בין השנים 2021-2015 נרשמה עלייה של 32% בכמות ההרעלות בילדים ובני נוער בעקבות שימוש-יתר בתרופות המיועדות לטיפול בבעיות קשב וריכוז: כך עולה מנתונים שנאספו על ידי המרכז הארצי להרעלות ברמב"ם. שיעור ההרעלות הגבוה נרשם בעיקר מתחת לגיל שש. ההרעלות נובעות ממינון-יתר למשתמשים, הרעלות ביתיות עקב אי-זהירות וזמינות גבוהה של התרופות הללו בבתים וגם ממקרים של אובדנות. על פי הנתונים, בעוד בשנת 2015 נרשמו 378 מקרי הרעלה בקרב ילדים, בשנת 2021 זינק המספר ל-499.
קראו עוד:
"אנחנו רואים עלייה דרסטית בכמות הרישומים של התרופות הללו בשנים האחרונות", אומרת ד"ר טקגי, רופאה בכירה במיון ילדים בבית החולים מאיר. "זה נובע משינוי בהגדרות של הפרעות קשב וריכוז והוא גורם לכך שיותר ילדים ומבוגרים מאובחנים בהן. בד בבד עם העלייה בשימוש אנחנו רואים גם עלייה בכמות ההרעלות שנובעת ממינון-יתר, בטעות במכוון, או ילדים קטנים בבית שהגיעו בטעות לתרופה ולקחו אותה.
אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון בטרם: "אני ממליצה להורים לקבוע יחד עם האחים הגדולים המשתמשים בתרופה, מיקום קבוע ובטוח - הרחק מהישג ידם של הילדים הצעירים. מדובר בשינוי קטן בהרגלים, אבל כזה שיכול להציל חיים ולמנוע סבל מיותר"
"לפני כמה שבועות הגיע לבית החולים תינוק בן כשנה שבלע כעשרה כדורים שנטלה אימו במצב של הרעלה קשה. היא התבטאה באגיטציה קיצונית, יתר לחץ דם, דופק גבוה ושלשולים - הביטויים הקלאסיים של הרעלות מהסוג הזה. רק לאחר שהרדמנו והנשמנו אותו הצלחנו להשתלט על התסמינים של ההרעלה. ההמלצה המרכזית היא לשמור את התרופות במקום בטוח, כמו ארון גבוה ונעול. הכי חשוב - שלילדים לא תהיה גישה לתרופות".
1 צפייה בגלריה
נטילת תרופות: מינון יתר והרעלה
נטילת תרופות: מינון יתר והרעלה
לשמור תרופות במקום גבוה או נעול הרחק מהישג ידם של ילדים
(צילום: shutterstock)
אורלי סילבינגר, מנכ"לית ארגון בטרם לבטיחות ילדים, מסבירה: "תינוקות וילדים צעירים נוטים לחקור את העולם דרך הפה, לטעום ולגעת בכל דבר המעורר את סקרנותם. מסיבה זו ההמלצה הגורפת שלנו היא לשמור תרופות במקום גבוה או נעול הרחק מהישג ידם של ילדים".
בנוסף, היא אומרת, "תרופות נגד הפרעות קשב וריכוז הן תרופות הנלקחות על בסיס יומיומי, ולרוב על ידי ילדים ובני נוער. האחים הצעירים רואים את האחים הבוגרים שלהם בולעים את הכדורים - וזה מושך אותם להתנסות בעצמם. כפי שראינו במחקר, לתרופות הללו יש השפעה חמורה ומהירה על גופם של פעוטות.
"בשנים האחרונות יש שימוש הולך וגובר בתרופות לטיפול בקשב וריכוז, ולכן לא מפתיע שבמקביל אנחנו רואים עלייה בהרעלות ילדים כתוצאה מהתרופות הללו. הבשורה הטובה היא שניתן למנוע את התופעה. אני ממליצה להורים לקבוע יחד עם האחים הגדולים המשתמשים בתרופה, מיקום קבוע ובטוח - הרחק מהישג ידם של הילדים הצעירים. מדובר בשינוי קטן בהרגלים, אבל כזה שיכול להציל חיים ולמנוע סבל מיותר".
במקביל, 18,136 מקרי הרעלות וחשיפות בילדים בני שש ומטה, דווחו בשנת 2021 למרכז הארצי למידע בהרעלות שברמב"ם. נתון זה מהווה 44% מהפניות למרכז ההרעלות הארצי בשנה החולפת (41,400 ייעוציים שניתנו ב-2021). מהנתונים שהוצגו עולה כי 94% מהמקרים בגילים הללו מתרחשים בבית, כאשר עיקר הגורמים להרעלה בגילאים הצעירים הם חשיפה לתרופות, 45% מהמקרים ונתון דומה (44%) עקב חשיפה לכימיקלים, ובעיקר חומרי ניקוי ביתיים.