בשיתוף פורום Reboot
כל אחד מאיתנו אומר פעם בכמה זמן שיש לו כאב ראש. יש הרבה סוגים של כאב ראש, אך האם בהכרח מדובר במיגרנה? מהי בעצם מיגרנה, ומה ההבדל בינה לבין "סתם כאב ראש"?
כאב הראש השכיח הוא בדרך כלל כאב בעוצמה קלה יחסית. אנחנו שומעים לא מעט את התיאורים "תחושת כבדות בראש", "מעין חגורה לוחצת", או "קסדה מעל הראש" וכו'. מדובר בכאב טורדני, אבל לרוב הוא לא מפריע לתפקוד.
מיגרנה לעומת זאת, היא מחלה 'דרמטית' יותר. כמו סערה, שבאה וחולפת. ההתקפים בדרך כלל משביתים, מלווים בבחילות, הקאות, רגישות לאור ולרעש, ולמעשה, כל אדם שסובל ממיגרנה רוצה בזמן התקף רק לשכב במיטה, בחדר חשוך, ולא לראות או לשמוע אף אחד. אלה ימים קשים של חוסר תפקוד מוחלט!
עכשיו, דמיינו לכם שיש 15 ימים כאלה או יותר בחודש? במקרה כזה מדובר במיגרנה כרונית, שמשתלטת על לפחות חצי מהחיים של החולים האלה. האנשים האלה סובלים מתחלואה קשה וחוסר תפקוד מוחלט, הם נעדרים מהעבודה, נעדרים מהלימודים, נמנעים מאירועים חברתיים או משפחתיים... לא בכדי ארגון הבריאות העולמי דירג את המיגרנה במקום השני ברשימת המחלות המגבילות ביותר.
צפו בשיחת הבריאות של ד"ר דניאל עובד:
אנחנו מעריכים שבמדינת ישראל יש למעלה ממיליון אנשים הסובלים ממיגרנה, וכ-200,000 אנשים שסובלים ממיגרנה כרונית.
אנחנו לא יודעים מה גורם למיגרנה. בעבר חשבו שמדובר בהרחבה והתכווצות של כלי הדם המוחיים, היום אנחנו יודעים שנוצרת דלקת בקצות העצבים של כלי הדם של קרומי המוח, והדלקת הזו היא זו שגורמת לתסמינים הטיפוסיים של המיגרנה.
אנחנו יודעים שהיא מחלה שעוברת בתורשה, ונפוצה פי 3 יותר בקרב נשים, ודווקא בעשור ה-3 וה-4 לחייהן, תקופה שבה בונים את חיי המשפחה, את הקריירה, מרחיבים את קשרים החברתיים וכו'.
יש מספר טיפולים אפשריים במיגרנה. בזמן התקף נוטלים משככי כאבים מגוונים, חלקם לא מצריכים מרשם רופא, וחלקם כן, אבל, אנשים שסובלים ממיגרנה כרונית צריכים להיות מטופלים בתרופות מניעה ייעודיות, כאשר מטרת הטיפול היא להפחית במידה משמעותית את מספר ימי המיגרנה בחודש, וכן להפסיק את הצריכה המופרזת או ההתמכרות למשככי הכאבים, שבעצמה עלולה להחמיר במידה משמעותית את כאבי ראש. אבל, למרות הטיפולים שיש לנו, ישנם לא מעט חולים שממשיכים לסבול, ולא מגיבים לשום טיפול תרופתי.
אי אפשר לדבר על מיגרנה בלי להתייחס לפן הכלכלי שחווים החולים, מעבר לסבל הפיזי. ראשית, חלק מטיפולי המניעה למיגרנה לא הוכללו בסל התרופות ועלותן גבוהה מאוד.
עבור חולים עם ביטוחים פרטים או משלימים של קופות החולים, העומדים בקריטריונים של חברות הביטוח שנקבעו מראש (כמו למשל תיעוד על כישלון של שתיים-שלוש תרופות מניעה וותיקות) חלק מהעלויות של הטיפול מכוסות, ויש השתתפות עצמית סבירה. אבל מה עושים חולים שאין להם ביטוח בריאות פרטי או ביטוח משלים? ויש אלפי חולים עם מיגרנה כרונית כאלה בישראל.
מעבר להשפעה הכלכלית על החולה, למחלה זו יש השפעה כלכלית משמעותית על המשק. אנחנו מעריכים שהעלויות העקיפות למשק בגין אובדן ימי עבודה ממיגרנה עומדות על 1.2 מיליארד שקל בשנה, וכ-40% מזה בגין מיגרנה כרונית, ואנחנו מעריכים שהיינו יכולים להחזיר חלק גדול מזה לקופת המדינה אם היינו מכלילים את התרופות האלה או חלקן בסל הבריאות.
הבשורה המשמחת ביותר לחולי מיגרנה בישראל היא ההחלטה שהתקבלה במאי השנה על ידי המוסד לביטוח לאומי, בשיתוף עם החברה הישראלית לכאב ראש של האיגוד הנוירולוגי בישראל, שקובעת קריטריונים ונוהל אחיד להכרה בנכות בגין כאב ראש. בזכות החלטה זו חולים רבים הסובלים ממיגרנה כרונית מוגדרים כנכים, וזה שינוי תודעתי חשוב מאוד וכמו כן הם יהיו זכאים לקבל אחוזי נכות מהמוסד לביטוח לאומי, באופן יחסי לפגיעה ברמת התפקוד היומיומית ואיכות החיים שלהם. אפשר לעשות את זה על ידי הגשת תביעה לקצבת נכות כללית או פגיעה מהעבודה, או תביעה לפטור ממס הכנסה.
לסיכום, מיגרנה היא לא סתם כאב ראש, אלא מחלה קשה שמלווה בתחלואה ניכרת וסבל משמעותי, חשוב לאבחן ולטפל. אל תמשיכו לסבול, פנו לנוירולוג.
שיחת הבריאות בשיתוף פורום ריבוט המעודד חדשנות ויזמות ישראלית במערכת הבריאות ואת השיח הציבורי בתחום. שיחות בריאות נוספות
בשיתוף פורום Reboot