בהלת הפורמולות לתינוקות: בעקבות אשפוזם של ארבעה פעוטות בארצות הברית, שאחד מהם מת, והחשד לזיהום, חברת אבוט ישראל הודיעה כי היא אוספת חלק ממוצרי סימילאק אלימנטום מהמדפים בארץ. על פי חקירת ה-FDA, נמצאה עדות לזיהום בחיידקי מעיים.
לפניכם תשובות לשאלות האפשריות.
1 צפייה בגלריה
 מוצרים של סימילאק. אלה שנמצאו מזוהמים נמכרים על ידי רוקחים בלבד
 מוצרים של סימילאק. אלה שנמצאו מזוהמים נמכרים על ידי רוקחים בלבד
מוצרים של סימילאק. אלה שנמצאו מזוהמים נמכרים על ידי רוקחים בלבד

מה בדיוק התרחש בארה"ב?

לפני יומיים דיווח ה-FDA כי ארבעה תינוקות אושפזו, ואחד מהם מת, כשעל פי הידוע, כולם צרכו תחליף חלב מסוג סימיליאק אלימנטום מתוצרת חברת אבוט. בגופם של שלושה מהתינוקות נמצא זיהום בחיידק קרונובקטר סקאזקי, ובתינוק אחר זיהום בחיידק סלמונלה ניופורט. בגופו של התינוק שמת נמצא החיידק קרונובקטר סקאזקי.

מה העלתה הבדיקה?

מינהל המזון והתרופות האמריקני פתח בחקירה במפעל אבוט. עד כה נמצאו עדויות לזיהום קרונובקטר מדגימות. בדיקה של מסמכי אבוט העלתה גם היא זיהום סביבתי בחיידק קרונובקטר סקאזקי והשמדת אחד המוצרים המזוהמים על ידי החברה.
בעקבות זאת קרא FDA לצרכנים להימנע מרכישת תחליפי החלב שיוצרו במפעל סטורגיס שבמישיגן. אבוט עצמה הודיעה על ריקול הפורמולות ממפעל זה. משרד הבריאות הקנדי הצטרף לאזהרה והודיע גם הוא על ריקול.

מה הודיעה החברה בישראל?

חברת אבוט ישראל אמרה כי היא מורידה מהמדפים שני תחליפי חלב אבקתיים: אלימנטום ו-HMF, שיוצרו באותו מפעל במישיגן, וכי שאר מוצרי החברה ימשיכו להימכר. בחברה מסרו כי המוצרים שכבר הופצו לא נמצאו חיוביים לנוכחות החיידקים, והם אושרו על ידי משרד הבריאות הישראלי לאחר הגעתם ארצה. שני המוצרים שמוסרים מהמדפים נמכרים רק על ידי רוקחים בבתי מרקחת.

מה לעשות אם רכשתם את המוצרים?

יש לגשת איתם לבית המרקחת בו נרכשו ולהחזירם, ולהיוועץ ברופא הילדים לגבי מתן פורמולות חלופיות.

מהו החיידק קרונבקטר סקאזקי?

מדובר בחיידק השוכן במעיים והוא בעל יכולת הישרדות גבוהה המאפשרת לו לחיות גם במקומות יבשים. מוצאים אותו לרוב במזונות יבשים כמו פורמולות לתינוקות. עם זאת, ישנם דיווחים על הימצאות החיידק גם במזונות לחים וכן בטמפונים. מרבית הזיהומים בחיידקי קרונובקטר סקאזקי מדוווחים במבוגרים בעלי דיכוי חיסוני, ובהם קשישים, מושתלי איברים וחולי איידס או בתינוקות ופגים. לרוב החיידק אינו גורם למחלה סוערת, אולם במקרים נדירים הוא עלול לגרום גם לתמותה.
בתינוקות החיידק עלול לגרום לנמק במעיים, לזיהום בדם ולדלקת קרום המוח. מרבית הזיהומים בתינוקות נגרמים מהדבקה בפורמולה מזוהמת. על פי הידוע, החיידק אינו בעל עמידות גבוהה והוא רגיש לאנטיביוטיקה הפועלת נגדו, בתנאי שניתנת בשלב מוקדם.

מהו החיידק סלמונלה ניופורט?

זן זה של חיידק המעי סלמונלה עלול לגרום לשלשולים ריריים או דמיים, להקאות, לפלישה לזרם הדם ובמקרים קשים גם לתמותה. חיידק זה, כמו שאר חיידקי הסלמונלה, קשה יותר לטיפול עקב עמידותו הגבוהה לאנטיביוטיקה. הוא נמצא לרוב בבעלי חיים, אולם עלול לפגוע גם בבני אדם.

הילד שלי צרך פורמולת סימילאק שהורדה מהמדפים. מה לעשות?

אם הילד חיוני, ערני, ללא תסמינים חריגים, אין כעת הנחיה כלשהי לבדיקות רפואיות. בכל אופן אין להמשיך ולתת את הפורמולה אלא להחזירה לבית המרקחת, ובמידת הצורך להיוועץ ברופא הילדים.

מהם הסימנים החריגים שדורשים פנייה לרופא?

החיידקים קרונובקטר סקזאקי וסלמונלה ניופורט הם חיידקי מעיים ועלולים לגרום לתסמינים שונים במערכת העיכול, ובמקרים נדירים מאוד גם למחלה קשה ותמותה. אם הופיעו הסימנים הבאים לאחר צריכת הפורמולות שהוסרו – יש לפנות בדחיפות לחדר המיון:
  • חום מעל שלושה ימים ברציפות או חום שאינו מגיב לאקמול ונורופן
  • מעל שלוש הקאות ברצף
  • אי מתן שתן מעל עשר שעות
  • בכי ממושך חריג מהרגיל
  • ישנוניות יתר או חוסר הכרה
  • נשימות מהירות (אצל תינוק, מעל 40 בדקה)
  • הופעת נקודות אדומות שאינן נעלמות בלחיצה