אימפוטנציה היא אחת הבעיות השכיחות בעולם, אבל גברים רבים חוששים לפנות לרופא ולקבל טיפול בה. האינטואיציה משייכת את הבעיה לפן המיני והפסיכולוגי, אבל מחקרים חדשים מעידים שבעיית זקפה עלולה לנבא התקף לב או שבץ מוחי חמש שנים לפני התרחשותם. אז מהי בדיוק אימפוטנציה, ואיך אפשר לטפל בה? פרופ' רפי חרותי, מומחה ברפואת שיקום ומטפל מיני, עונה לשאלות במדריך עדכני לסוגייה הנפוצה.
3 צפייה בגלריה
זיקפה אימפוטנציה זקפה אינפו טבלה
זיקפה אימפוטנציה זקפה אינפו טבלה
"גבר שהייתה לו בעבר זקפה תקינה ומספקת, יודע לתאר אם מידת הקשיחות תקינה על פי חוויותיו"
( צילום: shutterstock)
קראו עוד:

מהי ההגדרה של אימפוטנציה?

בשנים האחרונות מעדיפים לא להשתמש במונח הזה, הנחשב פוגעני, והמונח המקובל בעברית הוא "כשל זקפתי" (Erectile Dysfunction). הכוונה היא לקושי להגיע לזקפה קשיחה מלאה או לשמירה על זקפה לשם ביצוע חדירה למשך זמן מספק. "המונח נתון לפרשנות, והוא סובייקטיבי", אומר פרופ' חרותי, "אבל גבר שהייתה לו בעבר זקפה תקינה ומספקת, יודע לתאר אם מידת הקשיחות תקינה על פי חוויותיו".

כיצד מתרחשת זקפה?

הפין מורכב בעיקר מכלי דם קטנים ומפותלים הנתונים בתוך שלושה גופים גליליים. כשכלי הדם הקטנים מתמלאים בדם, הם נעשים קשיחים. אנזים בשם פוספודיאסטראז 5 מאפשר לדם לצאת מהפין, כך שהגבר אינו חווה זקפה תמידית. כשהאנזים מעוכב, הדם ממשיך למלא את הגופים הגליליים באבר המין, והזקפה נשמרת.
3 צפייה בגלריה
אימפוטנציה אין-אונות
אימפוטנציה אין-אונות
לשבור את מחסום המבוכה ולא לחשוש לפנות לרופא
(צילום: shutterstock)
מהם הגורמים לכשל זקפתי?
ההפרעות מחולקות לבעיות ממקור רפואי וממקור פסיכולוגי. "כשההפרעה נמשכת שנים", אומר פרופ' חרותי, "והמטופל אומר שהיא מחמירה באופן הדרגתי, הן באוננות והן ביחסי מין, הדבר מרמז על בעיה ממקור רפואי, בפרט כשקיימים גורמי סיכון כמו יתר לחץ דם, סוכרת, רמות גבוהות של שומנים בדם, עישון, שימוש באלכוהול או בסמים או מחלות כרוניות. סיבות רפואיות נוספות: מחלות נוירולוגיות כמו טרשת נפוצה או חבלות ראש ועמוד שדרה. כשהבעיה מופיעה רק במצבים מסוימים, כשבזמן אוננות היא קיימת באופן מופחת, ניתן לשער שהבעיה היא ממקור פסיכולוגי, כגון חרדת ביצוע".

איזה בדיקות מבצעים בתחילת הבירור?

הרופא צריך לבחון את גורמי הסיכון הרפואיים: יתר לחץ דם, יחס בין משקל וגובה, עישון, שימוש באלכוהול והיסטוריה רפואית עם מחלות כרוניות או חבלות. לרוב גם מתבצעת בדיקות דם לאיתור אנמיה ולבירור רמות הסוכר והשומנים, תפקודי בלוטת התריס ורמות הטסטוסטרון.

מהן התרופות שמוצעות לטיפול בבעיות זקפה?

הן מבוססות על האנזים פוספודיאסטראז 5, שמאפשר לדם לצאת מהפין, וחסימתו מותירה את כלי הדם שבו מלאים, כך שהזקפה נשמרת. התרופה הראשונה שאושרה בישראל, ב-1998, היא הוויאגרה. אחריה אושרו סיאליס, לביטרה, תרים, טאדם ועוד.
זיקפה אימפוטנציה זקפה אינפו טבלה

מהם המינונים המקובלים לטיפול התרופתי?

התרופות מחולקות לשלושה מינונים עיקריים: נמוך, בינוני וגבוה. "בדרך כלל אני נותן בהתחלה תרופה במינון בינוני, שממנה אפשר לרדת או לעלות", אומר פרופ' חרותי. "את התרופות ניתן לקחת כל יום, עד פעם אחת ביממה, והן פועלות בתוך כחצי שעה עד שעה. גברים שצריכים לתפקד מינית כמעט כל יום יכולים להשתמש בסיאליס או בטאדם, שאותן ניתן ליטול מדי יום במינון נמוך. הן משפיעות למשך 36 שעות, פי 3 יותר מהתרופות האחרות, ופוטרות מהצורך ליטול תרופה לפני יחסי מין".

התרופות מסייעות רק לאקט מיני אחד או ליותר?

התרופות משפיעות למשך 12 עד 36 שעות, ובפרק הזמן הזה יובילו לזקפה בכל פעם שיהיה גירוי מיני. "התרופה לא מפסיקה לפעול אחרי השפיכה", אומר הרופא. "בכל פעם שיהיה גירוי מיני, הן יגרמו לזקפה. אם לא יהיה גירוי מיני, לא תהיה זקפה, כך שהגבר לא יאלץ להסתובב כל היום עם זקפה ממושכת".

למי אסורות התרופות?

מאחר שהתרופות גורמות להרחבת כלי דם, הן אסורות למי שנוטל תרופות ממשפחת הניטראטים, שבדרך כלל משמשות אצל חולי לב להרחבת כלי דם, אבל מצויות גם בכימיקלים השכיחים בקהילה הלהט"בית (כגון פופרס). שילוב של תרופה לטיפול בבעיית זקפה עם מרכיב ניטראטים גורם להרחבת כלי דם, לירידת לחץ הדם ולחשש מאיבוד הכרה. התרופות אסורות גם בששת השבועות הראשונים לאחר התקף לב או שבץ מוחי ולחולים הסובלים ממחלת העיניים רטיניטיס פיגמנטוזה.
3 צפייה בגלריה
ויאגרה לטיפול באימפוטנציה
ויאגרה לטיפול באימפוטנציה
ויאגרה כבר לא לבד. למי מתאים טיפול תרופתי?
(צילום: Ek Ing / Shutterstock.com)
אלו טיפולים נוספים יש לבעיות זקפה?
לפני עידן הוויאגרה היה שימוש נרחב בהזרקות אל הפין: המטופל לומד להזריק תרכובת חומרים שמזרזת כניסת דם לפין. מותאם לו מינון מדויק כדי שלא יחווה זקפה ממושכת מדי. גם היום יש שימוש בהזרקות, שכן נמצא שהן יעילות עבור 75% מהמטופלים. טיפול נוסף הוא באמצעות משאבת ואקום: המטופל שם גליל על הפין, משאבה יוצרת ואקום שמושך דם אל הפין, וטבעת גומי שומרת שהדם לא יברח. זה נשמע מסורבל, אבל מתאים לגברים שאינם יכולים להשתמש בתרופות.

מי צריך סקסולוג, ומה קורה במפגשים איתו?

כשהבעיה היא ממקור נפשי כמו חרדת ביצוע, יש לטפל בה בעזרת סקסולוג ולא על ידי מתן תרופה. לדברי פרופ' חרותי, גם כשהמקור הוא רפואי, טיפול של סקסולוג יכול לסייע, שכן כשל זקפתי פוגע בדימוי העצמי, בדימוי הגברי ובביטחון המיני ועשוי להשפיע על הקשר הזוגי. רצוי להגיע עם בן או בת הזוג. במהלך הטיפולים מקבלים כלים לעינוג הדדי גם ללא זקפה או חדירה.

עד כמה יעילים המכשירים החשמליים לטיפול בהפרעות זקפה, שמוצעים לאחרונה?

במרפאות מציעים טיפול בגלי הלם, ויש גם מכשיר ביתי לטיפול בגלי רדיו. טיפול בגלי הלם מוכר בשימוש לפתרון בעיות רבות, בעיקר אורתופדיות. פרופ' חרותי: "הטיפול מיועד רק כשמקור הבעיה הוא גופני-וסקולרי (סתימת כלי דם). לגבי גלי הלם, יש מחקרים המצביעים על יעילות, לא ריפוי. לגבי גלי רדיו, עדיין צריך לצבור ניסיון וידע מחקרי. טיפולים אלו יכולים לשפר את זרימת הדם לפין רק כשבעיית הזרימה נובעת מסתימה בכלי הדם. הם אינם מתאימים כשמקור הבעיה הוא רגשי (חרדת ביצוע) או עצבי (פגיעת חוט שדרה). בכל מקרה, זה יכול לשפר את הזרימה, אך לא לרפא אותה".

האם יש דרך טיפול דיסקרטית, למי שמתבייש?

הטיפול הוא תמיד דיסקרטי. מומחים בתחום הבריאות המינית הם בעלי גישה טיפולית שמאפשרת טיפול רגיש ומוכוון. פגישה ראשונית ניתן לעשות גם באמצעות וידאו, בלי להגיע למרפאה ולשבת בחדר המתנה עם מטופלים אחרים. "בריאות מינית ומיניות הן חלק חשוב באיכות החיים של כל אחת ואחד", אומר פרופ' חרותי. "אם יש בעיה בתפקוד מיני בכלל ובזקפה בפרט, כדאי לגשת למרכז לבריאות מינית, שם יידעו להתייחס לבעיה בדיסקרטיות מלאה, תוך התייחסות לגורמים רפואיים, פסיכולוגיים וזוגיים".