דוח ראשון מסוגו שפורסם שלשום (ב') חשף את הפערים שקיימים בישראל בתחום הבריאות ואת הקשר שקיים בין מקום המגורים והמעמד הסוציו-אקונומי לבין המצב הבריאותי של האדם. בין הממצאים המרכזיים: בשכבות החלשות יש יותר מעשנים, ובפריפריה יש יותר חולי סוכרת.
קראו עוד:
פרופ' פהד חכים, מנהל בית החולים האנגלי בנצרת, אמר בריאיון ל-ynet radio שלא הופתע מהנתונים. "זו מדינה קטנה יחסית, עם פערים מאוד גדולים בין פריפריה למרכז", אמר.
1 צפייה בגלריה
השמנת יתר באירופה
השמנת יתר באירופה
"הסיפור של ההשמנה הוא עולמי. זו מגפה שאוכלת את כולנו", אומר פרופ' חכים
(צילום: AP)
בוא נתחיל עם בעיית ההשמנה. המכון למחקרי מדיניות בתחום הבריאות, שפרסם את הדוח, טוען ש"העלייה בשיעורי ההשמנה פקדה את כל שכבות האוכלוסייה, הגיל והמגדר". "הסיפור של ההשמנה הוא עולמי. זו מגפה שאוכלת את כולנו. יש לנו היום צריכת אוכל לא הגיונית. לא הגיוני איך אנחנו לא מתאמנים, לא עוסקים בבריאות אמיתית, והבעיה קשה במיוחד בקרב ילדים ובני נוער. אנחנו רואים את זה באוכלוסיות מוחלשות: אנשים שם צורכים אוכל שהוא לא בריא; זול, אבל לא בריא. הם צורכים אותו ברמות מאוד גבוהות, עם הרבה סוכר ושומן.
"כדי לשנות תהליכים באוכלוסייה, נדרש תהליך מאוד ארוך: זה תשתיות, כבישים, חינוך, בתי ספר. המון עבודה סיזיפית. הדוח מעלה שביישוב הערבי ג'סר א-זרקא 43% מבני הנוער הם שמנים".
ואילו בשכבות הגבוהות שיעור ההשמנה הוא פחות מחצי לעומת השכבות הנמוכות ביותר. "נכון, ויש עוד נתונים שלא מופיעים בדוח הזה. למשל, מספר הרופאים בפריפריה קטן בחצי מאשר באזור המרכז. הנגישות לשירותי רפואה, הקרבה למרפאות: יש פה המון דברים בעייתיים. אין אוכלוסיות שוות במדינת ישראל. באזורי הפריפריה האוכלוסיות יותר מוחלשות, והן יותר חולות.
"אני מסתובב בבית החולים בנצרת ורואה אנשים בני 40 קטועי רגליים שעוברים דיאליזה. אנחנו מזדקנים בגיל מאוד צעיר: הזדקנות האוכלוסייה לא מתרחשת בגיל 90, אלא בגיל 40 ו-50. זו בעיה קשה. איך פותרים אותה? כל משרדי הממשלה צריכים לעסוק בסיפור הזה. להתחיל בחינוך, בתשתיות, בנגישות לחשמל ולאינטרנט ולהשקיע הרבה מאוד עשייה בבריאות הציבור ובחינוך הציבור לבריאות".
נושא נוסף שעולה בסקר הוא מחלת הסוכרת: מתברר שהחברה הערבית סובלת מסוכרת פי ארבעה יותר מהחברה היהודית, וזה בא לידי ביטוי בקטיעות גפיים, במחלות כליה ועוד. איך מצמצמים את הפער הזה? "זו שאלה מאוד קשה. איך מצמצמים את הפער? נותנים לאנשים יותר נגישות לדברים יותר בריאים. הסוגיה של הביטחון האישי היא מאוד קשה, אני לא יכול לתת לילדים שלי לרוץ בכבישים בנצרת. צריך לתת לאנשים ולבני נוער מקומות להסתובב בהם ולעשות ספורט. יש הרבה פערים בתשתיות שצריך לפתור אותם".