כשהצירים תקפו את שאקינה ראג'נדרם לקראת השבוע ה-22 להריונה, הרופאים הביעו דאגה רבה: בשבוע זה, סיכויי ההישרדות של פגים הוא אפסי. אבל התאומים שנולדו, במשקל משותף של 750 גרם, ניצחו את הסטטיסטיקה ובעוד מספר שבועות יחגגו שנה, כשהם נושאים בתואר "התאומים הקטנים ביותר בעולם".
3 צפייה בגלריה
שיא גינס תאומים פגים
שיא גינס תאומים פגים
התאומים בגיל כרונולוגי 7 חודשים, גיל מתוקן 3 חודשים
(צילום: אתר "גינס שיאי עולם")
אדיה לילין ואדריאל לוקה נדרג'ה מאונטריו קנדה, חיים ובועטים, ומוכנים לחגיגת יום הולדתם שיצוין ב-23 במרץ. הם נולדו בבשבוע 22, בגיל 154 ימים, כשהם שוברים את שיא גינס הקודם של לידה בגיל 155 ימים, שנקבע על ידי התאומות קילי וקמברי אוולדט מארה"ב בשנת 2018.
קראו עוד:
התינוקת אדיה נולדה במשקל 330 גרם בלבד, 23 דקות לפני אחיה אדריאל, ששקל 420 גרם בעת הלידה. התאומים שוברי השיא באו לעולם בגיל היריון של 22 שבועות בדיוק. אם היו נולדים אפילו שעה אחת קודם, כלומר בטווח של השבוע ה-21 להיריון, בבית החולים לא היה מבוצע כל ניסיון להציל את חייהם.
3 צפייה בגלריה
התאומים פגים הקטנים בעולם
התאומים פגים הקטנים בעולם
התאומים היום ולאחר הלידה. שהו חמי שנה בפגייה
(צילום: אתר "גינס שיאי עולם")
זה היה ההיריון השני של האם הטרייה שאקינה, שהפילה את ההיריון הראשון שלה רק כמה חודשים לפני כן, באותו בית חולים ממש. "היינו בהלם" היא סיפרה, "מילים לא יוכלו לתאר את הטראומה הנפשית והפיזית שחווינו ברגעים האלה". אביהם של התאומים קווין נזכר שלקראת הלידה לא הפסיק לבכות, כשהוא מתפלל לאות של תקווה.
למחרת קווין קיבל את שביב התקווה שלו ייחל, כשאשתו הועברה לבית החולים מאונט סיני בטורונטו, שמתמחה בהחייאת תינוקות בני 22 שבועות. מרבית בתי החולים בעולם אינם מנסים להציל תינוקות שנולדו לפני השבוע ה-24, בשל הסיכוי הנמוך להישרדות ושיעור הפגיעות הרב שצפוי לפג גם אם הוא שורד.
שאקינה אושפזה ביחידה לטיפול נמרץ יילודים כשהרופאים מתכוננים ללידה. "אמרו לנו שזה יהיה גזר דין מוות עבורם והם יסבלו ממוגבלויות רבות אבל התעקשנו לתת להם הזדמנות לחיות", סיפרה האם.
3 צפייה בגלריה
התאומים פגים הקטנים בעולם
התאומים פגים הקטנים בעולם
התאומים התמודדו עם סיבוכים רבים
(צילום: אתר "גינס שיאי עולם")
שאקינה דיממה בכבדות לאורך היום, אבל היא ניסתה כמיטב יכולתה "להחזיק את התינוקות". עם זאת, חצי שעה לפני חצות, היא הרגישה שיורדים לה המים. "חשבתי שזהו, הם הולכים למות בגללי", היא אמרה. למרבה המזל הרופאים שבדקו אותה בישרו לה שזו לא הייתה באמת ירידת מים, וכשהיא מותשת היא נרדמה במהירות. 15 דקות אחרי חצות אותו יום, חלה ירידת מים אמיתית ובתוך שעה וחצי, בגיל היריון של 22 שבועות, נולדו שני התאומים ומייד הונשמו.
אדיה ואדריאל נשארו מאושפזים ביחידה לטיפול בפגים בבית החולים במשך כמעט שישה חודשים, כשהם מתמודדים עם סיבוכים של דימום מוחי, זיהום דם וצורך בעירויים ובתרופות. לשני התינוקות היה עור דק ושקוף במיוחד.
בשבוע השני לאחר שנולד, אדריאל סבל מנקב במעיים, שהוביל לזיהום בזרם הדם ולדלקת משמעותית בכל גופו. עורו השברירי סבל מקילוף נרחב בכל פעם שהקטטר הוחדר לגופו. "ראינו את התינוקות כמעט מתים לנגד עינינו פעמים רבות", שיתפה שאקינה.
שאקינה וקווין התבקשו מספר פעמים לשקול לסגת מטיפול רפואי, אבל זה רק חיזק את נחישותם להציל את התינוקות שלהם. הם בילו עד 12 שעות בכל יום לצד התאומים, החזיקו את ידיהם ושרו להם. לאחר 161 ימים ביחידה לטיפול נמרץ, עדיה קיבלה אישור לשחרור מבית החולים, ואחיה שוחרר שבוע לאחר מכן. "סוף סוף הבאנו אותם הביתה - ללא צינורות נשימה או האכלה", סיפרו ההורים.
מאז שהשתחררה, אדיה גדלה היטב ועומדת בכל אבני הדרך לגילה המתוקן - זהו הגיל הכרונולוגי בניכוי מספר השבועות או החודשים שחסרו להשלמת היריון מלא. עדיה שוקלת כעת כשישה קילוגרמים, פי 18 ממשקל הלידה שלה. "היא תינוקת מאוד שמחה חברתית ומחייכת", סיפרה האם, "היא פטפטנית ומנהלת שיחות איתנו ועם הצעצועים שלה במשך שעות". אחיה עבר מספר אשפוזים מאז לידתו, והוא ממשיך במעקב רפואי.

הפג הקטן ביותר בישראל

בשנת 2016 נולד הפג הקטן ביותר בישראל בבית החולים איכילוב, אף הוא בשבוע ה-22 להיריון. הרופאים ביצעו את הלידה המורכבת כשהם מסבירים לזוג ההורים, אלי חאבא וזוגתו רוקסנה, כי בשבוע כה מוקדם סיכוייו של הפג לשרוד הם נמוכים ביותר עד כדי בלתי אפשריים.
בישראל אם הפג נולד בשבוע ה-23 להיריון, סיכויי ההישרדות שלוי יורדים מאוד, ועל פי המקובל מתבצעת החייאה רק אם זוהי דרישת ההורים
אלא שההורים התעקשו, צוות הפגייה נרתם ומיד כשיצא הפג לאוויר העולם בוצעה החייאה מתקדמת והוא חובר למכשיר הנשמה ביחידה לטיפול נמרץ פגים. במהלך האשפוז הממושך התרחשו לא מעט סיבוכים שכללו זיהומים, הפרעות במערכת העיכול ובעיות הנשמה, אולם הפג הצליח להתגבר עליהם בזכות הטכנולוגיה הרפואית בפגייה ושרד.
החוק בישראל מחייב כיום לבצע החייאה לפג בשבוע ה-24 להיריון. ההחייאה מחויבת המציאות שכן הפג אינו יכול לנשום בכוחות עצמו בצורה יעילה ולשרוד. אם הפג נולד בשבוע ה-23 להיריון, סיכויי ההישרדות שלוי יורדים מאוד, ועל פי המקובל מתבצעת החייאה רק אם זוהי דרישת ההורים. עם זאת, ידוע כי בשבוע הריון כזה שיעור התמותה והסיבוכים הרפואיים גבוה מאוד, ולצד אלו עלול הפג לסבול משכיחות גבוהה של מחלות ריאה והפרעות בהתפתחות המוחית.