בשיתוף ד"ר יובל אור ואינפומד
אי פוריות הוא מצב בו קיים קושי להביא ילדים לעולם באמצעות קיום של יחסי מין מלאים ולא מוגנים. אי פריון יוגדר לרוב לאחר שנה של ניסיונות סדירים לכניסה להיריון ללא כל הצלחה. בירור פוריות הוא תהליך מקיף שנועד כדי להעריך את המצב הרפואי של בני הזוג, כל זאת במטרה לאתר את הגורם לבעיית הפוריות ולהציע טיפול כדי לשפר את סיכויי הזוג לכניסה להיריון.
צפו ברופא מסביר:

האם ישנן הנחיות כלליות לכל אישה שיסייעו בשיפור סיכויי הכניסה להיריון ובלידת תינוק בריא?

כל אישה המעוניינת להרות טוב תעשה אם תקבע פגישה עם רופא הנשים המטפל שלה לפני הניסיונות להרות. ארגון הבריאות העולמי (WHO) ממליץ, ללא כל קשר לטיפולי פוריות, להקפיד על נטילת חומצה פולית - ויטמין שנועד למנוע מומים במוח ובחוט השדרה של העובר.
טרם ההריון כדאי לגשת לייעוץ גנטי ולבצע בדיקות לנשאות למחלות תורשתיות. ההמלצה תקפה גם אם אין במשפחה מקרים של לידת ילדים עם מחלות תורשתיות וגם אם בוצעו בדיקות גנטיות בעבר.
בנוסף, רופא הנשים יפנה לביצוע בדיקת דם לאבחון של וירוסים שונים, בדיקת פאפ לשלילת מחלות צוואר הרחם ובדיקת שד אצל כירורג שד.

מה כולל בירור פוריות?

בירור הפוריות מתבצע לשני בני הזוג במקביל.
השלב הראשון בתהליך יתייחס לפוריות הגבר ויכלול בדיקת זרע. למעשה, בקרב כ-35% מהזוגות מקור בעיית הפריון נעוץ בספירת הזרע. מתן הדגימה לבדיקת זרע יתבצע בבית ויש להעביר את הכוסית עם הדגימה למעבדה בתוך שעה וללא קירור.
אם בדיקת הזרע תקינה, יש לשקול ביצוע בדיקות שונות כדי לשלול חסימה מכנית של החצוצרות שעלולה גם היא להוביל לבעיית פריון. חסימה זו נגרמת לרוב בשל דלקות באזור החצוצרות או בעקבות הריונות, בייחוד אם היו מלווים בדלקת או זיהום. כמו כן, אי פריון מכאני עלול להתפתח בשל ניתוחי בטן או אגן שבוצעו בעבר או בנוכחות מחלת האנדומטריוזיס. חסימה בחצוצרות ניתן לאבחן על ידי צילום רחם או על ידי ביצוע אולטראסאונד עם הזרקת קצף לרחם.
במקביל, האישה תבצע בדיקת דם לפרופיל הורמונלי וכן בדיקת אולטרסאונד לבחינת הרזרבה השחלתית, כדי לשלול בעיות ביוץ כגורם לאי הפריון. בסיום הבירור הרופא המומחה ידע להמליץ לזוג על טיפול הפוריות המתאים, זאת על מנת לשפר את סיכויי הכניסה להיריון ולהגשים את החלום להקמת משפחה.
בשיתוף ד"ר יובל אור ואינפומד
פורסם לראשונה: 12:45, 09.08.22