באבו תלול, היישוב הבדואי בנגב, אנחנו רגילים להתבזות. רגילים לחוש אזרחים מדרגה ה'. רגילים לחיות בסטנדרט של תחתית הסולם ומתחת לתחתית. אבל הסיפור הזה שבר אותנו: מרפאות קופת חולים וטיפת חלב סגורות כבר חודש וחצי בגלל תקלת חשמל. חודש וחצי, וזה עולה לנו בבריאות.
2 צפייה בגלריה
אבו תלול מרפאה
אבו תלול מרפאה
המרפאה הסגורה באבו תלול. "בדימונה השכנה מוקם מרכז סייבר, ואילו אנחנו ממשיכים להמתין לחסד החשמל"
קראו עוד:
נכון. אנחנו לכאורה בני מזל. אבו תלול הוכרזה כיישוב ב-2006, בשעה שיישובים אחרים עדיין חיים בלי מים וחשמל, בלי תחבורה ציבורית ובלי כביש, בלי בתי ספר ובלי גנים. לנו יש בתי ספר יסודי ואפילו תיכון אורט, ויש שתי מרפאות שקיבלנו לאחר מאבקים רבים ואפילו סניף קטנטן של מאוחדת. יעני, אצלנו לוקסוס. אבל שוב ושוב אנחנו תוהים אם זכינו בהכרה באמת או רק בכאילו. תוכנית מתאר יישובית אושרה ב-2013, אבל עשור אחר כך ממשיכות רוב השכונות לפעול בלי תכנון ובלי אספקת מים וחשמל מהרשת. בדימונה השכנה מוקם מרכז סייבר, ואילו אנחנו ממשיכים להמתין לחסד החשמל.
ועכשיו, זה. דליקה קטנה במשרדי הגנים גרמה נזק לשנאי וניתקה את קו החשמל לבית הספר אל-אעצם ב', ובו 915 תלמידים ו-70 מורים ב-33 כיתות. היא ניתקה גם אשכול גנים ובו שמונה גנים, את המתנ"ס ואת שתי המרפאות ולקינוח גם את מרכז האינטרנט בבית הספר אלמוסתקבל (העתיד). אז ככה נראה העתיד.
קופת החולים מתגאה בפרסומות בשירותי הדיגיטל שלה, פאר הרפואה הישראלית. אצלנו היא לא מצליחה אפילו להתחבר לחשמל
לא נואשנו. הפעלנו לחצים על המועצה, שהביאה את חברת החשמל, שקבעה שיש להתקין מפסקים בבתי הספר. ואז המועצה הזמינה חברה מתקינה, אבל העבודה לא הייתה תקינה. פנינו לפקידות, לחצנו ולחצנו, השבתנו את בית הספר שלושה שבועות, שלושה בתי ספר נוספים הושבתו חלקית להזדהות. לא עזר. רק כשאיימנו להביא את התלמידים ולקיים שיעורים בלשכתו של מנהל מחוז באר שבע במשרד החינוך, חובר סוף-סוף קו החשמל.
2 צפייה בגלריה
אבו תלול מרפאה
אבו תלול מרפאה
המרפאה הריקה באבו תלול. "ככה נראה העתיד"
אבל זה לא נגמר, כי המרפאות לא חוברו. שלושה רופאים ואחות יושבים חסרי אונים במרפאת כללית, מזיעים ומחכים למושיע, כי אין להם יכולת לקבוע תור, להתחבר לרשת המידע או לרשום תרופות. בטיפת חלב האחיות לא מגיעות. נשים בהיריון ויולדות עם טפן חייבות לצאת לנסיעה באוטובוס למרחק 20 ק"מ, שעה נסיעה לכל כיוון, אל שגב שלום או אל באר שבע. קשישים נאלצים להיטלטל בדרכים בחום המדבר, ולכן נמנעים לא אחת מטיפול.
משרד הבריאות לא מוטרד. מנהליו נחים בנינוחות בחדריו הממוזגים היטב. קופת החולים מסתפקת בהאשמת המועצה. אף אחד לא מוטרד יותר מדי מהעובדה שחודש וחצי הילדים שלנו בלי מוקד טיפול חירום במקרה אסון, והקשישים בלי מעבדה שתיקח בדיקות דם ושתן חיוניות.
עטייה אלעאסם עטייה אלעאסם
שר הפנים משה ארבל נאבק בתורים לקבלת דרכונים, והצליח. אבל האם שר הבריאות ארבל יקצה ולו טיפת תשומת לב גם לקופת החולים שלנו? ואולי עלינו לקבל דרכון לדנמרק כדי לקבל שירות שוויוני?
קופת החולים מתגאה בפרסומות בשירותי הדיגיטל שלה, פאר הרפואה הישראלית. אבל אצלנו היא לא מצליחה אפילו להתחבר לחשמל.
אבל אנחנו לא מתייאשים. אנחנו רגילים להיות אזרחים סוג ה'. ואנחנו בכלל חיים בלוקסוס.
אז נמתין לפקידים בסבלנות בדואית, שיבואו ויביאו איתם את המשילות הנאורה, את בשורת הרפואה המתקדמת ואת קדמת הטכנולוגיה החדשנית: אספקת חשמל.
הכותב הוא פעיל חברתי ותושב אבו תלול

תגובות

מכללית נמסר: "מנסיבות שאינן תלויות בנו, אספקת החשמל לכפר הופסקה. אנו פועלים מול כל הגורמים על מנת להחזיר את פעילות המרפאה לסדרה. באופן זמני, השירות הרפואי ניתן תחת מגבלת החשמל, במקרה הצורך מפנים למרפאה ביישוב הסמוך".
מחברת החשמל נמסר כי לא קיים תיעוד על בעיה במקום.
ממשרד הבריאות לא נמסרה תגובה עד לפרסום הכתבה.
סייעה בהכנת הכתבה: אילנה קוריאל