המחסור החמור ברדיולוגים בישראל היה אתמול בלב דיוני ועדת הבריאות בכנסת: בבתי החולים קיימת כבר שנים מצוקת רופאים מומחי רנטגן, אולטרסאונד CT ו-MRI. התקנים חסרים, רופאים מסרבים להתמחות בתחום בשל השכר הנמוך, והתוצאה: מחסור חמור בעיקר בבתי החולים בפריפריה של מומחים, המאלצים חלק מהמרכזים הרפואיים להיוועץ במומחים מבתי חולים אחרים, ולאשפז שלא לצורך חולים עד הבוקר, מאחר שאין בנמצא כוננים שיגיעו בשעות הערב והלילה במקרי חירום.
קראו עוד:
תפקיד הרדיולוגים הוא לאבחן ולפענח בדיקות רנטגן, אולטרסאונד, CT ו-MRI. התור כיום לביצוע הבדיקות הללו ארוך מאוד, במיוחד בפריפריה, שם מחכים ל-CT כחודשיים ול-MRI כשמונה חודשים בממוצע. המחסור האדיר ברדיולוגים גורם לכך שגם אחרי ההמתנה לבדיקה, ייקח בין חודש לחודשיים לקבלת תוצאותיה. גם הוספת מכשירי MRI עליה הכריז שר הבריאות לא תקצר את התורים, כיוון שבפועל אין מספיק מומחים שיפענחו את הבדיקות. העיכוב הזה, לדברי מומחים, פוגע בבריאות האזרחים ואף מסכן חיים.
"לפעמים בתורנויות אין בכלל עם מי להתייעץ", מספר מתמחה מבית חולים בצפון, "אנחנו כבר מורגלים לשמור מספרים של 'חבר טלפוני' מבית חולים אחר שעושה לנו טובה ומפענח את הבדיקה"
המחסור במומחים בולט במיוחד בבתי החולים בפריפריה, שם לעתים היעדרות של אחד המומחים יוצרת מצב שבית חולים שלם פועל ללא רופא רדיולוג. "לפעמים בתורנויות אין בכלל עם מי להתייעץ", מספר מתמחה מבית חולים בצפון, "אנחנו כבר מורגלים לשמור מספרים של 'חבר טלפוני' מבית חולים אחר שעושה לנו טובה ומפענח את הבדיקה".
3 צפייה בגלריה
רופא מפענח צילום רנטגן דימות
רופא מפענח צילום רנטגן דימות
מחסור חמור ברופאים רדיולוגים
(צילום: shutterstock)

נעזרים בפענוח מבתי חולים אחרים

אחד המחסורים הבולטים הוא בתחום רפואת הילדים, כשבחלק מבתי החולים כלל לא קיים מומחה ייחודי. כך למשל, בבית החולים וולפסון בחולון עבדה עד לא מכבר רדיולוגית ילדים שיצאה לגמלאות, וממשיכה אחת לשבוע לפענח הדמיות ילדים. בית החולים קיבל לשורותיו מומחית רדיולוגיה אחרת שעזבה את בית החולים שניידר, והיא פעם בשבוע. בשאר הזמן נאלצים רופאי מבוגרים לפענח הדמיות ילדים, או שהפענוחים ממתינים מספר ימים עד להגעת הרדיולוגית, כאמור אחת לשבוע.
"בבתי חולים גדולים אמורה להיות ישיבת רנטגן אחת לשבוע", מספר מומחה מבית חולים העמק, "אצלנו זה כמעט ולא קיים, כי אין מספיק רדיולוגים שיתפנו לכך. אנחנו לפעמים מפענחים צילומים למרות שזו לא ההתמחות שלנו, והבטן מקרקרת מרוב פחד, כי קל מאוד לפספס ממצא".
3 צפייה בגלריה
המרכז הרפואי זיו
המרכז הרפואי זיו
המרכז הרפואי זיו. "נעזר בשירותי פענוח של בתי חולים אחרים"
(צילום: אפי שריר)
בבית החולים זיו בצפת המחסור גרם לכך שבית החולים נעזר בשירותי פענוח של בתי חולים אחרים: "שמענו שאפילו חושבים אצלנו לשכור שירותי פענוח של מומחים ממדינות רחוקות", מספרת רופאה מבית החולים, "בינתיים אנחנו הרופאים מפענחים ככל שאנחנו יכולים, לפעמים גם כשאנחנו לא באמת יודעים ואין לנו ניסיון. כשבא אלינו אדם עם חשד לדלקת תוספתן, אנחנו מאשפזים אותו עד הבוקר, כי אין כונן אולטרסאונד שיגיע ויבצע את הבדיקה".
ד"ר רותם סיוון הופמן, מנהלת מכון דימות מבית חולים מאיר, סיפרה כיצד העומס הרב והמחסור ברדיולוגים מסכן חיי אדם: "לצערי כל רדיולוג יודע שבדיקה שנשארה בקצה הערימה, מתגלה לעיתים כחולה עם גרורות במוח. מכשיר ההדמיה אצלנו עומד ריק מתשע בערב וכך גם במקומות אחרים, כי אין מי שיפענח את הבדיקות".
"המצב מחריד עד כדי כך שרק לפני כמה שבועות, מתמחה ברדיולוגיה לא ראתה גידול במוח של מטופל, והבכיר שלה לא עבר כמה ימים על הבדיקה שלה", מספרת ל-ynet רופאה מתמחה מבית חולים גדול במרכז הארץ. "במקרה אחר, אפנדיציט התפוצץ בבטן של ילדה בת 14, כי המתמחה בכירורגיה שלח אותה הביתה בלילה, מכיוון שאין בבית החולים כונן אולטרסאונד שיכול היה לעשות בדיקה ולראות שיש תוספתן מודלק. היא אושפזה אחר כך במשך 4 שבועות במצב מסכן חיים, רק כי לא היה רדיולוג בבית החולים".
3 צפייה בגלריה
המרכז הרפואי מאיר. "העומס הרב והמחסור ברדיולוגים מסכן חיי אדם"
המרכז הרפואי מאיר. "העומס הרב והמחסור ברדיולוגים מסכן חיי אדם"
המרכז הרפואי מאיר. "העומס הרב והמחסור ברדיולוגים מסכן חיי אדם"
(צילום: דוברות מרכז רפואי מאיר)
פרופ' אילן שלף, יו"ר האיגוד הרדיולוגי, הזהיר כי צפויה פרישה משמעותית של רופאים רדיולוגים שעובדים כיום והמחסור צפוי לגדול הרבה יותר: "יש עלייה של 500% בכמות הבדיקות תוך כמה שנים ובעיקר כל בדיקה היא הרבה יותר קשה ומורכבת משום שיש בה פי 2 חתכים לבחון. לפי צפי העלייה בכמות הבדיקות והפרטים, יש להכשיר עוד 250 רדיולוגים - זה המחסור. צילומי חזה כבר לא מפוענחים במדינת ישראל על ידי רדיולוג ואנחנו מפספסים בזה וחולים מתים. אם לא יגדילו את מספר הרדיולוגים, אנחנו נהיה במצב נוראי. אנחנו המספר הכי גבוה בעולם של בדיקות פר מכשיר".
"אנחנו מפענחים ככל שאנחנו יכולים, לפעמים גם כשאנחנו לא באמת יודעים ואין לנו ניסיון. כשבא אלינו אדם עם חשד לדלקת תוספתן, אנחנו מאשפזים אותו עד הבוקר, כי אין כונן אולטרסאונד שיגיע ויבצע את הבדיקה"
ד"ר אסנת לוקסנבורג, ראש חטיבת טכנולוגיות במשרד הבריאות, אמרה בתגובה: "בדיקות דחופות מפוענחות מידית. בבדיקות אמבולטוריות אכן יש זמן המתנה וזה משתנה בין סוגי בדיקות ובין בתי חולים ומערכות שונות. הקמנו עכשיו צוות שיבדוק את זמני ההמתנה בכל בדיקות דימות וכך נוכל לקבל תמונה מלאה".
מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ אלינה ברדץ' יאלוב, סיכמה את הדיון ואמרה כי "לאור הנתונים, הוועדה תעשה את הסנכרון והבדיקה שמתמהמהת. הקופות יעבירו לוועדה את כל הנתונים הרלוונטיים ואנחנו נסנכרן כדי לבדוק במהירות מה החוסר ונבחן מה משרד הבריאות מתכנן לעשות מבחינת תקינה. תיכף כבר יש תקציב נוסף ועלינו להתכונן לכך".
מבית החולים וולפסון נמסר בתגובה: "מקצוע הרדיולוגיה הוא תחום שנמצא במחסור ברופאים בכל העולם וגם בישראל, ודורש פתרונות יצירתיים ושיתופי פעולה בין מכוני דימות. לגופו של עניין, בדיקות דימות לילדים בוולפסון מפוענחות על ידי רדיולוגית ילדים ותיקה ומצוינת מוולפסון שמועסקת בגמלאות ובנוסף, על ידי רדיולוגית ילדים שגויסה לאחרונה, ויחד עם צוות רופאי מכון הדימות ניתן מענה מלא לבדיקות הדימות לילדים".
מבית החולים זיו בצפת נמסר: "כמות הרדיולוגים במרכז הרפואי זיו כמו בבתי חולים פריפריאלים אחרים אינה מספקת למתן המענה (פענוח) לכלל המטופלים. לאור זאת אנו מסתייעים בפענוח מבתי-חולים אחרים וגם בהתקשרות ישירה מול רופאים מומחים בארץ".
מהעמק נמסר בתגובה: "במרכז הרפואי העמק עובדים 26 רופאים רדיולוגים. עבודת הרדיולוגים מתקיימת כמובן גם בשעות אחר הצהריים, הערב והלילה, כך שבכל שעות היממה יש זמינות של רדיולוגים תורנים וכוננים. אנו מאשפזים מטופלים בשל סיבות רפואיות שמצריכות אבחון וטיפול ולא בשל הצורך לבצע בדיקת דימות".
משירותי בריאות כללית בעלת בתי החולים העמק ומאיר, נמסר בתגובה: "קיים חסר לאומי ברדיולוגים והפתרון טמון בהכשרה של מומחים נוספים, הגדרתו כמקצוע במצוקה ותכנון לאומי לשנים קדימה כדי לתת מענה לביקוש הגובר לרדיולוגים. בין הפתרונות שאנו מיישמים לנוכח הביקוש הגובר בתחום, הוא פענוח בדיקות מרחוק המקצר משמעותית את זמני הפענוח - דבר המקובל מאוד בארץ ובעולם. על מנת לתת מענה 24/7 לכלל תחומי הדימות השונים, נדרשת הקצאת תקציבים ותקנים ע״י המדינה".