יוסף בן ה-70 הגיע לבית החולים הגריאטרי שמואל הרופא לאחר אירוע מוחי, עם פצעי לחץ בדרגה 5. הוא היה מוזן באמצעות זונדה עם קשיים בדיבור ובבליעה ועם חוסרים משמעותיים בתזונה. אחרי שטופל על ידי כל הצוות באופן מוקפד - הפצע נסגר, והוא הצליח לדבר ולתקשר עם הצוות, התחיל לאכול וללכת עם הליכון – ובקרוב אפילו צפוי להשתחרר לביתו.
אהובה צברי, מנהלת הסיעוד בבית החולים שמואל הרופא, שעובדת כבר 41 שנה בבית החולים, מסבירה כי סיפורו של יוסף הוא לא חריג. "יצרנו פתרונות שונים למען חולים קשים, כמו מונשמים למשל", היא מספרת. "בנינו בתוך המחלקה מקלחת ייעודית גדולה, וקנינו מיטות מיוחדות עם ריפוד, בתוך המקלחות מיקמנו נקודות לחמצן והחולה חווה מקלחת כמו שצריך, עם סבון, שמפו והכול. לאחר מכן הוא מועבר עם כורסה לחדר האוכל או יוצא לחצר יפהפייה – וגם שם מיקמנו עשר נקודות חמצן.
"המטופל מחובר בבטחה לחמצן כך שהוא יכול לשבת בשלווה עם בני משפחתו בגינה. כבר עשינו שם מסיבות חנוכה ופורים, כאשר בכל רגע נתון, איש צוות מקצועי יושב ומפקח שהדברים מתנהלים כשורה. ההישג הגדול שלנו הוא שהבאנו לתודעה שהחולה המונשם לא נמצא רק במיטה - אפשר לעשות איתו הכול".
4 צפייה בגלריה
שמואל הרופא
שמואל הרופא
בית חולים שמואל הרופא

4 צפייה בגלריה
שמואל הרופא
שמואל הרופא
שמואל הרופא

המטופל ומשפחתו ניצבים במרכז

בית החולים שמואל הרופא הוא בית חולים אקוטי, הפעיל ומקבל מטופלים 24/7 ממיון ביה"ח שמיר. מתקבלים חולים למחלקות שיקום, מונשמים, סיעוד מורכב. בימים אלו נפתח גם מכון שיקום, אשר ייתן מענה למטופלי ביה"ח ולמטופלים מעל גיל 18.
הגישה הטיפולית בבית החולים שמואל הרופא היא כוללנית, רב תחומית ורב סקטוריאלית. המטופל ומשפחתו ניצבים במרכז ומהווים חלק אינטגרלי מהטיפול ומקבלת ההחלטות. המטופל נמצא בליבת העשייה הרפואית ויש לכך השלכות על הצלחת הטיפול הרפואי, איכות ומהירות ההחלמה, ושביעות רצון המטופלים. המטרה היא להוביל את המטופל לאיכות חיים טובה, לשפר תפקודים חלשים ולשמר תפקודים קיימים.
צברי מסבירה כי בבית החולים, אופן הטיפול בחולים גריאטריים הוא שילוב של הטכנולוגיות הכי מתקדמות יחד עם טיפולים רגשיים ונפשיים. "החולים צריכים לא רק להשתקם פיזית אלא גם נפשית".
היא מוסיפה ואומרת: "אנחנו לוקחים תמונה מימי צעירותו של כל מטופל-מונשם, כותבים עליו כמה מילים ושמים אותה בקרבתו, כדי שהצוות יתחבר אליו רגשית. כך המטפלים יודעים עליו פרטים, כמו למשל, שהוא היה קצין בצבא, שיש לו ילדים, כמה נכדים יש לו, שהוא היה מנכ"ל של חברה. זה מראה שכל אדם הוא עולם ומלואו ומאפשר חיבור אישי".
קראו עוד:

מניעת נפילות מהמיטה וטיפול אופטימלי בפצעים

הטכנולוגיות בבית החולים נותנות מענה לא רק להנשמה. "מדובר בחולים גריאטריים בדרך כלל, ולרבים מהם יש פצעים או כיבים מסוגים שונים כמו למשל פצעי לחץ. עבורם יש לנו מכשיר חדשני ויקר שנקרא 'סורינג', המרפא פצעים שלרוב דורשים ניתוח כירורגי וטיפול סיזיפי של רטיות רטובות במשך חודשיים.
4 צפייה בגלריה
 מכשיר הסורינג
 מכשיר הסורינג
טיפול קצר ויעיל בפצעי לחץ. מכשיר הסורינג
(צילום: בי"ח שמואל הרופא)
"הסורינג עובד על אולטרסאונד ועושה בשלוש דקות בלבד את מה שעושות כל הפרוצדורות הקודמות, שלא לדבר על כך שהן מחייבות תיאומים ומעברים מיותרים בין בתי החולים", היא אומרת.
4 צפייה בגלריה
 מכשיר הארליסנס
 מכשיר הארליסנס
מכשיר הארליסנס, למניעת נפילות מהמיטה
(צילום: בי"ח שמואל הרופא)
בבית החולים מקדימים תרופה למכה גם בכל הקשור לתאונות ופציעות. "כל חדר מצויד במכשיר ה'ארליסנס', שמזכיר את ה'בייבי סנס' של התינוקות, וזה חוסך תאונות ופציעות רבות. אין לנו כבר מקרים של נפילות מהמיטה".