בישראל ניכרת עלייה בתחלואת הקורונה בשבועות האחרונים, אבל יחסית לסין אנחנו במצב מצוין: על פי דיווחים בתקשורת שמצטטים מסמך שדלף מרשויות הבריאות בסין, כ-250 מיליון איש נדבקו שם בקורונה ב-20 יום בלבד, והשלטונות מתקשים להתמודד עם המצב. ד"ר ארז גרטי, מומחה למערכת החיסון ממכון דוידסון לחינוך מדעי, התראיין בנושא היום (ב') לאולפן ynet והסביר את נסיבות ההתפרצות.
קראו עוד:
"מה שקורה בסין מאוד דומה למה שקרה בארץ לפני שנה, רק יותר חזק", הוא אומר. "ניקח לדוגמה את היום שבו היו הכי הרבה מאומתים בארץ בחורף שעבר: היו 85 אלף מאומתים, שזה סדר גודל של אחוז מאוכלוסיית ישראל. תשווי את זה לאוכלוסיות גדולות כמו של סין - ותגיעי למאות מיליונים. המספר הזה לא מופרך".
1 צפייה בגלריה
סין התפרצות קורונה בית חולים בעיר צ'ונגצ'ינג
סין התפרצות קורונה בית חולים בעיר צ'ונגצ'ינג
בית חולים בעיר צ'ונגצ'ינג שבסין, השבוע. "רוב האוכלוסייה שם קיבלה שתי מנות בלבד, וזה לא מספיק"
(צילום: AFP)
לדבריו, העובדה שבסין השתמשו בחיסון מקומי, שלא עבר את כל שלבי הבדיקה ושיעילותו מוטלת בספק, קשורה לממדי התחלואה. "החיסון הזה נותן איזושהי שכבת הגנה", אומר ד"ר גרטי, "אבל אחוז ההתחסנות בסין אינו מספק. רוב האוכלוסייה שם קיבלה שתי מנות בלבד, וזה לא מספיק. מה שאנחנו רואים עכשיו זה שהנגיף עובר ומדביק הרבה מאוד אנשים. עוד לא ידוע אם הוא גורם למחלה קשה ולתמותה מוגברת, אבל הסינים יגלו את זה בעתיד הקרוב. סביר להניח שהעולם לא יידע את זה, כי הם לא משתפים מידע. המצב שם ממחיש עד כמה חשוב לנקוט את כל אמצעי ההגנה שעומדים לרשותנו".
"עוד לא ידוע אם הנגיף גורם עכשיו למחלה קשה ולתמותה מוגברת, אבל הסינים יגלו את זה בעתיד הקרוב. סביר להניח שהעולם לא יידע את זה, כי הם לא משתפים מידע. המצב שם ממחיש עד כמה חשוב לנקוט את כל אמצעי ההגנה שעומדים לרשותנו"
מתברר גם שסגר הרמטי בשלב כזה של המגפה הוא לא משהו שאפשר לעבוד איתו. "הוא לא, כי הנגיף יותר מדי מדבק. התפקיד של הסגר בשעתו היה לצמצם את התחלואה ולשטח את העקומה עד שיהיה לנו אמצעי התגוננות מול המחלה, מה שיש לנו כיום".
לנו כישראלים יש סיבה לדאגה, או שפשוט נחווה גלים עד יעבור זעם? "אנחנו כנראה נמשיך לחוות גלים. הווירוס הזה לא הולך לשום מקום. מה שאולי קצת מטריד זה העובדה שכאשר הרבה אנשים נדבקים בבת אחת, הסיכון לווריאנטים חדשים גובר. ראינו את זה בחורף שעבר, כשגל האומיקרון שטף את העולם, ונוצרו תתי-וריאנטים. בסין הכול קורה בבת אחת. יש שם מאות מיליונים שנדבקים כל הזמן, כך שלווירוס יש את כל התנאים לעבור שינויים. נקווה שהשינויים שהוא יעבור לא יסכנו אותנו".