ישראל מאשרת הליך פונדקאות מקומי להומואים: שר הבריאות ניצן הורוביץ הכריז כי החל מהשבוע הבא תתיר ישראל פונדקאות לזוגות הומואים או יחידנים, באופן שוויוני לאישור שניתן גם לזוגות הטרוסקסואלים.
כיצד זה יתבצע שלב אחר שלב, מה העלות, האם יש יתרון לעומת התהליך בחו"ל, מהיכן מגיעות תרומות הביציות, ומתי תוכלו לחבק את הרך הנולד?
קראו עוד על פונדקאות:

מתי תתחיל הפונדקאות בישראל להומואים?

על פי הודעת משרד הבריאות ניתן יהיה החל מהשבוע הבא להירשם להליך פונדקאות להומואים יחידנים או זוגות.

אילו מדינות מאפשרות היום פונדקאות?

גאורגיה, קזחסטן, בלארוס ואוקראינה מאפשרות פונדקאות בתשלום לסטרייטים זרים, קולומביה וארה"ב מאפשרות פונדקאות בתשלום להומואים זרים. קנדה מאפשרת פונדקאות אלטרואיסטית בלבד. מדינות נוספות מאפשרות פונדקאות רק לתושביה.
2 צפייה בגלריה
פונדקאות חד מיניים
פונדקאות חד מיניים
פונדקאות להומואים. עכשיו גם בישראל
(אילוסטרציה: ShutterStock)

מה היתרון לפונדקאות בישראל?

הפונדקאות בחו"ל דורשת הגעה למדינה בה מתבצעת הפונדקאות, ושהייה לאחר הלידה למשך כחודש עד קבלת האישורים הנדרשים. פונדקאות בארץ תהיה זולה משמעותית מזו שבארה"ב, אך יקרה מעט מקולומביה, אולם היא תאפשר ליווי קרוב יותר של האישה נושאת העוברים ותחסוך זמן המתנה שעשוי להיות ממושך עבור אישורים של מדינת ישראל לצורך הבאת התינוק לארץ.

כמה עולה פונדקאות בישראל?

על פי ההערכות המחיר יהיה בין 270 ל-350 אלף שקל. המחיר בקולומביה נע סביב 250 אלף שקל, ואילו המחיר הכולל בארה"ב מגיע לכ-500-600 אלף שקל. המחיר כולל את התהליך המלא, כולל טיסות ושהייה, ביטוחים וטיפולים רפואיים.

כמה משתכרת האם הפונדקאית?

בישראל פונדקאית תרוויח כ-165 אלף שקלים לכל התהליך. בנוסף, החוק בישראל מגן מאוד על האם הפונדקאית ולפיכך מיועד תשלום נוסף לבדיקות וטיפולים רפואיים וסיועים משפטיים במהלך ההיריון. במידה ולא תשתמש בטיפולים הללו, הכסף יוחזר להורה המיועד לאחר כשנה.

לאן הולך שאר הכסף?

כמחצית מהסכום המשולם מועבר לתורמת הביציות, תהליכים וטיפולים רפואיים משפטיים או פסיכולוגיים ותשלום נוסף שמועבר לסוכנות המטפלת בתהליך.

מה קורה אם ההיריון מסתיים בהפלה, או לידה שקטה?

בעבר ההורים נאלצו לשלם גם עבור מקרים שהסתיימו במות העובר או בהפסקת היריון. אולם כיום מתבצעות בדיקות רפואיות רבות ומקיפות לאם ולעובר. במקרה כזה כוללת התוכנית גם ביטוח שמכסה גם אפשרות זו אם תקרה חלילה.

מי אוכלוסיית הלהט"ב שמגיעים לתהליך?

בשנים האחרונות נראית ירידה דרסטית בגילאי ההומואים הפונים לפונדקאות, וכעת מנעד הגילאים מתחיל בצעירים בני 25 ומעלה ועד בני הגיל השלישי. למרות המחיר היקר של התהליך, רבים דווקא אינם בני המעמד הכלכלי הגבוה, אלא מעמד בינוני מכל שכבות הציבור, שנוטלים הלוואה או שחסכו כספים במיוחד לתהליך ההורות.
2 צפייה בגלריה
מכל שכבות הציבור. תהליך פונדקאות
מכל שכבות הציבור. תהליך פונדקאות
מכל שכבות הציבור. תהליך פונדקאות
(צילום: shutterstock)

מה הגיל המקסימלי בישראל בו הורה יכול לפנות להליך לפונדקאות?

החוק בישראל מאפשר כרגע לגברים להתחיל בפונדקאות עד גיל 54. עם זאת, רפואית ניתן להרות גם בגילאי 60 ומעלה. המדינות הנוספות המאפשרות פונדקאות להומואים ישראלים מאפשרות להתחיל הורות בפונדקאות בגילאים גבוהים יותר.

האם רק זוגות הומואים מגיעים לפונדקאות?

לתהליך מגיעים גם הומואים המבקשים להביא משפחה בהורות משותפת עם אישה שנבצר ממנה להרות. עם זאת שיעור הפונים הללו הם מיעוט.

כיצד מתחיל התהליך?

ההורה או ההורים מגיעים לסוכנות, שמתחילה לאתר פונדקאית, ולייצר עוברים – לבחור תורמת ביצית ולבחור את העוברים.

אילו בדיקות רפואיות ההורה צריך לעבור?

יש לעבור מספר בדיקות לאיתור מחלות מין. בנוסף יש לתת דגימת זרע לצורך ההפריה.

איך נבחרת תורמת הביציות?

ההורים מקבלים פרופיל מאוד נרחב על תורמת הביציות: היסטוריה רפואית, משפחתית, תמונות מהילדות ומהעת האחרונה, תחביבים, דמויות מוערצות ועד לגובה הסבא והסבתא. במקרים מסוימים ניתן להגיע לסוכנות עם תורמת ידועה שהסכימה לעבור את התהליך.

כמה תורמות כרגע יש בישראל שמוכנות לתרום ביציות או לשמש פונדקאית?

באשר לביציות – ישנו מאגר נרחב המגיע מחו"ל. באשר לנשים פונדקאיות בהן יוחדרו העוברים, המאגר עדיין מצומצם, ולפיכך צפויה המתנה של שנה לפחות מרגע ההרשמה לתוכנית ועד למציאת אם פונדקאית. נכון להיום יש כ-100 נשים ישראליות בשנה שהביעו נכונות לשמש פונדקאית.

מאיזה בנקי ביציות מגיעות תורמות הביציות?

סוכנויות ומרכזים רפואיים בישראל יוצרים קשר עם בנקי ביציות מאוקראינה, ארה"ב ודרום אפריקה שמאפשרות תרומות ביציות לישראל. גופים אלו אינם מחויבים לציין את מטרת תרומת הביציות.

כיצד מועברות הביציות לישראל?

בהקפאה לאחסון במרכז הרפואי. כעת המרכז הרפואי איכילוב נבחר לאחסן את הביציות ובהמשך את העוברים המוקפאים, ומשא ומתן מתבצע גם עם המרכז הרפואי אסותא.

איך מתבצעת ההפריה?

את הזרעון תורם האב המיועד. הזרע מופגש במעבדה עם הביצית בטכנולוגיה של הפריית מבחנה. בטכנולוגיות החדישות היום, ניתן לבחור את הזרע המתאים והאיכותי ביותר לצורך המפגש המתאים עם הביצית. כשבועיים טרם ההפריה המיועדת תקבל האם הפונדקאית זריקות הורמונליות להכנה לקליטת העובר.

מה קורה מרגע הקליטה ואילך?

ההורים המיועדים מקבלים דיווחים שוטפים על התקדמות ההיריון, יכולים ליצור קשר עם האם וללוות אותה בתהליך, וכמובן לשהות לצידה בתהליך הלידה לאחריה מתבצע רישום הילוד ברישום האוכלוסין של ישראל.
ייעוץ מקצועי: רועי רוזנבלט-ניר, מנכ"ל משפחת תמוז פונדקאות