ביד אחת מנסה המדינה לעזור לחולי הסרטן ולתת להם פטור ממס הכנסה, אולם ביד השנייה גובה מהם אגרה שנתית גבוהה כדי לקבל את הפטור, גם כאשר מדובר בחולים הסובלים ממחלות מתמשכות. כך נטען בבקשה לאישור תביעה ייצוגית. האגרה שמשלמים החולים, שמצבם של רבים מהם לא משתנה משנה משנה, יכולה להגיע גם במצטבר לאורך שנים לאלפי שקלים. בתובענה הייצוגית שהוגשה לאחרונה בשם החולים האונקולוגיים אף נטען כי "אין עיגון בחוק לתשלום הנוסף".
קראו עוד:
לבית המשפט המחוזי בנצרת הוגשה לאחרונה בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד המוסד לביטוח לאומי ורשות המסים. במסגרת הבקשה שהוגשה באמצעות עו"ד איתן פלג מחיפה, נטען כי מחולים קשים לרבות חולים אונקולוגיים המבקשים פטור ממס ניגבת אגרה שלא כדין.
"כדי שיאשרו לי פטור ממס אני צריך לשלם כל שנה את האגרה, אני חולה כרוני, המצב שלי קבוע, וזה יוצא אלפי שקלים במצטבר. אני מעדיף להוציא את הכסף על טיפולים שיקלו עליי"
"מזה עשרות שנים, גובה המוסד לביטוח לאומי מנכים הסובלים ממחלות קשות ומתמשכות, אגרות בשווי מאות שקלים בניגוד לחוק, במסגרת הליך בקשה לקבלת פטור מתשלום מס הכנסה", טוען עו"ד פלג.
מי שהגיש את הבקשה הוא אשר אלחרר, שמספר כי לפני מספר שנים גילה כי הוא חלה בסרטן הלימפה. "הסוג שלי הוא כרוני. גם אם אני אהיה נקי הוא יכול לחזור. כרגע אני עובר טיפולים ביולוגיים לאחר שעברתי טיפולים כימותרפיים. הגשתי בשנה הראשונה פטור ממס בשל מצבי ובפעם הראשונה זה לגיטימי לגבות אגרה, אבל לא הגיוני שכל פעם שאצטרך שוועדה רפואית תראה אותי כדי לאשר לי פטור ממס אשלם מחדש את האגרה. אני חולה כרוני וזה יוצא אלפי שקלים במצטבר".
1 צפייה בגלריה
תשלום האגרות של החולים הכרוניים עשוי להסתכם באלפי שקלים במצטבר
תשלום האגרות של החולים הכרוניים עשוי להסתכם באלפי שקלים במצטבר
תשלום האגרות של החולים הכרוניים עשוי להסתכם באלפי שקלים במצטבר
(צילום: shutterstock)
אלחרר מוסיף כי עבור חולה סרטן במצבו, לשלם מאות שקלים זה הרבה כסף. "למה כל שנה כדי לבדוק אם מגיע לי או לא פטור ממס אני ושכמותי צריכים לשלם אגרה. זה מקשה עלינו כלכלית. אני נאלץ לשלם כספים רבים על טיפולים, אז למה להטיל עליי עוד הוצאות של אגרה. אני מעדיף להוציא את הכסף על טיפולים שיקלו עליי. בשבילי לשלם כמעט 700 שקל על אגרה זה המון, הכסף הזה יעזור לי לתרופות וטיפולים".

"שיטה אבסורדית"

הבקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה נגד הביטוח הלאומי הגובה את האגרה ונגד רשות המסים שמעניקה את הפטור מתשלום מס הכנסה לעיוורים ונכים קשים (90% נכות ומעלה). בין השאר, זכאים לפטור זה חולים אונקולוגיים אולם כדי לקבוע את אחוזי הנכות, מכנסים רשות המסים וביטוח לאומי ועדה רפואית, ונכה המבקש להגיע לוועדה מחויב בתשלום אגרה שגובהה כיום 679 שקל. עו"ד פלג מציין את האבסורד שבשיטה הנהוגה. "חולה קשה משלם כל שנה סכום שעלול להגיע במצטבר לאלפי שקלים על מנת לקבל את הפטור המגיע לו ממס הכנסה".

"גבייה לא חוקית"

במסגרת הבקשה לאישור תביעה ייצוגית נטען כי "לחברי הקבוצה, והמבקש ביניהם, נקבעה על ידי המוסד נכות זמנית בשיעור המזכה בפטור ממס הכנסה מרשות המסים. אלא, שהגם שהתביעה לפטור ממס התקבלה, בתום המועד שנקבע לנכות זמנית דורשים המוסד ורשות המסים כי תשולם אגרה נוספת על מנת שתתכנס הוועדה הרפואית לדיון מחדש בעניינו של המבקש בתום פרק הזמן לגביו הוכרה הנכות, וזאת ללא כל עיגון בדין. בית המשפט יתבקש להורות למוסד לחדול מהגבייה האסורה המעשירה את קופתו שלא כדין, ולהשיב לחברי הקבוצה את התעשרותו על חשבונם".

 עו"ד איתן פלג עו"ד איתן פלג
בבקשה מבהירים כי אין טענה כלפי הפעם הראשונה שבה מתבקשים החולים לשלם אגרה. "יודגש, כי אין בפי המבקש טענה באשר לאגרה המשולמת למוסד עם הגשתה לראשונה של בקשה לפטור ממס הכנסה לרשות המסים, וכי טענתו של המבקש נוגעת אך לאי־חוקיותה של אגרה נוספת באותו שיעור, שגובה המוסד (לעיתים יותר מפעם אחת) לאחר שכבר התקבלה תביעת המבקש לפטור".
בתובענה הייצוגית נטען עוד כי על פי התקנות בעת שהוועדה הרפואית קבעה נכות זמנית, עליה לזמן את הנבדק למועד נוסף בתום תקופת הנכות הזמנית כדי לסיים את בדיקתה. נטען כי על פי תקנה זו אין דרישה לתשלום אגרה נוספת כפי שנעשה בפועל. הבקשה היא להגדיר את הקבוצה בתובענה הייצוגית: "כל אדם שהמוסד לביטוח לאומי גבה ממנו כספים בניגוד לדין עבור ועדה לקביעת אחוז נכות לפטור ממס הכנסה". השופטת עינב גולומב קבעה דיון ראשוני בתיק באפריל 2023.
מרשות המסים נמסר כי הרשות תמסור את התייחסותה לבית משפט.
תגובת הביטוח הלאומי: ״אזרחים שנקבעה להם 90% נכות, זכאים לפטור ממס הכנסה. לרוב, הביטוח הלאומי מעביר את הזכאים הליך אוטומטי, וללא עלות דרך קצבת שירותים מיוחדים. לעיתים נקבעת נכות זמנית כשרופא סבור שיש סיכויי החלמה או לחילופין החמרה והזכאות משתנה בהתאמה. תשלום עבור הוועדה נקבע בחוק ואמור לכסות את עלויות התפעול שהולכות ועולות. הסכום סימלי ביחס להוצאה".