בשיתוף פורום reboot
תחרות 'יוזמת הבריאות המובילה של השנה' של פורום Reboot בשיתוף קבוצת ידיעות אחרונות ו-ynet, מאפשרת את מימושם של רעיונות ופרויקטים מגוונים העוסקים בטכנולוגיות חדשות, תכניות ייעול השירות או סיוע לחולים ובשיפור מערכת הבריאות בישראל.
מספר ההגשות לתחרות שבר השנה את כל השיאים עם 435 רעיונות, תכניות, פרויקטים, ויוזמות בריאותיות שונות. לשלב הגמר נבחרו בקפידה 10 היוזמות המובילות, לאחר שעברו הליך סינון שדירג אותן על פי מידת ההיתכנות שלהן, תרומתן למטופלים ולמערכת הבריאות ומידת ההשפעה שלהן בשיפור בריאות הציבור.
1 צפייה בגלריה
יוזמת הבריאות המובילה של השנה
יוזמת הבריאות המובילה של השנה
יוזמת הבריאות המובילה של השנה
(צילום: shutterstock)
השבוע יוצגו היוזמות בפני חבר השופטים המתנדב בתחרות, הכולל בכירים ממערכת הבריאות וקופות-החולים, נציגי תעשייה, אקדמיה, עמותות חולים ועוד. חבר השופטים יקבע מי תהיה היוזמה שתזכה בתחרות ותוכרז כ'יוזמת הבריאות המובילה לשנת 2021'. היוזמה הזוכה תזכה ל"חבילת התנעה" הכוללת מענק כספי בגובה 150 אלף ש"ח, חשיפה מקצועית וציבורית וסיקור תקשורתי.
היוזמות המובילות טומנות בחובן רעיונות שונים. חלקן מתבססות על חדשנות ועל קדמה טכנולוגית, וחלקן מציעות ניצול טוב יותר של משאבים ושיפור תהליכים קיימים.
להלן עשרת הפיינליסטים, שהיוזמות שלהן הגיעו לשלב הגמר:

בתחום שיפור מערכת הבריאות הציבורית:

"אחד עשר כוכביא: מתן שירותי רפואה מרחוק" הינו שת"פ מדהים בין 11 מוסדות רפואה ממשלתיים בישראל. פרויקט שהוגש על ידי רועי קול, מחטיבת המרכזים הרפואיים במשרד הבריאות. מטרתו ליצור רשת רחבה של פרויקטים חדשניים בתחום הרפואה מרחוק ושיתוף מידע בטכנולוגיות דוגמת: איזון כאב מרחוק, סכרת והשמנה בילדים ונוער, שיקום לב מרחוק, ייעוץ תרופתי בין ארגוני הבריאות ועוד. המיזם יאפשר לייעל את התקשורת סביב תהליכי בריאות, להנגיש את מתן השירותים בצורה שוויונית, וגמישות רבה באופן מתן השירותים.
ד"ר שירלי שפירא, המטולוגית במרכז הרפואי מאיר, מציעה את יוזמת מניפולציות על הסרטן: טיפולי גוף-נפש ותת-מודע על מהלך המחלה, המבקשת לבדוק את השפעת טיפולי גוף-נפש בעולם האונקולוגיה כחלק ממערך התמיכה בחולה והשפעתם על מהלך מחלת הסרטן עצמה. המודל מציע הגות הקושרת בין גוף לנפש, ודרכי התערבות ברמת התודעה ומבוסס על הדמיון הרב בין תהליכים המתרחשים בתת המודע לבין פאתוגנזה של ממאירות.
"טוב מראה עיניים" מכבי POCUS, יוזמה שהוגשה על ידי ד"ר אלון בר-אל, מנהל רפואי במכבי. מדובר בבדיקת דימות פשוטה וזמינה, המאפשרת לרופא להרחיב משמעותית את יכולותיו האבחנתיות באמצעות הדגמה ויזואלית ליד מיטת-המטופל וכפועל יוצא מסייעת לו להעניק למטופל רפואה ממוקדת, בטוחה, מהירה וטובה יותר.
יוזמה נוספת בתחום רפואת העיניים היא של ד"ר עדי פורת ריין, רופאה מתמחה בשערי צדק ובשיתוף כללית מחוז ירושלים. רואים אותך: רפואת עיניים מהבית מציע "רופא עיניים אונליין" שיתן מענה ראשוני ומיידי בשעות אחר הצהריים ובסופי השבוע – שעות בהן יש בביה"ח תורן יחיד במיון עיניים, ללא מרפאות פעילות ולכן חשוב לאפשר נגישות לטיפול ראשוני מרחוק. זאת באמצעות טכנולוגיה נגישה שתוכל להיות בכל בית על מנת לאפשר רגישות וספציפיות גבוהה באבחון ראשוני של מחלות עיניים.

בתחום חדשנות וטכנולוגיה:

"C-POEMs רפואה מדויקת, מנבאת, יוזמת ומונעת" היא יוזמה של מספר אגפים בהנהלת שירותי בריאות כללית שהוגשה על ידי ד״ר נעה דגן, מנהלת מחלקת רפואה מבוססת מידע ובינה מלאכותית בכללית. מדובר במערכת מבוססת מידע ובינה מלאכותית שמטרתה לשמש רופאי משפחה ואחים/ות ולאפשר להם רפואה מדויקת ופרואקטיבית יותר. הפלטפורמה מתממשקת לרשומה הרפואית ומציעה בכל ביקור המלצות לבירור וטיפול במגוון נושאים קליניים בהתאמה אישית, כולל כלים לזיהוי מטופלים הזקוקים להתערבות פרואקטיבית ומונעת.
יזהר לאופר, סמנכ"ל חדשנות בלאומית לעתיד, מציע מערכת דיגיטלית מבוססת בינה מלאכותית למוקד הלילה של הקופה. מערכת טריאג' מתשאלת את המטופל, שולפת נתונים מהתיק הרפואי, מייצרת עבורו אנמנזה בשפה טבעית וקובעת את רמת דחיפות הטיפול עבור הרופא במוקד. במקרים מסויימים המערכת תוכל אף להפיק הפניה למיון באופן אוטומטי.
מסכה חכמה (אינהלציה) היא יוזמה של עמית טורמן, מנהל חדשנות בבי"ח העמק שנועדה לשימוש בכל מכשירי האינהלציה והחמצן הסטנדרטיים. באמצעות מערך חיישנים, המסכה מזהה כי המטופל נמצא בקירבת המסכה בפועל וכן את שלב השאיפה במחזור הנשימה של המטופל. רק לאחר זיהוי זה ובהתאם לאות המתקבל, שסתום המותקן במסיכה פותח וסוגר את מאוורר התרסיס בהתאם. כך התרופה נכנסת לגוף הפועל ומוזרמת בזמן הנכון ולא מתבצע בזבוז לחלל האוויר.
שלומית שטיינברג קוך מציעה את פרדיקטה מד לאבחון מוקדם של מחלות אוטואימוניות. מחלות אלו מטופלות על ידי מגוון מומחים והבעיה היא שבחלק רב מהמקרים התסמינים הראשונים אינם ספציפיים, כך שלחולה נגרם סבל רב עד לקביעת האבחנה וקבלת הטיפול המתאים. פרדיקטה מד תאפשר אבחון מוקדם באמצעות בינה מלאכותית הבודקת רשומות רפואיות ונותנת התרעה לרופא המשפחה להתערבות מוקדמת, מה שמקצר את זמן האבחון משמעותית ומאפשר טיפול אפקטיבי המונע הידרדרות.
יוזמת Droxi בהגשת גדי שנהר בשיתוף הטכניון, רשות החדשנות וביה"ח בילינסון, הוא בעצם "רוקח קליני" מבוסס בינה מלאכותית המסייע לרופאים לאתר שגיאות במתן תרופות ולתקן אותן בזמן אמת. שגיאות אלו כוללות: שגיאות במינון התרופה, תרופה חסרה, תרופה עודפת, והתנגשויות בין-תרופתיות. Droxi היא מערכת לומדת, המשתלבת במערכת הרפואית הקיימת של הרופא, ונעזרת בהחלטות שבוצעו במקרי עבר, כמו גם בידע של רוקחים קליניים מומחים ומסייעת לרופא לרשום תרופות ללא שגיאות.
אצבע על הדופק: מערכת לחיזוי התדרדרות מאושפזים היא יוזמה של אהובה וייס-מייליק מנהלת יחידת I-Medata המרכז למדעי הנתונים ובינה מלאכותית במרכז הרפואי תל-אביב. המערכת מסייעת לאתר סימנים חיוניים של מטופלים המאושפזים במחלקות פנימיות ומונעת הדרדרות. הקושי בזיהוי תהליך ההידרדרות בזמן נובע בשל מחסור בכח אדם וסובייקטיוביות הצוות התלויה בנסיון קודם. מטרת המערכת הממוחשבת והמבוססת בינה מלאכותית וסנסורים, הנה להחליף חלק גדול מתפקידי הצוות הפארה-רפואי באמצעות איסוף מדדים באופן רציף והתרעה על הדרדרות החולה.

עמותות וארגונים:

כ-30 יוזמות השנה הוגשו על ידי נציגים של עמותות ומלכ"רים. מאחר ואף יוזמה לא העפילה לשלב הגמר, החליט הפורום לבחור את היוזמה המובילה בתחום זה ולהעניק לה גם כן פרס כספי בגובה 50 אלף ש"ח אשר יסייע לקידום היוזמה. היוזמה שנבחרה הוגשה על ידי יעקב לופוליאנסקי מעמותת "יד שרה", אשר מציע מרכז רפואי למניעת אשפוז - מרכז לרפואה דחופה הכולל מחלקת ילדים, מבוגרים ונשים ומאוייש ברופאים מומחים, מעבדה ומכון דימות ואף מצויד בציוד רפואי מתקדם כולל השאלה להמשך החלמה בבית. מטרתו למנוע אשפוז בבית החולים בכך שהוא מאפשר חלופת אשפוז בית בגיבוי המרכז הרפואי.
חבר השופטים שיבחר את יוזמת הבריאות המובילה: ד"ר יצחק ברלוביץ', יו"ר הפורום; פרופ' רפאל ביאר, נשיא האגודות הבינלאומיות של רמב"ם; מגר' הדס רותם, מנהלת אגף הרוקחות, מש' הבריאות; מר רועי רייכר, רכז תחום בריאות, משרד האוצר; פרופ' רן בליצר, יו"ר החברה הישראלית לאיכות ברפואה; ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה; ד"ר דורון נצר, ראש אגף רפואה בשרותי בריאות כללית; פרופ' שלמה וינקר, ראש חטיבת רפואה, לאומית; ד"ר מירי מזרחי, ראש אגף אסטרטגיה מכבי שרותי בריאות; ד"ר דוד מוסינזון, סמנכ"ל מאוחדת; ד"ר אבי מתן, ועדת הפארמה, לשכת המסחר ישראל-ארה"ב ומנכ"ל אבווי ישראל; גב' טינה מירי מלוסיאן, מנכ"לית סאנופי ישראל; גב' יסמין ענבר, מנכ"לית האגודה לזכויות החולה; מר דורון קופרשטין, עורך ערוץ הבריאות ynet.
פורום Reboot הוא יוזמה לתועלת הציבור, הפועלת על בסיס התנדבותי משנת 2014 במטרה לשים את תחום הבריאות בראש סדר העדיפויות הלאומי וכחלק קבוע מהשיח הציבורי (ראו: 'שיחות בריאות' במגוון נושאים). הוא מאפשר מפגש, דיון ושת"פ חוצה ארגונים ותעשיות, ומעודד חדשנות ויזמות ישראלית באמצעות "תחרות יוזמת הבריאות המובילה של השנה" בשיתוף קב' ידיעות אחרונות. פעילויות הפורום נתמכות על ידי התעשייה והסקטור העסקי וכן על ידי גופים וארגונים רבים.
מידע נוסף באתר: www.reboot.org.il
בשיתוף פורום reboot
פורסם לראשונה: 08:00, 24.10.21