חופשת הפסח רק החלה וכבר קיבלנו תזכורת מכאיבה לצורך לשמור על בטיחות הילדים: שלשום (ג') נפגע בבטנו ילד בן שמונה וחצי ממרכז הארץ מפיקת תרמיל של רובה M16 שמצא. התאונה קרתה בזמן שהילד קדח את התרמיל בצידו על מנת להעביר בו חוט וליצור ממנו שרשרת. בזמן הקידוח, הפיקה שבתחתית התרמיל (חלק מתכתי שבו חומר נפץ שתפקידו להצית את אבק השריפה) עפה וחדרה לבטנו של הילד.
1 צפייה בגלריה
תאונת תחמושת. כדור ה-M16 והפציעה בבטנו של בן 8
תאונת תחמושת. כדור ה-M16 והפציעה בבטנו של בן 8
תאונת תחמושת. כדור ה-M16 והפציעה בבטן
(צילום: בית חולים שניידר)
הילד הפצוע הובהל באמצעות צוות תאג"ד למחלקה לרפואה דחופה (חדר המיון) במרכז שניידר לרפואת ילדים, שם קיבל אותו ד״ר רון ברנט, מנהל המחלקה. "הוא הגיע עם פציעה ממש מתחת לעצם בית החזה, ללא דימום פעיל", מדווח ד"ר ברנט, "האב סיפר שהוא הלך להכין שרשרת מתרמילי רובה ריקים וקדח בכדור חור מצד לצד – כשפתאום נשמע פיצוץ והתרמיל עף לו מהיד ופגע בו".
קראו עוד:
בבדיקת אולטרסאונד נצפה נוזל חופשי באזור הכבד. "הרצנו אותו לבדיקת CT ושם זוהה צמוד לכבד גוף מתכתי ושטף דם קטן בכבד, שכן הגוף שחדר כנראה גם נתן מכה לכבד". הילד הועבר בדחיפות לחדר ניתוח, שם נשלף מגופו גוף מתכתי, ככל הנראה פיקת הכדור. את הניתוח ביצע הכירורג ד״ר מיכאל סגל. הילד הועבר להתאוששות לאחר הניתוח וישוחרר בימים הקרובים לביתו. "החדירה הייתה שלושה ס"מ מתחת ללב. בזווית אחרת, בעוצמה גבוהה יותר – זה היה יכול להיגמר אחרת", מבהיר ד"ר ברנט.
"הבן החמוד שלי החליט לעשות שרשרת מתרמיל ריק של כדור רובה שהוא מצא. הוא קדח חור בתרמיל ומהחום של הקדיחה התפוצצה הפיקה שבתחתית התרמיל ועפה היישר לתוך הבטן שלו", מספר אביו. "הפיקה נבלמה בכבד ובבית החולים ניתחו אותו והוציאו אותה. לקח חשוב בשבילנו ובשביל כל הילדים - בשאריות תחמושת לא מתעסקים!".

צריך להסביר לילדים שנשק הוא מחוץ לתחום

על פי נתוני ארגון בטרם לבטיחות ילדים, בעשור האחרון (2023-2013) מתו בישראל 14 ילדים כתוצאה מפגיעה של נשק חם. עוד עולה מהנתונים כי בתקופה זו היו 101 מקרים של פניות למיון בעקבות היפגעות מנשק חם. אורלי סילבינגר מנכ"לית ארגון בטרם, מתריעה: "נשק אינו משחק ילדים. גם כאשר אנו בטוחים שהנשק אינו נגיש לילדינו, חשוב לוודא זאת ולהרחיקו מהישג ידם. ילדים הם סקרנים ולעיתים יכולים לראות בנשק ואביזריו משחק בלבד, ולכן צריך להסביר לילדים שנשק הוא מחוץ לתחום. הקפדה על הנחיות הבטיחות של החזקת נשק בבית ובסביבת ילדים היא קריטית למניעת אסון".
עם היציאה לחופשת הפסח, מבקשים בארגון לשמור על בטיחות הילדים. לפי נתוני בטרם, 48% ממקרי ההיפגעות במהלך חופשות הפסח בעשור האחרון התרחשו בסביבת הבית והחצר. עוד עולה מהנתונים כי 40% מכלל המקרים היו של פעוטות עד גיל ארבע. "לכל חג יש את הפציעות שלו", מוסיף ד"ר ברנט, "אצלנו במלר"ד סביב פסח רואים הרבה פגיעות בילדים שקשורות בניקיון, בעיקר מסירי שומנים שעלולים לגרום לפגיעות קשות".