באגף השיקום במשרד הביטחון נערכים לקליטת פצועים רבים נוספים, ובהם פגועי הנפש. לראשונה, גם חברי כיתות הכוננות ורבש"צים יוכרו וחלקם כבר הוכרו כנכי צה"ל. באשר לכוחות עזר כמו זק"א ולוחמי האש, אלו טרם הוכרו כנכי צה"ל שכן הדבר מצריך תיקון חקיקה.
  • לעיון בתוכנית המלאה של אגף השיקום - לחצו כאן
עד כה מטופלים באגף 1,210 פצועים חדשים. למרות שרבים מהם לא אושפזו ואף חזרו למילואים ולשירות, הם כבר בטיפול האגף. "אנחנו מקלים בפרוצדורה ובהכרה שתהיה מהירה ככל האפשר, אמרה ראש אגף השיקום במשרד הביטחון לימור לוריא. "אנחנו רואים בבתי חולים עורכי דין שעוברים בין הפצועים ומשכנעים אותם לייצג אותם מולנו. חבל על הכסף, על שכר הטרחה ועל האחוזים המשולמים כשחלקם מבקשים 20% (מהקצבה)".
3 צפייה בגלריה
בית חולים ברזילי אשקלון
בית חולים ברזילי אשקלון
פינוי פצועים לבית החולים ברזילי באשקלון בתחילת המלחמה
(צילום: גיל נחושתן)
נוהל ההכרה החדש בנפגעים הוא מיידי, ללא צורך בהגשת מסמכים, כאשר הטיפול בנכי צה"ל החדשים מתחיל בבית החולים, תוך דחיית ועדות רפואיות. זאת במטרה לאפשר פרק זמן התאוששות והיערכות לאחר הפציעה, לצד תחילת תהליך שיקום פיזי ונפשי.
מלחמת "חרבות ברזל" חייבה היערכות מחדש של אגף השיקום במשרד הביטחון לנוכח קבלת פצועים רבים חדשים הן בגוף ובנפש וזאת בשעה של מחסור חמור בכוח אדם. לוריא ציינה כי האגף מתנהל בשני צירים, קבלת פצועים חדשים וטיפול בקיימים "אם יש משהו שהבנו זה שצריך לטפל בהקדם. לא לחכות שהמלחמה תסתיים", אמרה לוריא בתדרוך כתבים. היא תיארה את המצב כ"רפורמת 'נפש אחת' באקסטרים".
עוד בנושא זה:
בכדי לקלוט את הפצועים החדשים נפרסו עובדי אגף השיקום בכל 16 בתי החולים שבהם מאושפזים פצועים. 88% מהבקשות לאגף אושרו באותו היום שהוגשו, וכן נעשתה פנייה אישית לפצועים שהגיעו לבתי החולים אך שלא אושפזו. האגף פרסם "קול קורא" למטפלים בתמיכה נפשית. "יש מחסור לאומי של מטפלים נפשיים וזה אתגר גדול".
האתגר של האגף הוא כאמור לטפל גם בפצועים הקיימים. מתחילת המלחמה, סיפרה לוריא, התקבלו 3,000 שיחות בקו התמיכה של "נפש אחת" מדי יום (טלפון 8944*). כך שגם הלומי קרב שמוכרים, נדרשים כעת לתמיכה נפשית. "אנחנו יוצאים למסע שיקומי ארוך ואנחנו נערכים עליו" אמרה.
יו"ר ארגון נכה צה"ל עידן קליינמן סיפר אף הוא על הטיפול המיידי בפצועים: "אסור להם להישאר לבד כרגע. לא מעניין אותנו מי הוכר ומי לא, כולם מטופלים ולטובת כך, כל בתי הלוחם פתוחים וכל המענים שיש בידנו". קליינמן סיפר כי במהלך הלחימה נפלו עשרה נכי צה"ל מהארגון, "אחד נחטף לעזה ו-14 ילדים ונכדים של נכי צה"ל נרצחו או נפלו בלחימה".
מלשכת עורכי הדין נמסר בתגובה לדברי ראש אגף השיקום על עורכי דין שהולכים בין הפצועים ומציעים שירות תמורת שכר טרחה מופקע: "מדובר בתופעה מקוממת ומצערת שיש להוקיעה, ושאינה מייצגת את לשכת עו"ד ואת הרוב המוחלט של עורכי הדין שנרתמים למען תושבי הדרום ועוטף עזה במסירות מלאה ובהתנדבות מתחילת המערכה.
"לשכת עורכי הדין כבר ב-2019 קבעה כי חל איסור לגבות שכר טרחה באחוזים מקצבאות הנכות ובמידה וידווחו מקרים כאלה, נפנה לועדת האתיקה שתטפל בהם בחומרה. אנו מקווים שעוד לפני כן הדברים ייפסקו ללא התערבות משפטית.
"כמו כן הלשכה מפעילה מוקד סיוע משפטי חינם למשפחות שכולות, פצועים ומפונים לטיפול מול ביטוח לאומי, מיסים, דיני עבודה, בקשות לצווי ירושה, אימות תצהירים, נזיקין, ויפויי כוח. נענה לכל פניה למוקד במהירות וביעילות - במייל הבא".
פורסם לראשונה: 11:59, 22.10.23