצה מגזרים ותעשיות, לזהות אתגרים ולהטמיע פתרונות שיביאו לשינוי ושיפור המערכת. הפורום מפעיל חממת בריאות ייחודית להתנעה של רעיונות, יוזמות ופרויקטים שיתרמו לקיימות מערכת הבריאות - "תחרות יוזמת הבריאות המובילה של השנה" אשר מעודדת הגשת יוזמות לתחרות ודואגת שהיוזמות המובילות יזכו לחשיפה מקצועית וציבורית רחבה.
הפורום והחממה נתמכים על ידי התעשייה והסקטור העסקי וכן על ידי גופים וארגונים רבים.
מידע נוסף באתר הפורום
בשיתוף פורום Reboot